«هدر نائورت» سفیر جدید امریکا در سازمان ملل می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۸۳

گروه جهان| رسانه‌های خبری در امریکا از هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به عنوان سفیر جدید این کشور در سازمان ملل متحد نام می‌برند. به‌گزارش فکس‌نیوز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، به زودی نامزدی نائورت را برای این سمت اعلام می‌کند. نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد دو ماه پیش خبر کناره‌گیری خود را از این سمت اعلام کرده بود. او تا پایان سال جاری میلادی، کمتر از یک ماه دیگر، عهده‎دار این سمت است. نائورت که ۴۸ سال سن دارد، بهار سال گذشته به سخنگویی وزارت خارجه امریکا منصوب شد و این نخستین شغل دولتی اوست. او همچنین از ابتدای امسال کفیل معاونت دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه امریکا بوده است. نائورت در دورانی که رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا بود چندان توفیقی به دست نیاورد، اما بعد از آنکه تیلرسون برکنار شد و مایک پمپئو، وزارت خارجه امریکا را به عهده گرفت، جایگاهش تقویت شد. انتصاب او به سفارت با رای اعتماد مجلس سنا قطعی خواهد شد. سفیر امریکا در سازمان ملل متحد عضو هیات دولت این کشور نیز هست. بلومبرگ با اشاره به سابقه کار هدر نائورت به عنوان خبرنگار و مجری تلویزیونی و حضور کوتاه‌مدت او در وزارت خارجه امریکا، این انتصاب را قابل سوال دانسته است. از دیگر افرادی که پیش از این از آنها به عنوان گزینه نمایندگی امریکا در سازمان ملل نام برده می‌شد، می‌توان به ایوانکا ترامپ دختر رییس‌جمهوری، و دینا پاول معاون مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، اشاره کرد.

دولت فرانسه طرح افزایش مالیات بر سوخت را لغو کرد

گروه جهان| دولت فرانسه اعلام کرد در واکنش به چند هفته اعتراضات خشونت‌آمیز، طرح افزایش مالیات بر سوخت را از بودجه سال آینده حذف کرده است.

به نوشته بی‌بی‌سی، فرانسه اخیرا تظاهرات گسترده «جلیقه زردها» را شاهد بوده که ابتدا به صورت اعتراض به برنامه افزایش مالیات بر سوخت آغاز و به خشم عمومی از هزینه‌های بالای زندگی بدل شدند. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه،  در واکنش به این اعتراض‌ها از تصمیم دولت به تعلیق 6 ماهه این طرح خبر داده بود، اما ادامه اعتراض‌ها دولت را به لغو کلی این طرح وادار کرد. فیلیپ  در جلسه پارلمان گفت که دولت امانوئل ماکرون آماده گفت‌وگو با نمایندگان مخالفان است و این آمادگی را با حذف این طرح افزایش مالیاتی از لایحه بودجه ۲۰۱۹ نشان داده است.

با این حال، جنبش جلیقه ‌زردها با انتشار فراخوانی از مردم برای برپایی تظاهرات در روز شنبه (امروز) دعوت کردند. نخست‌وزیر فرانسه هم از استقرار 89 هزار نیروی امنیتی در سراسر این کشور برای مواجهه با تظاهرات جلیقه زردها خبر داد و گفت: «با افرادی مواجه هستیم که نه برای اعتراض، بلکه برای تخریب به خیابان‌ها می‌آیند و نمی‌خواهیم دست آنان را برای این کار باز بگذاریم.»

روز پنجشنبه هم شمار کثیری از دانش‌آموزان مدارس مختلف فرانسه دست به اعتراض زدند و گفته می‌شود که پلیس فرانسه دست‌کم ۷۰۰ نفر از آنها را بطور موقت بازداشت کرده است.

سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری روسیه در ونزوئلا

گروه جهان| رییس‌جمهوری ونزوئلا که اخیرا با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو دیدار کرده از امضای توافقنامه‌ای پنج میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت این کشور توسط روسیه خبر داده است. به‌گزارش ایرنا، نیکلاس مادورو در توئیتی نوشت ونزوئلا و روسیه برای سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری در بخش نفت ونزوئلا توافق کردند و این سرمایه‌گذاری برای افزایش حجم تولید نفت ونزوئلا با مشارکت روسیه صورت می‌گیرد. رییس‌جمهوری ونزوئلا در ادامه مطلب خود به تضمین روسیه برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بخش‌های تولیدی این کشور عمدتا در بخش استخراج طلا، اشاره کرد. مادورو همچنین گفت که روسیه 600 هزار تن غلات به ونزوئلا می‌دهد. او در توییت دیگری نوشت: «رییس‌جمهوری روسیه حمایت خود را از من برای جست‌وجوی ساز و کار رفع مشکلات در چارچوب حق حاکمیت و تعیین سرنوشت ملت‌ها ابراز کرده است. ما قاطعانه دخالت در امور کشورها را رد می‌کنیم.» ولادیمیر پوتین در دیدار با مادورو گفته بود روسیه به خوبی می‌داند که اوضاع در ونزوئلا همچنان دشوار است و از همه امکانات خود برای کمک به دولت ونزوئلا استفاده خواهد کرد. در حال حاضر روسیه و ونزوئلا در بخش انرژی، کشاورزی، زمین‌شناسی، دارویی، فناوری و بخش‌های دفاعی پروژه‌های مشترکی دارند که ارزش کلی آنها به بیش از ۴ میلیارد دلار می‌رسد.

امیدهای چندجانبه به مذاکرات صلح یمن در استکهلم

گروه جهان| گفت‌وگوهای صلح یمن در شرایطی در سوئد آغاز شده که طرف‌های مذاکره‌کننده و ناظران امید زیادی به ادامه مذاکرات دارند. آخرین نشست طرفین درگیر پس از دو روز متوقف شده بود. به‌گزارش دویچه‌وله، مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، گفته هیات دولتی یمن شامل ۱۲ مقام ارشد برای حضور در مذاکرات صلح وارد استکهلم شده است. سرپرستی این هیات را خالد الیمانی، وزیر خارجه یمن به‌عهده دارد. انقلابیون یمنی هم به سرپرستی محمد عبدالسلام چهارشنبه وارد پایتخت سوئد شده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند دور نخست مذاکرات ۱۰روز طول می‌کشد. آخرین نشست مشورتی برای مذاکرات که در ماه سپتامبر در ژنو برگزار شد، پس از دو روز بدون دستیابی به نتیجه‌ پایان یافته بود. آدام بارون کارشناس سیاسی شورای اروپایی روابط خارجی، معتقد است که این‌بار شرایط برای رسیدن به نتیجه مطلوب مناسب‌تر از پیش است. او در عین حال تاکید می‌کند که طرفین درگیر در جنگی به این وسعت، نیاز به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به صلح دارند. او می‌گوید، آنها باید در وهله نخست اعتماد یکدیگر را جلب کنند. جنگ یمن از ۲۰۱۴ جریان دارد. عربستان سعودی بهار ۲۰۱۵ در حمایت از رییس‌جمهوری فراری یمن با تشکیل یک ائتلاف نظامی عربی به این کشور حمله کرد. به‌گزارش سازمان ملل در این جنگ تاکنون دست‌کم ۱۰هزار نفر کشته شده‌اند. اکثر قربانیان شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.

استقبال فلسطینی‌ها از رد قطعنامه امریکا در سازمان ملل

گروه جهان| تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی از رد پیش‌نویس قطعنامه امریکایی در محکومیت جنبش حماس در سازمان ملل استقبال کردند. به‌گزارش ایسنا، در جلسه پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل با رای منفی ۵۷ کشور عضو و رای ممتنع ۳۳ کشور دیگر پیش‌نویس قطعنامه یاد شده نتوانست دو سوم آراء را برای تصویب کسب کند و به این ترتیب امریکا در تصویب طرحی برای محکوم کردن حماس به دلیل شلیک موشک از نوار غزه به اراضی اشغالی شکست خورد. تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از کشورهایی که در نشست پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه جنبش حماس و مبارزه ملت فلسطین رای منفی دادند، تشکر و قدردانی کرد. جنبش حماس نیز از این اقدام سازمان ملل استقبال کرد و شکست امریکا در تصویب این طرح را به منزله پیروزی بزرگی برای فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و اسلامی، آزادگان جهان و دوستداران فلسطینی‌ها در جهان و نیز از بین رفتن بهانه امریکا برای کنترل بر این مساله و ناکامی دوباره دولت امریکا و سیاست‌های آن در منطقه دانست. نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل در راستای تشویق کشورهای عضو به حمایت از این طرح، این اقدام را که قرار بود اولین محکومیت رسمی حماس در این سازمان بین‌المللی باشد، گامی اساسی برای برقراری صلح در خاورمیانه توصیف کرده بود!

 

ارسال نظر