کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۳۳:۰۱
کد خبر: ۱۳۵۰۱۳

کابل: برای مذاکره غیرمشروط با طالبان آماده‌ایم

دولت افغانستان اعلام کرده هیچ پیش شرطی را برای مذاکره صلح مستقیم با طالبان قرار نخواهد داد. به گزارش ریانووستی، یک مقام ارشد در دولت افغانستان اعلام کرده کابل آماده است درباره صلح با طالبان بدون هیچ پیش شرطی مذاکره کند که شامل پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید نیز است. پیش‌تر کابل خواسته بود که این گروه شبه نظامی سلاح‌ خود را زمین گذاشته و به قانون اساسی احترام بگذارد، اما در حال‌ حاضر این دو مساله مطرح و اصلی محسوب نمی‌شوند. شورای عالی صلح که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط حامد کرزی، رییس‌جمهوری وقت افغانستان تاسیس شد یکی از هیات‌های دولتی مهم مسوول مذاکرات صلح با طالبان است.

برنامه آکسون موبیل برای ترک جمهوری‌آذربایجان

شرکت آکسون موبیل بزرگ‌ترین شرکت نفتی امریکایی به مشارکت خود در طرح توسعه میادین نفتی «آذری، چراغ و گونشلی» پایان می‌دهد و جمهوری آذربایجان را ترک می‌کند. به‌گزارش «حقین‌آذ»، اکسون موبیل کنسرسیوم شرکت‌های نفتی توسعه بزرگ‌ترین میادین نفتی «آذری -چراغ و گونشلی» جمهوری آذربایجان در دریای خزر را ترک می‌کند. شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار)، بریتیش پترولیوم، شورون، اکسون موبیل، استات اویل، ایتوچی، اینپکس، ترک پترول از سهامداران طرح توسعه میادین نفتی آذری – چراغ – گونشلی هستند.

احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان گفته احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور وجود دارد. به‌گزارش ایرنا، عمران‌خان با تشریح روند فعالیت دولت خود در 100 روز نخست گفته دولت جدید از تغییر سیاست‌های خود به نفع کشور واهمه‌ای ندارد و ممکن است مجبور باشد انتخابات پیش از موعد برگزار کند. عمران خان درباره التهابات اخیر در بازار ارز پاکستان هم گفته خبر کاهش ارزش روپیه را از تلویزیون شنیده و توقع داشته بانک مرکزی پیش از انجام این اقدام، با دولت می‌کرد. عمران‌خان وعده داده فورا به این مساله رسیدگی خواهد شد. آشوب در پارلمان عراق جلسه پارلمان عراق که قرار بود برای تکمیل کابینه تشکیل شود به تشنج کشیده شد. به گزارش سومریه‌نیوز، جلسه پارلمان عراق در حالی به تنش لفظی و سپس بی‌نظمی کشیده شد که قرار بود 8 وزیر باقیمانده از کابینه عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر، به‌ویژه وزرای کشور و دفاع را انتخاب کند. اختلاف ائتلاف‌های پارلمانی بر سر نامزدهای پیشنهادی نخست‌وزیر، ابتدا برخی جلسات میان حزبی و همچنین سران ائتلاف‌ها با رییس پارلمان را موجب شد اما به‌دلیل نرسیدن به توافق به درگیری در صحنه پارلمان کشیده شد.

 

 

ارسال نظر