طنین صدای پای فرانکو در اندلس

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۳۴۸۵۵
طنین صدای پای فرانکو در اندلس

گروه جهان|

حزب «وکس» از جناح راست‌ افراطی اسپانیا در انتخابات اندلس پیروز شده است. از زمان مرگ فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور پیشین اسپانیا در سال ۱۹۷۵ و استقرار دموکراسی در این کشور، این نخستین‌بار است که اسپانیایی‌ها با حضور یک حزب از جناح راست افراطی در صحنه سیاسی مواجه می‌شوند. اندلس در جنوب اسپانیا، وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه اسپانیاست که نرخ بیکاری بالایی دارد. این منطقه با توجه به نزدیکی‌ بودنش با آفریقا محل اصلی ورود مهاجران است.

به‌گزارش یورونیوز، در انتخابات زودهنگام یکشنبه اندلس ۱۲ نماینده از حزب وکس توانستند کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند و به این ترتیب به اقتدار مطلق سوسیالیست‌ها پایان دهند. بر اساس نتایج به دست آمده، حزب سوسیالیست از ۱۰۹ کرسی پارلمان توانسته تنها ۳۳ کرسی را تصاحب کند. این سقوط تاریخی در حالی است که تا پیش از این آنها دست‌کم ۴۷ جایگاه را در اختیار داشتند. بر اساس قانون اسپانیا، هر حزب یا ائتلاف سیاسی برای آنکه بتواند دولت محلی تشکیل بدهد، باید دست کم ۵۵ کرسی در اختیار داشته باشد. حزب ملی‌گرای وکس که در سال ۲۰۱۳ تشکیل شده شدیدا مخالف مهاجران غیرقانونی و نیز استقلال کاتالونیا است. سانتیاگو آباسکال رهبر این حزب، حتی استقلال بودجه‌ای استان‌ها براساس قانون اساسی اسپانیا را هم قبول ندارد. آباسکال در واکنش به نتایج انتخابات گفته: «مردم اندلس تاریخ ساز شدند و توانستند از 36 سال حکومت سوسیالیست‌ها خلاص شوند.» این حزب در شرایطی پیروز شده که کمتر کسی گمان می‌کرد با توجه به حکومت محافظه‌کار دیکتاتوری فرانکو که هنوز پیامدهای آن کمابیش در جامعه دیده می‎شود، راستگرایان افراطی راه به سیاست اسپانیا نخواهند یافت. ژنرال فرانسیسکو فرانکو که به مدت ٣٦ سال (از ١٩٣٩ تا ١٩٧۵) ریاست دولت اسپانیا را بر عهده داشت. فرانکو در طول حکومتش با اهداف سیاسی مرتکب مجموعه‌ای از نقض حقوق بشر علیه ملت اسپانیا شد که از آن با نام «وحشت سفید» یاد می‌شود. از جمله آنها می‌توان به اعدام و کار اجباری در اردوگاه‌ها اشاره کرد که عموما علیه دشمنان سیاسی و ایدئولوژیک به کار برده می‌شد که به مرگ 200 تا 400هزار نفر انجامید.

     انتخابات زودهنگام

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست سوسیالیست‌ها در اندلس آن است که از سال ۱۹۸۲ تاکنون آنها نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای کاهش نرخ بیکاری عمل کنند. برخی ناظران پیش‌بینی کرده‌اند نتایج این انتخابات منطقه‌ای دولت سانچز را به‌لحاظ سیاسی در تنگنا قرار خواهد داد؛ تا جایی که مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

این انتخابات نمونه کوچکی از انتخابات سال آینده است. اسپانیا در سال 2019 شاهد انتخابات شهرداری، منطقه‌ای و اروپایی خواهد بود. بلومبرگ نوشته: سه سال پس از انتخاباتی که به نظام دو حزبی در اسپانیا پایان داد، نظامی که از زمان پایان دیکتاتوری در 1978 در این کشور حاکم بود، عرصه سیاست مادرید با انتخابات اخیر بیش از پیش پیچیده می‌شود. در چهار دهه گذشته پس از دیکتاتوری، سوسیالیست‌ها در جلوگیری از ظهور رقبای راستگرا دست بالا را داشتند؛ شرایط اما تغییر کرده است... سیاست‌های حزب وکس تعلیق فوری خودمختاری کاتالونیا، بستن سنا، کنترل مهاجرت و کاهش مالیات‌هاست. رهبران این حزب در آستانه انتخابات با استیون بنن استراتژیست پیشین انتخاباتی دونالد ترامپ، دیدار کرده بودند. مارین لوین رهبر حزب راست‌ افراطی جبهه ملی هم از اولین چهره‌هایی بود که به نتیجه انتخابات یکشنبه اندلس واکنش نشان داده و از آن استقبال کرد. به نظر می‌رسد که لوپن به‌دنبال این است که در انتخابات‌ اروپایی سال آینده با سیاستمداران راست‌گرایی چون متیو سالوینی معاون نخست‌وزیر ایتالیا، و ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان ائتلاف کند. آنتونیو باروسو کارشناس سیاسی، در این باره می‌گوید: «نخستین مساله‌ای که در انتخابات یکشنبه اسپانیا جلب‌توجه می‌کند حجم شکست سوسیالیست‌ها است.مطمئنم که این نتایج می‌تواند چالش‌های جدی را برای دولت اسپانیا ایجاد کند. »

پدرو سانچز اساسا می‌تواند تا سال 2020 میلادی و زمان برگزاری انتخابات در موعد مقرر در قدرت بماند اما ضعف دولت چنین مساله‌یی را غیرمحتمل می‌سازد. بلومبرگ پیش‌بینی کرده در صورتی که دولت سانچز موفق نشود تا لایحه بودجه 2019 را به تصویب برساند، مجبور خواهد بود که تن به انتخابات زودهنگام دهد. بی‌بی‌سی هم در واکنش به نتایج انتخابات محلی اندلس نوشته: «اسپانیا از معدود کشورهای اروپایی بود که تا پیش از این راستگرایان افراطی جایی در دولت و حکومت نداشتند. پیروزی حزب وکس در اندلس نقطه عطفی در سیاست این کشور است و می‌تواند نقش مهمی در تغییر مسیر آن داشته باشد. »

دولت پدرو سانچز سیاستمدار چپ میانه که پنج ماه پیش کار خود را آغاز کرده همواره از برنامه ریاضتی محافظه‌کاران انتقاد کرده و در مقابل توسعه حق رفاه اجتماعی را خواستار شده است. او همچنین وعده داده که با دولت کاتالونیا بر سر موضوع جنجالی استقلال این ناحیه مذاکره خواهد کرد. علاوه بر این، سانچز خواهان اصلاحات در قانون اساسی برای تنظیم نظام فدرال در اسپانیا شده تا به این ترتیب کاتالونیا با اسپانیا بماند.

قدرت‌گیری راست‌های افراطی در اندلس تازه‌ترین پیروزی احزاب ملی‌گرای پوپولیستی در اروپا و امریکا به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر ظهور سیاستمداران راستگرا به چالشی جدی برای احزاب سنتی تبدیل شده است. این نگرانی زمانی جدی‌تر می‌شود که رد پای افرادی چون استیو بنن در پیروزی راستگراهای افراطی به‌ویژه در اروپا دیده می‌شود. رویترز چندی پیش گزارش داده بود که بنن استراتژیست ارشد پیشین ترامپ به کمک پوپولیست‌ها و ملی‌گرایان افراطی مخالف اتحادیه اروپا آمده است.

 

ارسال نظر