احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۸۴
احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 فرانسه این هفته برای سومین مرتبه تظاهرات گسترده علیه امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری این کشور را شاهد بود و بار دیگر در پی درگیری معترضان موسوم به «جلیقه زردها» با نیروهای پلیس، این تظاهرات به خشونت گرایید. این جنبش به صورت اعتراض‌های آنلاین به برنامه افزایش مالیات سوخت شروع و خیلی سریع به تظاهراتی گسترده در اعتراض به عدم افزایش دستمزدها، کاهش قدرت خرید مردم و شخص رییس‌جمهوری تبدیل شد. افرادی که در این تظاهرات شرکت می‌کنند از گروه‌های سنی متفاوت با گرایش‌های سیاسی و شرایط شغلی گوناگونی هستند و هیچ شخص یا سازمان رسمی رهبری این اعتراض‌ها را بر عهده ندارد. ماکرون تظاهرات خشونت‌آمیز را محکوم کرده و سخنگوی دولت او از احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه سخن گفته است.

به نوشته فایننشال تایمز، این تظاهرات بر فشارها به امانوئل ماکرون که طی آخرین دور این تظاهرات برای شرکت در نشست گروه 20 به بوینس آیرس سفر کرده بود، افزوده است. مخالفان رییس‌جمهوری او را فردی دور از دسترس می‌بینند که وعده داده زندگی مردم عادی را بهبود بخشد و نرخ بالای بیکاری در فرانسه را پایین آورد.

طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، تا ساعت 3 بعد از ظهر روز شنبه 75 هزار تظاهرکننده در سراسر کشور شمارش شدند که 5500 نفر از آنها در پاریس بودند. شنبه گذشته هم 53 هزار نفر در سراسر فرانسه تظاهرات کرده بودند و شمار معترضان در شنبه آغازین تظاهرات هم به 113 هزار نفر رسید. در پاریس، 92 نفر از جمله 11 نیروی پلیس در خشونت‌ها زخمی و صدها خودرو به آتش کشیده شدند. تا بعد از ظهر روز یک‌شنبه 205 نفر در پاریس دستگیر شده بودند.  به نوشته دویچه‌وله، بنجامین گریوو سخنگوی دولت فرانسه، همه افرادی را که خواستار اعتراض صلح‌آمیز هستند را پای میز مذاکره فراخواند. او همچنین تظاهرات شنبه را بدترین تظاهرات در یک دهه اخیر در این کشور ارزیابی کرد و گفت دولت فرانسه در حال بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور است. او در گفت‌وگو با کانال یک رادیوی فرانسه افزود دولت همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از تکرار این رویدادها شود.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در نشست گروه 20، ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز فرانسه را به‌شدت محکوم کرد و گفت: «من هیچگاه با اعتراض مشکلی نداشته‌ام، من همیشه حاضر هستم به خواسته‌های اپوزیسیون گوش دهم، اما هرگز خشونت را نمی‌پذیرم.» ماکرون افزود کسانی که با چنین خشونتی دست به اعتراض می‌زنند، خواستار تغییر و بهبود شرایط نیستند؛ بلکه به‌دنبال ایجاد هرج‌و‌مرج و اغتشاش هستند. رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که هیچ‌چیزی یورش به ماموران پلیس، اغتشاش و غارت فروشگاه‌ها را توجیه نمی‌کند.

کریستف کاستانر وزیر کشور فرانسه که برای تشریح اوضاع در پربیننده‌ترین بخش خبری شبکه یک تلویزیون این کشور حاضر شد، بروز ناآرامی‌ها و اقدامات خرابکارانه در تداوم جنبش جلیقه زردها را ناشی از «استراتژی مدیریت‌شده توسط برهم زنندگان حرفه‌ای نظم عمومی» قلمداد و آن را به‌شدت محکوم کرد. او همچنین با اشاره به نفوذ افراد خرابکار و سوء‌استفاده آنها از این جنبش اعتراضی، افزود که عده‌ای تنها برای «غارت، شکستن، دزدی، مجروح کردن و حتی کشتن» به خیابان آمده بودند. اگرچه تظاهرات جلیقه‌ زردها عمدتا یک جنبش مردمی فارغ از جریان‌های سیاسی به شمار می‌رود، اما گفته شده نیروهای وابسته به جریان پوپولیستی جبهه ملی و همچنین شماری از نیروهای چپ افراطی که هر دو از مخالفان سرسخت ماکرون محسوب می‌شوند نیز در این اعتراض‌های خشونت‌آمیز شرکت داشته‌اند.

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه هم گفت که چنین سطحی از خشونت در ناآرامی‌ها به‌ندرت در فرانسه اتفاق افتاده و این میزان خشونت او را شوکه کرده است.

در همین حال، برخی از معترضان از رویکرد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس و نیروهای انتظامی انتقاد کرده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، نیروهای پلیس روز شنبه برای مقابله با معترضانی که مشخصه بارزشان پوشیدن جلیقه‌های زرد است، از گاز اشک‌‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند. جنبش «جلیقه زردها» در آغاز در واکنش به برنامه اصلاحات اقتصادی امانوئل ماکرون شکل گرفت و معترضان کاهش مالیات‌ها و به‌ویژه عدم اجرای برنامه افزایش مالیات بنزین از سال آینده را خواستار شدند. اما به تدریج خواسته‌های دیگری همچون افزایش حداقل دستمزدها و حقوق بازنشستگی نیز مطرح شد. اقشار متوسط فرانسه که با کاهش شدید قدرت خرید مواجه هستند، به این جنبش پیوسته و اصلاح وضعیت اقتصادی و برکناری دولت کنونی را خواستار شده‌اند.

گفتنی است که علاوه بر پاریس و دیگر شهرهای فرانسه که صحنه بروز ناآرامی و درگیری جلیقه زردها با نیروهای امنیتی بودند، بسیاری از شهرهای هلند نیز روز شنبه راهپیمایی‌های اعتراضی گسترده را شاهد بودند. ظاهرا معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به راهپیمایی اعتراضی فرانسوی‌ها پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن تجمع کردند. بلژیک نیز روز جمعه شاهد برگزاری تظاهرات جلیقه زردها بود. باتوجه به اینکه تظاهرات جلیقه‌ زردها در فرانسه بطور خاص در اعتراض به قوانین داخلی این کشور و اقدامات ماکرون برگزار شده، مطالبات تظاهرکنندگان در هلند و بلژیک عمدتا نامعلوم است.

 

ارسال نظر