نشست گروه 20 در سایه حضور جنجالی« بن سلمان» پایان یافت

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۹۸
نشست گروه 20 در سایه حضور جنجالی« بن سلمان» پایان یافت

گروه جهان|

سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ جمعه در بوینس‌آیرس برگزار شد. دیدار رهبران جهان در حاشیه این نشست از جمله ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون روسای‌جمهور روسیه و فرانسه با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، که این روزها درگیر رسوایی دست داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی است، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. دیدار شی جین‎پینگ رییس‌جمهوری چین، و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با موضوع اختلافات تجاری هم از جمله مسائلی بود که رسانه‌ها از نزدیک آن را دنبال کردند. سرمایه‌گذاران که نگران بالا گرفتن جنگ تجاری دو کشور هستند امیدوارند که نتیجه این دیدار باعث شود تا دو طرف از جنگ تجاری پا پس بکشند.

   محمد بن‌سلمان در کانون توجه

سلام و استقبال گرم پوتین با محمد بن‌سلمان از نگاه ناظران به دور نماند. گفته می‌شود که پوتین بزودی برای انجام یک دیدار رسمی به عربستان سفر خواهد کرد. این در حالی است که دیگران در تماس خود با شاهزاده عربستان سعی بر حفظ فاصله داشتند. نیویورک‌تایمز درباره برخورد صمیمانه پوتین و بن‌سلمان نوشته: مسکو و ریاض ۲۰۱۶ توافق‌نامه همکاری در زمینه استخراج نفت امضا کردند که موجب کاهش اشباع بازار از نفت خام و افزایش قیمت نفت شد. عربستان اکنون از روسیه می‌خواهد پس از کاهش قیمت نفت استخراج آن را کاهش دهد. پوتین امیدوار است بتواند از نفوذ خود و تأثیرش بر ولیعهد عربستان برای ابقای روند استخراج نفت در وضعیت کنونی و بدون کاهش آن استفاده کند... شاید پوتین برای مرحله‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که در آن ترامپ نتواند حمایت کافی از بن‌سلمان به خاطر فشارهای امریکایی‌ها به عمل آورد. در این وضعیت احتمالا پوتین از عربستان دلجویی می‌کند تا به سمت مسکو برگردد و در کنار آن به خرید سلاح از روسیه و گسترش برخی منافع بپردازد.»

دیدار ماکرون و بن‌سلمان اما چندان صمیمی نبوده است. گفته شده ماکرون در دیدار با بن‌سلمان از نگرانی عمیق خود نسبت به ماجرای قتل خاشقجی سخن گفته و شاهزاده عربستان در پاسخ به او گفته است که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی نوشته که ماکرون به محمد بن‌سلمان گفته اروپا بر مشارکت کارشناسان بین‌المللی در تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی تاکید خواهد کرد. در این گزارش آمده، ماکرون در گفت‌وگوی پنج دقیقه‌ای خود درباره قتل خاشقجی و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای جنگ یمن به ولیعهد سعودی پیام قاطعی داده است. در همین حال برخی خبرنگاران فیلمی از گفت‌وگوی ماکرون و بن‌سلمان منتشر کرده‌اند که در آن برخی عبارت‌ها از گفت‌وگوی دو طرف شنیده می‌شود. در بخشی از این فیلم شنیده می‌شود ماکرون خطاب به ولیعهد سعودی می‌گوید: «شما هیچ‌وقت به حرف من گوش نمی‌کنید.» شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، خلاف رهبران و سران کشورهای اروپایی ابایی از برگزاری یک نشست جداگانه با محمد بن سلمان نداشته است. حال آنکه ترامپ در برخورد با بن‌سلمان ترجیح داده فاصله خود را حفظ کند. ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا، هم در حاشیه اجلاس با ولیعهد سعودی گفت‌وگو کرده و از شاهزاده عربستان خواسته تا در آینده مانع از بروز چنین مسائلی شود. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا تصاویری از این دیدار را منتشر کرده در آن ترزا می‌حالتی جدی و سرسخت دارد. گفته شده، ترزا می‌در این دیدار از ولیعهد عربستان درخواست کرده تا فورا به جنگ یمن پایان دهد؛ بحرانی که به وقوع یک قحطی ویرانگر منجر شده است.

  ناخشنودی پوتین

بلومبرگ نوشته که پوتین در دیدار با ماکرون در حاشیه این نشست تلاش کرده تا دلایل تنش کشورش با اوکراین را توضیح دهد. یک منبع آگاه گفته، پوتین در جریان این دیدار چند بار خشمگین شده و خودکار خود را روی میز کوبیده است. گفته شده، پوتین از سیاست تحریم‌ها و تلاش‌هایی که برای منزوی کردن روسیه صورت می‌گیرد به‌شدت انتقاد کرده و گفته برخی از کشورها با دنبال کردن این سیاست بر آن هستند تا از منظر اقتصادی سود بیشتری در رقابت با روسیه برای خود کسب کنند. پوتین تاکید کرده تحریم‌ها نه تنها به بازرگانی جهانی به گونه‌ای جدی آسیب می‌رساند، بلکه زمینه‌های اعتماد متقابل را نیز از بین می‌برد.

تنش میان اوکراین و روسیه پس از آن اوج گرفت که نیروی دریایی روسیه یک‌شنبه گذشته سه شناور اوکراینی شامل دو ناوچه و یک یدک‌کش این کشور را در آب‌های دریای آزوف هدف قرار داد که در جریان آن چند تن زخمی شدند. روسیه با اعلام غیرقانونی بودن ورود این کشتی‌ها به آب‌های خود، آنها را توقیف و خدمه را نیز بازداشت کرد. اتهامی که اوکراین آن را رد کرده است.

   بیانیه پایانی

به‌دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص اختلاف کشورهای عضو گروه۲۰ بر سر بیانیه پایانی سیزدهمین اجلاس این گروه، وزیر خارجه آرژانتین گفته پیشرفت‌هایی در خصوص مسائل تجاری در این بیانیه به دست آمده است. به گزارش رویترز، خورخه فائری وزیر خارجه آرژانتین، گفته مذاکرات بر سر تغییرات آب و هوایی ادامه دارد. منابع آگاه گفته‌اند امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، تلاش دارد تا موافقت کشورهای پیشرفت‌گرا برای تصویب متنی جایگزینِ بیانیه نهایی نشست در حمایت از توجه به تغییرات اقلیمی و آزادی تجارت را جلب کند. برخی ناظران بر این باورند که این اقدام ماکرون از ناامیدی او به حصول یک توافق عمومی در این زمینه حکایت دارد.

تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی دو موضوع کلیدی است که کشورهای عضو گروه20 بر سر آن اختلاف دارند. امریکا و چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در ماه‌های اخیر وارد یک جنگ تجاری شده‌اند و تعرفه صدها میلیارد دلار کالای وارداتی یکدیگر را افزایش داده‌اند. این رویارویی از زمانی آغاز شد که ترامپ چین را به سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه متهم کرد و خواستار اصلاح روابط تجاری با این کشور شد. در همین حال، اعضای گروه بریکس حاضر در نشست آرژانتین یعنی چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای خواستار سیاست باز در عرصه دادوستد بین‌المللی و حمایت از سازمان تجارت جهانی شدند. در بیانیه این کشورها آمده: «روح و قوانین سازمان تجارت جهانی مغایر اقدامات یکجانبه و حمایتی است.»

اعضای گروه بریکس در این بیانیه از همه اعضای سازمان تجارت جهانی خواسته‌اند تا با سیاست متناقض با رویکرد این سازمان مخالفت کرده و تعهدات خود را انجام دهند. رویترز نوشته، چین امیدوار است که ترامپ تعرفه‌های گمرکی بر ۲۶۷میلیارد دلار محصولات چینی را از ۱۰درصد به ۲۵درصد افزایش ندهد.

نشست سال گذشته گروه۲۰ که در هامبورگ آلمان برگزار شده بود با تظاهرات ده‌ها هزار تن از مخالفان سرمایه‌داری و همچنین تخریب مغازه‌ها و پرتاب کوکتل مولوتوف همراه بود. گروه20 متشکل از ۱۹کشور دارای اقتصاد مطرح دنیا به اضافه اتحادیه اروپا است که در مجموع بیش از ۸۰درصد از تولید ناخالص داخلی و تقریباً دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این ۱۹ کشور عبارتند از آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، آلمان، فرانسه، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده. اسپانیا نیز مدعو دایمی به جلسات گروه۲۰ است. نخستین نشست کشورهای گروه۲۰ در سال ۲۰۰۸ در پاسخ به بحران مالی جهانی برگزار شد.

 

ارسال نظر