تور اروپایی «شی» همزمان با نشست گروه20

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۳۱
تور اروپایی «شی» همزمان با نشست گروه20

گروه جهان|

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری خلق چین، در آستانه آغاز سیزدهمین نشست سران گروه 20 در بوئنوس‌آیرس، سفر به چند کشور اروپایی را آغاز کرده است. طبق اعلام وزارت خارجه چین، او به دعوت پادشاه اسپانیا، به مادرید رفته و روزهای جمعه و شنبه هم راهی آرژانتین می‌شود و بخش اعظم هفته آینده را نیز در پاناما و پرتغال خواهد گذراند. مقامات وزارت خارجه و وزارت بازرگانی چین پیشتر در اشاره به اولین سفر رییس‌جمهوری «شی» به اروپا و امریکای لاتین بعد از نوزدهمین کنگره ملی حزب، گفته بودند که او قرار است در این سفر درباره برنامه‎ریزی توسعه روابط چین با چهار کشور مذبور گفت‌وگو کند و همچنین امیدوار است که بتواند شرکت‌کنندگان نشست گروه 20 را به حفظ روحیه مشارکت و همکاری برای توسعه اقتصاد جهان بر پایه درهای باز ترغیب کند. اما مناقشات بین چین و امریکا و جنگ تعرفه‌ای دو کشور بر سفر «شی» و حتی کنفرانس گروه 20 سایه انداخته است. اگرچه طبق گزارش‌ها، قرار است «شی» و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در بوئنوس آیرس دیدار کنند و رییس‌جمهوری چین در آستانه این دیدار به بازگشایی اقتصاد کشورش وعده داده که این مساله می‌تواند در کاهش تنش‌ها موثر باشد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «رادیو بین‌المللی چین»، نشست سران گروه 20 در آرژانتین در حالی برگزار می‌شود که تشدید حمایت‎گرایی و یک‎جانبه‎گرایی نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده و تاثیرات احتمالی آن بر توسعه اقتصاد جهان نامشخص است. با این حال، عمده ناظران انتظار دارند که نشست سران گروه 20 بتواند باتوجه به شرایط جدید، راهکارهایی جدیدی برای رشد اقتصاد و تجارت جهانی ارایه کند.

اما شی جین‌پینگ رایزنی‌های خود با مقامات جهانی را پیش از نشست گروه 20 و با سفر به اسپانیا آغاز کرده است. مقامات دو کشور در جریان این سفر تلاش‌های مشترکی را در زمینه‌های تاسیسات زیربنایی، انرژی و پروژه‌های ارتباطاتی در آفریقا و امریکای لاتین بررسی کرده‌اند و به گفته یکی از مقامات ارشد اسپانیا، قرار است نزدیک به ۲۰ توافق تجاری و بین دولتی امضا کنند که قوانینی برای اجتناب از مالیات دو برابری و توافقی برای صادرات گوشت ران خوک به چین را نیز شامل می‌شوند. در حال حاضر، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری اسپانیا در خارج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و حجم تجارت‌ دو کشور در سال 2017 با افزایشی 7.5 درصدی نسبت به سال پیش از آن، به 31.33 میلیارد دلار رسید.

اما این سفر در شرایطی صورت گرفته که درگیری‌های تجاری پکن و واشنگتن بر آن سایه افکنده است. دونالد ترامپ با متهم کردن چین به اقدامات غیرمنصفانه در تجارت و دیگر موارد، تعرفه‌هایی را بر واردات از این کشور اعمال کرده است. این تحولات همچنین با یک سری ابراز نگرانی‌ها درباره پروژه‌های سرمایه‌گذاری چین در راستای ابتکارعمل کمربند و جاده همراه بوده و برخی این اتهام را مطرح کرده‌اند که پکن با این سرمایه‌گذاری‌ها به‌دنبال سود اقتصادی نیست و تنها نفوذ سیاسی می‌خواهد. اتحادیه اروپا نیز در همین راستا یک برنامه نظارتی جدید برای محافظت از بخش‌های استراتژیک در کشورهای عضو تصویب کرده است. رویکر اتحادیه اروپا در قبال سرمایه‌گذاری‌های چین پس از تصویب این برنامه یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوهای «شی» با مقامات اسپانیا بود. او در زمان ورود به مادرید با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه چین و اسپانیا که بیش از 2000 سال پیش از طریق جاده ابریشم برقرار شده، گفته بود: «دو کشور در سال 1973 میلادی روابط رسمی آغاز و در سال 2005 روابط همه‌جانبه راهبردی برقرار کردند و اکنون در مرحله مهم اصلاحات و توسعه قرار دارند و تعمیق روابط دوجانبه و دوستی سنتی، گسترش همکاری عملی و تحقق توسعه مشترک، با منافع دو کشور و مردم دو طرف هماهنگ بوده و برای صلح، ثبات و شکوفایی جهان سودمند است.»

رییس‌جمهوری چین همچنین در دیدار با فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا در مادرید درباره دورنمای توسعه روابط دو کشور ابراز اطمینان کرد و گفت کشورش مایل است با اسپانیا در مسائل مهم و بزرگ همخوان با منافع دو کشور همکاری کنند و در چارچوب طرح کمربند و جاده، همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و فعالیت در بازار ثالث را تقویت بخشند. «شی» همچنین گفت چین از پیشبرد روند یکپارچگی اروپا خرسند است و امید دارد که اسپانیا همچنان در پیشبرد روابط همه‌جانبه راهبردی چین و اروپا نقش مثبتی ایفا کند. پادشاه اسپانیا هم در این دیدار با اشاره به اهمیت تبادلات و همکاری با چین گفت مادرید مایل است ضمن حفظ تبادلات خود با پکن و ارتقای سطح همکاری دوجانبه، در امور چندجانبه و تعمیق روابط چین و اروپا پکن را یاری کند.

«وانگ جائو» معاون وزیر خارجه چین، نیز پیشتر گفته بود که سفر «شی» به اسپانیا و پرتغال یک نیروی محرکه جدید برای توسعه روابط چین و اروپا در عصر جدید خواهد بود و برای ساخت کمربند و جاده فضای جدیدی ایجاد خواهد کرد. با این حال، دولت اسپانیا گفته از ابتکار عمل کمربند و جاده چین به صورت رسمی حمایت نخواهد کرد.

پاناما و پرتغال مقاصد بعدی رییس‌جمهوری چین پس از شرکت او در نشست سران گروه 20 در آرژانتین هستند. لازم به ذکر است که دیدار رسمی «شی» از پاناما اولین دیدار یک رهبر چین از این کشور بعد از برقراری روابط سیاسی به شمار می‌رود و در هدایت توسعه روابط چین و امریکای لاتین نقش تاریخی خواهد داشت.

 

ارسال نظر