اختلافات زودهنگام اوبرادور و ترامپ بر سر مهاجرت

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۹۳
اختلافات زودهنگام اوبرادور و ترامپ بر سر مهاجرت

جذابیت برای سرمایه‌گذاران و جلب اعتماد آنها تنها چالشی نیست که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور از اول ژانویه و ورود به دفتر ریاست‌جمهوری مکزیک در کاخ ملی این کشور با آن مواجه می‌شود. او در حالی دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند که تنش‌ها بین مکزیک و ایالات متحده بر سر کاروان‌های مهاجران امریکای مرکزی در حال افزایش است. حدود پنج هزار مهاجر در شهر تیخوانا در مکزیک (هم‌مرز با ایالت کالیفرنیای امریکا) چادر زده‌اند و انتظار می‌رود شمار افرادی که در تلاش برای درخواست پناهندگی به دنبال گذر از مرز هستند، به دو یا چند برابر افزایش یابد.

لوپز اوبرادور می‌خواهد دونالد ترامپ را به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در برنامه‌های توسعه در کشورهای مثلث شمالی (هندوراس، السالوادور و گواتمالا) متقاعد کند و بدین‌ترتیب خشونت، اخاذی و فقر که عوامل مهاجرت گسترده از این کشورها به شمار می‌روند را کاهش دهد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در ابتدا لوپز اوبرادور را تحسین می‌کرد و حتی طبق برخی گزارش‌ها، او را «جوآن ترامپ» نامیده، اما این ابراز علاقه چندان طولانی‌مدت نبود. ترامپ سراسر دیوار مرزی را سیم خاردار کشیده، حدود شش هزار نیرو در منطقه مستقر کرده و سعی دارد مانع از ورود سیل پناهجویان به ایالات متحده شود و حتی مجوز استفاده از سلاح گرم توسط نیروهای مرزی در برابر مهاجران را صادر کرده است. هیچ کدام از این اقدامات به مذاق رییس‌جمهوری منتخب مکزیک که قهرمان فقرا به شمار می‌رود، خوش نمی‌آید. اما لوپز اوبرادور مجبور است ابتدا به مکزیک بیندیشد و این به معنای برخورد تلخ او با مهاجران خواهد بود.

پلیس امریکا اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده و دونالد ترامپ ‌پناهجویان هجوم آورده به مرز را افرادی به‌شدت خطرناک خوانده است. مرزبانی امریکا بیش از چهل نفر را که از دیوار مرزی پریده بودند، بازداشت کرد و مرز را چند ساعت بست. مکزیک هم حدود 100 مهاجر را اخراج کرد. اما همه این افراد تنها شمار اندکی از هزاران پناهجو در کاروان مهاجرانی را تشکیل می‌دهند که اخیرا از امریکا ی مرکزی به طرف امریکا حرکت کرده‌اند.

 

ارسال نظر