بودجه رم الگوی سراسر اروپا می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۸۳
بودجه رم الگوی سراسر اروپا می‌شود؟

گروه جهان|

 معاون نخست‌وزیر ایتالیا بر این باور است که برنامه هزینه‌ها در برنامه مناقشه ‌برانگیز بودجه دولت ائتلافی جناح راستی به «دستورالعملی» برای احیای رشد اروپا تبدیل شود. او همچنین ابراز داشته که اروپا برای رها کردن تدابیر ریاضتی و روی آوردن به رویکردی مشابه سیاست‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا آماده است. لوئیجی دی‌مایو رهبر حزب جنبش پنج ستاره، بزرگ‌ترین حزب سیاسی ایتالیا است همچنین گفته باور دارد که مذاکرات با بروکسل بر سر بودجه رم تا پیش از انتخابات سال آینده اروپایی به سرانجام خواهد رسید. دی مایو معتقد است که انتخابات اروپا مهر تاییدی بر سرآمدن دوره سیاست‌های ریاضت اقتصادی خواهد بود.

دی‌مایو در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت: «اگر این دستورالعمل در اینجا جواب بدهد، در سطح اروپا گفته خواهد شد: ما همه باید در کشورهایمان دستورالعمل ایتالیا را به اجرا بگذاریم.» دولت ائتلافی ایتالیا که از جنبش پنج ستاره و حزب لیگ (حزب مخالف مهاجرت به رهبری ماتئو سالوینی) تشکیل شده، در زمینه برنامه بودجه خود و تصمیم به افزایش شدید هزینه‌ها در بخش رفاه اجتماعی و کاهش مالیات‌ها با بروکسل دچار اختلاف شده است. کمیسیون اروپایی ماه گذشته گفت که این طرح‌ها نقض جدی قوانین بودجه اتحادیه اروپا هستند و هیچ راهی غیر از درخواست از رم برای تجدیدنظر در آنها وجود ندارد. دی‌مایو گفت: «ما روی این مساله که اقتصاد ایتالیا بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد، قمار نکرده‌ایم. ما به این حقیقت باور داریم که می‌توانیم بدهی عمومی دولت را با یک بودجه پر هزینه‌تر به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم. من معتقدم که می‌توانیم قوانین ریاضتی و سرمایه‌گذاری را تغییر دهیم و اتحادیه اروپا و منطقه یورو را تقویت کنیم تا از دیدگاه حقوق اجتماعی اقدامات مثبتی انجام دهد.» دی‌مایو گفته برنامه‌های بودجه که می‌تواند به جریمه شدن رم تحت قوانین اتحادیه اروپا در ارتباط با کسری بودجه منجر شود، تغییر نخواهند کرد و حتی انتظار می‌رود که الگوی ایتالیایی برای هزینه‌های بالای دولت با پذیرش گسترده‌تری مواجه شوند: «فکر نمی‌کنم که از سوی کمیسیون اروپا مجازات شویم. روند قانونی در این زمینه آغاز خواهد شد، اما یک مرحله گفت‌وگو وجود خواهد داشت.»

اگرچه دی‌مایو بر سر موضوعاتی همانند محیط‌زیست با دونالد ترامپ اختلاف نظر دارد، اما باور دارد که اقتصادهای پیشرفته به سمت سیاست‌های رییس‌جمهوری امریکا در زمینه کاهش مالیات و افزایش هزینه‌های دولت حرکت خواهند کرد. او همچنین افزایش رشد اقتصادی امریکا را ناشی از همین سیاست‌گذاری‌های دولت ترامپ می‌داند. دی مایو گفت: «بر این باورم که 10سال دیگر اروپا در همین مسیر پیش خواهد رفت به این دلیل که ایالات متحده در این مسیر حرکت می‌کند. اقتصاد امریکا به دلیل سیاست‌های ترامپ که همه می‌گفتند اشتباه است، رشدی 4درصدی دارد. او در حال افزایش کسری بودجه، کاهش مالیات‌ها و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست.»

کارشناسان اقتصادی برآوردهای بلندپروازانه رشد در برنامه بودجه ایتالیا را زیر سوال برده و سرمایه‌گذاران در اوراق قرضه دولتی این کشور هزینه استقراض سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به‌شدت افزایش داده‌اند. دی‌مایو گفته نگرانی سرمایه‌گذاران از روایت‌هایی ناشی شده که از تمایل ایتالیا به ترک اتحادیه اروپا حکایت داشتند. وقتی سرمایه‌گذاران دریابند که رم هرگز به ترک یورو فکر نمی‌کند، آنگاه هزینه‌های استقراض کاهش خواهد یافت و ارزش اوراق قرضه بالا می‌رود.

دی‌مایوی 32 ساله که یکی از جوان‌ترین سیاستمداران اروپایی در رده‌های بالای دولت به شمار می‌رود، معتقد است که نهادهای سیاسی ایتالیا به نسل او خیانت کرده‌اند: «ما در ایتالیا در رابطه با بهداشت و درمان، رفاه، ثبات قراردادهای کاری، حق تحصیل و آموزش حقوق اجتماعی مشخصی داشتیم. در رابطه با بازنشستگی حق و حقوقی داشتیم. این حقوق قربانی پرداخت بدهی‌ها شدند، اما در حالی که آنها قربانی می‌شدند، بدهی‌های ما هم افزایش یافت.»

حزب جنبش پنج ستاره به رهبری دی مایو در ماه ژوئن با حزب لیگ سالوینی دولت ائتلافی تشکیل دادند و برای بودجه‌ای متشکل از کاهش مالیاتی، افزایش هزینه‌های رفاه اجتماعی برنامه‌ریزی کردند که با انتقادهای گسترده و نگرانی درباره بی‌ثبات شدن اقتصاد این کشور مواجه شد. دی مایو معتقد است تنها راه کاهش نگرانی‌های رای‌دهندگان درباره مهاجرت در سراسر اروپا، افزایش هزینه‌های دولت برای رفاه و سرمایه‌گذاری است: «امروز همه می‌گویند مهم‌ترین مساله، مهاجرت است. این بی‌معنی است. تمام یافته‌های ما نشان می‌دهند که مهم‌ترین مساله کار و بیکاری است. اینکه ما حدود 6 میلیون فقیر در ایتالیا داریم، موجب تنش اجتماعی می‌شود و به تنش با خارجی‌ها می‌انجامند. این اجتناب‌ناپذیر است.» او افزود که جنبش پنج ستاره در حال مذاکره با احزاب دیگر در سراسر اروپا درباره ایجاد یک گروه جدید در پارلمان اروپایی براساس پلت‌فرم ضد ریاضت اقتصادی است و انتظار دارد رای‌دهندگان در انتخابات آتی اروپایی این نهاد سیاسی را به لرزه درآورند. دی‌مایو گفت: «در سال‌های اخیر یک طبقه سیاسی در اروپا پدید آمده که به این باور چسبیده است: باور به سیاست‌های ریاضتی. این طبقه سیاسی به این تئوری اقتصادی شکست خورده متعهد است و اگرچه آنها هم از بی‌اثر بودن این تئوری آگاهند، نمی‌گذارند که هیچ کشوری آن را نقض کند.»

 

ارسال نظر