کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۳۸

سفر  ماکرون به بغداد و بیروت

امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، فوریه به عراق و لبنان سفر می‌کند. این نخستین سفر امانوئل ماکرون به لبنان و عراق از زمان تصدی سمت ریاست‌جمهوری فرانسه در می‌۲۰۱۷ خواهد بود ماکرون قرار است در سفرش به عراق برخی مسائل از جمله بازسازی این کشور و اوضاع نیروهای فرانسوی عضو داعش را بررسی کند. فیگارو نوشته، این سفر به دلیل بحران‌های سیاسی موجود در بیروت و بغداد به تاخیر افتاده است. پاریس خواستار مشارکت همه گروه‌های سیاسی عراق در دولت جدید است و همچنین از بیروت خواسته به سیاست خود در اجتناب از بحران‌های منطقه‌ای وفادار بماند.

اعتراض هند به اتوبوس گردشگری چین - پاکستان

اسلام‌آباد اعتراض دهلی درباره برقراری خط اتوبوسرانی گردشگری چین و پاکستان را بی‌اساس خواند. به‌گزارش ایرنا، چین و پاکستان در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه و در قالب کریدور اقتصادی چین اتوبوس گردشگری بین لاهور پاکستان و کاشغر چین راه‌اندازی می‌کنند. هند به طرح چین و پاکستان برای برقراری خط اتوبوسرانی میان دو کشور از درون کشمیر با عنوان «پروژه کریدور چین- پاکستان» شدیدا اعتراض کرده است. این خط اتوبوس سوم نوامبر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ترکیه پدافندهای ضد هوایی بومی می‌سازد

رییس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده آنکارا کار ساخت نخستین سامانه بومی دفاع هوایی موشکی دوربرد را آغاز کرده و اولین نمونه آن ۲۰۲۱ به بهره‌برداری می‌رسد. به‌گزارش رویترز،  اردوغان گفته ترکیه همچنین قصد خرید سامانه‌  اس‌-۴۰۰ از روسیه را هم دارد. وزیر دفاع ترکیه گزارش داده نصب سامانه موشکی اس-۴۰۰ در اکتبر ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

آغاز رایزنی تشکیل دولت محلی در اقلیم کردستان

دو حزب حاکم بر کردستان عراق مذاکرات خود برای تشکیل دولت محلی را بعد از انتخابات پر از حاشیه پارلمان اقلیم آغاز کردند. به‌گزارش ایرنا، هیات‌های اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق در سلیمانیه مذاکرات خود را برای تشکیل دولت محلی آغاز کردند.

42درصد گردش تجاری باکو با اتحادیه اروپا است

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، اتحادیه اروپا را از شرکای تجاری اصلی جمهوری آذربایجان خوانده و گفته در 2017 سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گردش تجاری جمهوری آذربایجان 42 درصد بود. به گزارش وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، در حال حاضر بیش از یک هزار و 500 شرکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال است.

 

ارسال نظر