کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۸۲۷

25 کشته در سقوط هلی‌کوپتر ارتش افغانستان

یک فروند هلی‌کوپتر ارتش افغانستان بامداد چهارشنبه در ولایت فراه در غرب افغانستان سقوط کرد که 25 سرنشین آن کشته شدند. به گزارش رویترز، چند مقام دولتی و نظامی از جمله جان‌باختگان این حادثه هستند. سخنگوی والی فراه گفته این هلی‌کوپتر در اثر بدی وضعیت هوا به کوه برخورد و سقوط کرده است با این حال طالبان ادعا کرده این هلی‌کوپتر را ساقط کرد‌ه است.

دستور اردوغان برای حمله به کردهای سوریه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، گفته ارتش این کشور به‌زودی به یگان‌های مدافع خلق سوریه «ی‌پ‌گ» که در شرق رود فرات در سوریه هستند حمله خواهد کرد. به‌گزارش یورونیوز، نیروهای ی‌پ‌گ مهم‌ترین متحد امریکا در جنگ علیه داعش در سوریه بودند. واشنگتن هم چنان مهم‌ترین حامی این گروه است. بیستم ژانویه گذشته ارتش ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال غربی سوریه حمله کرد تا نیروهای یگان‌های مدافع خلق سوریه را از این منطقه عقب برانند. تاکنون نظامیان ترک هیچگاه به شرق کرانه رود فرات در سوریه و نیروهای کرد که در آنجا حضور دارند حمله نکرده‌اند.

تماس تلفنی ماکرون با ولیعهد امارات

رییس‌جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با ولیعهد ابوظبی درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوکرده است. به‌گزارش یوم‌السابع، امانوئل ماکرون و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی درخصوص تقویت روابط دوجانبه و شماری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک و نیز مسائل اقتصادی گفت‌وگو کرده است. امارات اخیرا قانونی را درخصوص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تصویب کرده که هدف از آن تقویت و رشد سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است. بحث مشارکت فرانسه در پروژه‌های اقتصادی امارات یکی از موضوعات گفت‌وگوهای ماکرون و بن زاید بود.

پیش‌بینی نرخ تورم  23.5 درصدی برای ترکیه

مراد چتین کایا رییس بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم پیش‌بینی شده برای کشورش را در سال جاری میلادی (2018) برابر با 23.5 درصد اعلام کرد. نابسامانی اخیر در بازار ترکیه و رشد قیمت‌ها در دو ماه گذشته باعث شد تا این مقام بانکی ترکیه با اصلاح نرخ تورم پیش‌بینی شده 13.4 درصدی در ماه اوت، امروز پیش‌بینی این شاخص اقتصادی را در پایان سال جاری میلادی 23.5 درصد اعلام کند. رییس کل بانک مرکزی ترکیه همچنین رشد قیمت محصولات خوراکی در سال 2018 را 29.5 درصد اعلام کرد که بسیار بیشتر از رشد 13 درصدی پیش‌بینی شده در گزارش تابستانی این نهاد بود.

 

ارسال نظر