حمایت بنگاه‌های تجاری از جمهوری‌خواهان

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۸۲۰
حمایت بنگاه‌های تجاری از جمهوری‌خواهان

گروه جهان|

شرکت‌های بزرگ امریکایی با وجود نگرانی از سیاست‌های حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، همچنان از او حمایت می‌کنند و در انتخابات میان‌دوره کنگره نیز به نمایندگان حزب جمهوری‌خواه رای می‌دهند. این در حالی است که تنها یک هفته مانده به انتخابات، بسیاری از ناظران سیاسی از مسمومیت بی‌سابقه فضای سیاسی در این کشور صحبت می‌کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کسب و کارهای امریکایی نگران جنگ تعرفه‌ای دولت ترامپ و چین هستند، اما در انتخابات میان‌دوره از نمایندگان حزب ترامپ، یعنی جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، اتاق بازرگانی ایالات متحده که یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ به شمار می‌رود و بارها نسبت به تبعات چنین سیاستی هشدار داده است در انتخابات میان‌دوره از «لین وکمیر» نامزد جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در برابر تامی بالدوین دموکرات حمایت کرده است.

راب اینگستورم معاون رییس اتاق بازرگانی در امور سیاسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که: «وکمیر قرار است هر کاری که برای حمایت از مشاغل لازم است انجام دهد. او همچنین قرار است به رشد و توسعه صنایع برای نسل‌های آینده نیز کمک کند.»

حمایت اتاق بازرگانی امریکا از نمایندگان جمهوری‌خواه بار‌دیگر مساله ارتباط نزدیک جمهوری‌خواهان با شرکت‌های امریکایی در طول چند دهه گذشته را برجسته کرده است، روندی که حتی حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید نتوانسته اختلالی در آن ایجاد کند. فایننشال تایمز نوشته، آنچه اتاق بازرگانی امریکا و شرکت‌های تجاری را به حمایت از جمهوری‌خواهان با وجود ناخرسندی از دونالد ترامپ وامی‌دارد، ادامه سیاست‌های فعلی دولت در زمینه مقررات‌زدایی و سیاست‌های مالیاتی است که پیروزی احتمالی دموکرات‌ها می‌تواند آنها را متوقف کند.

حمایت شرکت‌های بزرگ از جمهوری‌خواهان تنها مساله‌ای نیست که این روزها در فضای سیاسی امریکا مورد توجه قرار گرفته است. کارزارهای انتخاباتی از یک سو و کشتار اخیر یهودیان در کنیسه‌ای در پنسیلوانیا به مناقشه‌های سیاسی شدیدا دامن زده است، بطوری که برخی ناظران مسمومیت فضای سیاسی امروز امریکا را بی‌سابقه توصیف می‌کنند.

به گزارش دویچه‌وله، بیش از ۳۰ هزار نفر از اعضای جامعه یهودیان پیتزبورگ با انتشار نامه سرگشاده‌ اعلام کرده‌اند که رییس‌جمهوری امریکا به تقویت ملی‌گرایی و ملی‌گرایان سفیدپوست خدمت کرده است. به این ترتیب دونالد ترامپ یک هفته مانده به انتخابات کنگره باید از خود در برابر موج انتقادها دفاع کند. این تنها سیاستمداران دموکرات نیستند که ترامپ را به خاطر اظهارات مناقشه‌برانگیزش در جریان کارزار انتخاباتی مورد حمله قرار داده و او را متهم می‌کنند که با چنین اظهاراتی در بدترین جنایت یهودستیزانه در خاک امریکا نقش‌آفرینی کرده است.

حتی برخی جمهوری‌خواهان میانه‌رو نیز مانند چارلی دنت، نماینده پیشین ایالت پنسیلوانیا در کنگره، همین انتقاد را متوجه ترامپ می‌کند: «رییس‎جمهوری بایستی سرمشق بهتری باشد. او باید سخنان تحریک‌آمیز را متوقف کرده و به جای ایجاد شکاف در بین ما، اقدامات بیشتری برای وحدت‌مان انجام دهد.» بر اساس اطلاعات پلیس امریکا، عامل ۴۶ ساله حمله به کنیسه پیتزبورگ می‌خواسته تا می‌تواند یهودیان بیشتری را به قتل برساند، زیرا او به این توهم توطئه دچار بوده که سازمان‌های یهودی در آوردن دسته‌جمعی مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده دست داشته‌اند.

ترامپ پس از حادثه کشتار یهودیان شنبه گذشته در پیتزبورگ، این اقدام یهودستیزانه را آشکارا محکوم کرد. او اما پیش‌تر در جریان سخنرانی‌های مرتبط با کارزار انتخاباتی خود آگاهانه به هراس از هجوم مهاجران غیرقانونی دامن زده بود. رییس‌جمهوری امریکا گفته بود، در حالی که او با بیش از پنج هزار سرباز از مرز حفاظت می‌کند، دموکرات‌ها گروه گروه خارجی‌های غیرقانونی را به کشور دعوت می‌کنند.

ترامپ بارها اهداکنندگان یهودی کمک مالی به حزب دموکرات، همچون جرج سوروس یا لوید بلنکفین، رییس هیأت مدیره شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس را به عنوان جهانی‌گرایان مورد حمله قرار داده است. هواداران جهانی شدن یا جهانی‌گرایان دشنامی رایج نزد ملی‌گرایان سفیدپوست علیه آن چیزی است که سرمایه بزرگ یهودی خوانده می‌شود. ترامپ بارها اعلام کرده که مفتخر است به جای هواداری از جهانی شدن یک ملی‌گرا باشد.

ناظران سیاسی با اشاره به مسموم بودن فضای سیاسی به وجود آمده در امریکا می‌گویند، تنها این ترامپ نیست که فضای متشنج کنونی را پرتنش‌تر می‌کند، بلکه برخی دموکرات‌های متمایل به چپ نیز در این امر سهم دارند. مکسین واترز نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا از کالیفرنیا نیز که بارها از سوی ترامپ به عنوان سیاستمداری با ضریب هوشی اندک نامیده شده است، تابستان گذشته از هواداران خود خواسته بود که به مقابله با رییس‌جمهوری ایالات متحده و اعضای دولت او بپردازند. واترز گفته بود: «اگر یکی از اعضای کابینه را در رستوران یا فروشگاهی دیدید، سر و صدا به راه بیندازید و به آنها بگویید که مهمان ناخوانده‌اند!» پس از این سخنان، بسیاری از مقام‌های بلندپایه جمهوری‌خواه از رستوران‌ها بیرون انداخته شده یا با مزاحمت و اهانت مواجه شدند. به این جنجال‌ها باید ارسال بسته‌های انفجاری برای مخالفان ترامپ از جمله باراک اوباما و هیلاری کلینتون را نیز اضافه کرد.

انتخابات میان‌دوره‌ای در امریکا بین یک دوره چهارساله ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار می‌شود. این انتخابات اغلب به عنوان یک همه‎پرسی برای رییس‌جمهوری یا عملکرد حزب حاکم قلمداد می‌شود. در همان روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا انتخابات فرمانداران، شهرداران محلی و انتخابات مجالس قانونی ایالتی برگزار می‌شود. در امریکا نقش اولیه کنگره تصویب قوانین است و متشکل از مجلس نمایندگان امریکا به عنوان مجلس سفلی و سنا به عنوان مجلس علیا است.

 

ارسال نظر