صدای پای جنگ از شرق تا غرب

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۹۹
صدای پای جنگ از شرق تا غرب

گروه جهان|

 شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، به ارتش این کشور دستور داده تا برای شرایط اضطراری و جنگ احتمالی آماده باشند. یک روز پس از اینکه میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی طی یادداشتی در نیویورک‌تایمز با اشاره به خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد با روسیه از آغاز دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی در جهان خبر داد، رسانه‌های چینی نوشتند که رییس‌جمهوری این کشور به ارتش دستور داده تا برای مقابله با هر شرایطی آماده باشند. برخی کارشناسان گمانه‌زنی کرده‌اند که دلیل اصلی امریکا برای خروج از پیمان منع موشکی با روسیه، رقابت راهبردی با چین است.

ساوت چاینا مونیتورینگ پست نوشته، شی جین‌پینگ در جریان بازدید از مرکز فرماندهی نظامی جنوبی چین با اشاره به رویدادها و مناقشه‌های مرتبط با تایوان و دریای جنوبی تاکید کرده که ارتش باید برای هر سناریویی به‌ویژه برای شرایط فوق‌العاده و اضطراری آماده باشد. او با اشاره به حضور نظامی امریکا در منطقه تنگه تایوان و دریای جنوبی گفته: «ارتش چین باید تمامی شرایط و اوضاع این دو منطقه را با دقت ارزیابی کرده و برای وضعیت فوق‌العاده آماده شود و بداند که مسوولیتی بسیار سنگین بر دوش دارد.» رییس‌جمهوری چین با تاکید بر اینکه باید این وضعیت حساس و بغرنج را درک کرد، از نیروهای مسلح و این مرکز فرماندهی خواسته خود را برای مبارزه و جنگ آماده نگهدارند. «شی» انجام تمرینات مقابله‌جویانه و بالا بردن توانایی‌های رزمی ارتش را خواستار شده است. فرمانده کل قوا چین همچنین خواستار آن شده که ارتش برای جنگ کاملا به آمادگی برسد و هر رزمایشی که لازم است را برگزار کند. «وی فونگ‌خه» وزیر دفاع چین هم چند پیشتر در همایش شیانگشن در پکن با اشاره به چالش‌طلبی نظامی امریکا در تنگه تایوان و دریای جنوبی گفته بود کشورش ذره‌ای از خاک خود را از دست نخواهد داد.

اظهارات مقام‌های چینی در شرایطی است که کنگره امریکا با فروش محموله تسلیحاتی به ارزش 330 میلیون دلار به تایوان از جمله واگذاری قطعات جنگنده به این جزیره موافقت کرده است.

  روسیه و جنگ

روسیه نیز خود را برای تقابل احتمالی نظامی در آینده آماده می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، آندره بلائوسوف نایب رییس اداره امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه، گفته: «چندی پیش امریکا اعلام کرد که روسیه برای جنگ آماده می‌شود. بله. من تایید می‌کنم که روسیه برای جنگ آماده می‌شود. روسیه برای جنگی آماده می‌شود که امریکا در حال تدارک آن است. روسیه قصد دارد از خود، تمامیت ارضی خود و منافع خود دفاع کند.» این مقام روس گفته: «اگر امریکا به‌دنبال جنگ نیست چرا از پیمان منع موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد خارج شده، توان هسته‌ای خود را بالا برده و دکترین هسته‌ای نوینی در راستای بالا بردن احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای تصویب کرده است. این پرسشی است که برای همه پیش آمده است. “

پیشتر دونالد ترامپ رییس‎جمهور امریکا، اعلام کرد که واشنگتن به‌دلیل نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد از سوی روسیه، از این پیمان خارج می‌شود. پیمان موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هشتم دسامبر 1987 در زمان سفر گورباچف به واشنگتن به امضا رسید.

گرچه روسیه نیز برای تقابل احتمالی آماده می‌شود اما ناظران بر این باورند که تقابل اصلی نه میان واشنگتن و مسکو که میان امریکا و چین است. تنش‌های چین و امریکا هر روز بیشتر می‌شود. در کنار اختلافات تجاری، تنش‌های منطقه‌ای دو کشور در دریای جنوبی چین نیز به مرحله کم‌سابقه‌ای رسیده است تا جایی که اوایل ماه جاری میلادی نزدیک بود دو فروند از ناوهای چین و امریکا در دریای جنوبی و در نزدیکی جزایر مورد منازعه این منطقه با یکدیگر برخورد کنند؛ همان زمان دو طرف یکدیگر را به ناامن کردن منطقه متهم کردند. حال برخی از کارشناسان بر این باورند که تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه در واقع تقابل با پکن است نه مسکو. نشنال اینترست در این باره نوشته، با اینکه امریکا بارها روسیه را به‌دلیل نقض این معاهده سرزنش کرده اما خروج امریکا از این معاهده در واقع نه به‌خاطر روسیه است و نه به‌دلیل سلاح هسته‌ای، بلکه بیشتر شروع عصر جدیدی در رقابت راهبردی با چین در آسیا و اقیانوسیه است. چین هرگز معاهده منع موشک‌های هسته‌‌ای میان‌برد را که امکان ساخت موشک‌های بالستیک و کروز زمینی با برد 500 تا 5500کیلومتر را منع می‌کند، امضا نکرده است. این بدین معناست که چین می‌تواند زرادخانه‌های وسیع با پدافندهای دفاعی (زمینی/دریایی/هوایی) تا برد 1500کیلومتر بسازد؛ آن هم در شرایطی این سلاح در رده تسلیحاتی است که امریکا طبق معاهده منع موشکی با روسیه از گسترش و استقرار آن منع شده است. همین مساله باعث شده که مقام‌های امریکایی در سال‌های اخیر بطور مداوم هشدار دهند که امریکا از چین در زمینه موشکی عقب مانده است.

در مطلب نشنال اینترست آمده: «خروج امریکا از معاهده منع موشکی با روسیه می‌تواند به کابوسی برای چین تبدیل شود، زیرا قانون منع ساخت سلاح هسته‌ای پیشرفته توسط امریکا که در این قرارداد ذکر شده را هم نقض خواهد کرد. به این ترتیب سیستم‌های متعارف جدید امریکا ممکن است با فعال‌سازی نسخه زمینی سلاح «تاماهاک» تدریجا به موشک‌های بالستیک ارتقا یابد و در مناطقی همچون شمال ژاپن، گوام، جنوب فیلیپین یا حتی شمال استرالیا مستقر شود. متخصصین جنگی چین، از مدت‌ها پیش نگرانی خود را از امکان رخداد چنین سناریویی ابراز کرده بودند، سناریویی که طی آن امریکا و متحدانش از فعالیت‌های گسترده چین در آبهای منطقه جلوگیری کنند.»

 

 

 

ارسال نظر