تهدید تروریستی علیه منتقدان ترامپ

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۱۸
تهدید تروریستی علیه منتقدان ترامپ

گروه جهان| «ترامپ تهدید کرد، سی‌ان‌ان بسته انفجاری دریافت کرد.» این تیتر جمعه یکی از رسانه‌های منتقد دونالد ترامپ است. این تهدید اما تنها علیه سی‌ان‌ان نبوده است، کمتر از دو هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا از باراک اوباما و هیلاری کلینتون گرفته تا دفاتر نمایندگان دموکرات، رابرت دونیرو بازیگر سرشناس هالیوود، و جورج سوروس میلیونر معروف بسته‌های مشکوکی دریافت کردند که پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) تایید کرده حاوی موادمنفجره و تجهیزات انفجاری بوده است.

ارسال این بسته‌ها برای منتقدان موجی از وحشت در امریکا ایجاد کرده است. کارشناسان بسیاری در رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها دونالد ترامپ و سخنان تند و تحقیرآمیز او نسبت به مخالفان و رسانه‌ها را از علل زمینه‌ساز وقایعی چون ارسال این بسته‌های مشکوک می‌دانند. دویچه‌وله نوشته، هیچ کدام از این 10 بسته منفجر نشده و به کسی نیز آسیب نرسیده است. با این حال خبر ارسال بسته‌های مشکوک حاوی مواد منفجره، فضای انتخاباتی امریکا را ملتهب کرده است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور ششم نوامبر برگزار خواهد شد. ممکن است در این انتخابات دموکرات‌ها بتوانند اکثریت کرسی‌های هردو مجلس امریکا را به دست آورند.

دونالد ترامپ گفته دولتش تحقیقاتی جامع و تهاجمی را در این باره پیش خواهد برد. او گفت: «هر اقدامی که تهدیدآمیز بوده و خشونت سیاسی در بر داشته باشد، حمله به دموکراسی ما تلقی می‌شود. ما می‌خواهیم همه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر باشیم.» با این حال او در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر رسانه‌ها را موظف کرده تا خصومت بی‌پایان و حملات و داستان‌های دایما منفی و دروغ را متوقف کنند. سی‌ان‌ان که هدف یکی از این حملات تروریستی قرار گرفته، یکی از رسانه‌هایی است که ترامپ بارها آن را دشمن خود دانسته است. بسته بمبی که به دفتر سی‌ان‌ان ارسال شده بود، حاوی پودر پایروتکنیک بوده که در ساخت نوعی بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک منبع نزدیک به گروه تحقیق گفته بسته‌ای که به دفتر جان برنان رییس سابق سیا فرستاده شده مشابه بسته‌ای است که به دفتر سی‌ان‌ان فرستاده شده بود و حاوی پودر سفیدی است که مقامات معتقدند ممکن است پودر پایروتکنیکی باشد. برخی از بسته‌ها هم حامل بمب بوده‌اند. این بمب‌ها هر کدام یک باتری کوچک دارند و طول آنها نیز شش اینچ، حدود ۱۵ سانتی‌متر، است. به‌گفته مقامات پلیس، این وسیله‌های انفجاری با لوله‌های پی‌وی‌سی ساخته و با نوار سیاه پوشیده شده است.

اف‌بی‌آی تایید کرده دو بسته ارسال‌شده به دفتر ماکسین واترز نماینده دموکرات کنگره امریکا نیز شبیه سایر بسته‌های مشکوک ارسالی بوده است. این بسته مشکوک در آخرین ساعات چهارشنبه در یک صندوق پستی در جنوب لس‌آنجلس پیدا شد. اولین بسته مشکوک دوشنبه به منزل جورج سوروس در نیویورک ارسال شد. دبی واسرمن شولتز عضو مجلس نمایندگان و رییس سابق کمیته ملی دموکرات‌ نیز بسته مشکوکی در دفترش در فلوریدا دریافت کرده است. به گزارش اف‌بی‌آی تا بعدازظهر چهارشنبه دو بسته دیگر نیز به دفتر مکسین واترز، نماینده دموکرات کنگره و منتقد سرسخت ترامپ در لس‌آنجلس ارسال شده است. پیش از آن نیز بسته‌های مشکوک به دفاتر باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق، هیلاری کلینتون، وزیرخارجه سابق و جان برنان، رییس سابق اف‌بی‌آی ارسال شده بود. علاوه بر این اریک هولدر، دادستان کل سابق هم بسته‌ مشابهی دریافت کرده‌ که تحت بررسی متخصصان قرار دارد.

فضای سیاسی واشنگتن در شرایطی به‌شدت ملتهب است که تنها دو هفته تا برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز میان‌دوره‌ای کنگره باقی مانده است. اهمیت این انتخابات از این جهت است که چنانچه دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا یا نمایندگان را از جمهوری‌خواهان بازپس بگیرند، خواهند توانست اقداماتی را که دونالد ترامپ می‌تواند در دو سال باقیمانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش انجام دهد به‌شدت محدود کنند. در این انتخابات رأی‌دهندگان ۳۵ سناتور، ۳۶ فرماندار ایالت و تمامی اعضای مجلس نمایندگان به اضافه ده‌ها قانونگذار محلی را انتخاب خواهند کرد.

به اعتقاد کارشناسان، در صورت پیروزی دموکرات‌ها، آنان خواهند توانست کنترل کمیته‌های مهم کنگره را به دست گیرند و در نتیجه درباره چندین موضوع از جمله معاملات بازرگانی ترامپ و اتهامات آزارهای جنسی که علیه او مطرح است، تحقیق کنند. در صورتی که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان حائز اکثریت شوند احتمال استیضاح ترامپ هم بیشتر خواهد شد. البته ممکن است این تلاش‌ها نهایتا به نتیجه نرسد؛ مگر اینکه در مجلس سنا که برکنار کردن رییس‌جمهور نیازمند دو سوم آراء است، سناتورهای جمهوری‌خواه هم علیه دونالد ترامپ رأی دهند. تاکنون تنها دو رییس‌جمهور امریکا استیضاح شده‌اند-اندرو جانسون و بیل کلینتون- و هر دوی آنها پس از محاکمه در مجلس سنا تبرئه شدند. بعد از رسوایی واترگیت، ریچارد نیکسون قبل از اینکه استیضاح شود، استعفا داد. به هر حال تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در مجلس نمایندگان ممکن است ده‌ها کرسی جابه‌جا شود؛ در حال حاضر اکثر این کرسی‌ها در اختیار جمهوری‌خواهان است. در مبارزه برای مجلس سنا، جمهوری‌خواهان در موضع محکمی قرار دارند چون تنها برای ۹ کرسی آنان سناتورهای جدید انتخاب می‌شود، در حالی که دموکرات‌ها از ۲۴ کرسی و نیز دو نماینده مستقلی که به اتفاق آنها رأی می‌دهند باید دفاع کنند. بی‌بی‌سی نوشته، از انتخابات میان‌دوره که بگذریم، دموکرات‌ها شاید فرصت بهتری برای کنار گذاشتن ترامپ با شکست دادن او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی داشته باشند.

 

ارسال نظر