کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۱۴۴۳

کاهش رشد اقتصادی افغانستان

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول اقتصاد افغانستان برای سال جاری (دو ممیز سه) ۲.۳ درصد رشد خواهد داشت که حدود نیم درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، در گزارش موسمی صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی شده که رشد تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۱۹ دوباره افزایش خواهد یافت و به ۳درصد خواهد رسید. در این گزارش آمار رشد اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۱۰ تا حالا اعلام شده که در آن سال این رقم ۸.۴ درصد بوده و در پی خروج بیشتر نیروهای خارجی از افغانستان رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ به کمتر از یک درصد رسید.

امضای قرارداد همکاری میان چین و پاکستان

بازرگانان چینی با امضای 11 یادداشت تفاهم همکاری تجاری با پاکستان، 200 میلیون دلار در صنایع غذایی دریایی و کشاورزی پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌گزارش شینهوا، بر اساس این یادداشت تفاهم‌ها، چین برای افزایش تجارت دوجانبه همسایه آسیایی خود، 200 میلیون دلار در بخش غذاهای دریایی، فولاد و کشاورزی پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت‌های چینی با سرمایه‌گذاری در پاکستان، می‌توانند صادرات خود را به آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آفریقا گسترش داده و اهداف صادراتی خود را بیش از گذشته محقق کنند.

سناتور امریکایی ریاض را تهدید کرد

یک سناتور جمهوری‌خواه امریکایی تهدید کرد که در صورت اثبات قتل روزنامه‌نگار عربستانی توسط دولت ریاض، کنگره امریکا فروش سلاح به این کشور را متوقف می‌کند. به گزارش بلومبرگ، رند پاول گفته برای توقف فروش سلاح به عربستان دولت امریکا را تحت فشار خواهد گذاشت. وی به گزارش‌ها مبنی بر قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی که منتقد خاندان آل سعود بود، اشاره کرده و گفته این مساله محل اختلاف با رییس‌جمهوری (ترامپ) است، اما چه بسا در صورتی که شواهد حاکی از قتل این روزنامه‌نگار توسط آنها (دولت عربستان) باشد، ترامپ هم راضی به این تصمیم شود.

موضوع تقلب در انتخابات‌اقلیم به بغداد کشید

با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری انتخابات محلی در کردستان عراق و با وجود اعلام کمیسیون عالی انتخابات برای بررسی شکایات، احزاب کرد عراقی خواهان رسیدگی وزارت کشور عراق به تقلب و تخلفات انتخاباتی شدند. به گزارش ایرنا؛ کمیسیون عالی انتخابات کردستان عراق تاکید کرده این کمیسیون کماکان سرگرم بررسی شکایات احزاب کرد عراقی به‌دلیل تقلب در انتخابات محلی اقلیم است و به این منظور تاکنون 5 جلسه تشکیل شده است. تمامی احزاب کرد عراقی نسبت به تقلب سازمان یافته در انتخابات به کمیسیون عالی انتخابات شکایت کرده‌اند.

 

ارسال نظر