کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۵۳

موافقت سعودی‌ها با بازرسی ترکیه از کنسولگری عربستان

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده مقام‌های سعودی با بازرسی از ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول موافقت کرده‌اند. به گزارش روسیا الیوم، بازرسی از کنسولگری عربستان در چارچوب تحقیقات مرتبط با ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مفقود سعودی صورت می‌گیرد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه از مسوولان کنسولگری عربستان سعودی خواسته دلایل خارج شدن خاشقجی از ساختمان کنسولگری را توضیح دهند. خاشقجی که از منتقدان محمد بن‌سلمان بود پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده و برخی منافع ترکیه‌ای از کشته شدن وی خبر داده‌اند.

افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان

بنا به آخرین گزارش سازمان ملل متحد درباره اوضاع افغانستان، تعداد افراد غیرنظامی که در درگیری‌ها و حملات انتحاری و در پی بمب‌گذاری در خودروها یا مراکز پرجمعیت در این کشور کشته می‌شوند بطور چشمگیری افزایش یافته است. به گزارش یورونیوز، بنا به گزارش سازمان ملل از ژانویه سال جاری تا سپتامبر همین سال دست‌کم یک‌هزار و ۶۵ غیرنظامی در پی عملیات انتحاری و بمب‌گذاری‌ در معابر عمومی یا خودروها در افغانستان کشته شده‌اند.

موج جدید بازداشت کردها در ترکیه

مقامات ترکیه سه‌شنبه90مظنون را به اتهام ارتباط با پ‌ک‌ک بازداشت کردند. به‌گزارش رویترز، وزارت کشور ترکیه اعلام کرده عملیات در هشت استان برای جلوگیری از فعالیت پ‌ک‌ک در حال انجام است. حزب دموکراتیک خلق، نزدیک به کردها اعلام کرده که 140 نفر از اعضای این حزب در چند روز گذشته بازداشت شده‌اند. بازداشت این افراد سیاسی بوده است. به تازگی اردوغان با اشاره به انتخابات محلی 2019 گفته بود اگر نام کاندیداهای حزب دموکراتیک خلق که وابسته به پ‌ک‌ک باشند، از صندوق‌های رای بیرون آیند، به جای آنها جانشین انتخاب خواهد کرد.

بازسازی آثار باستانی عراق و سوریه توسط آلمان

وزیر خارجه آلمان خواستار سرعت عمل در بازسازی شهرهای تاریخی جنگ‌زده در عراق و سوریه شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس بازسازی میراث فرهنگی در این کشورها که طی جنگ ویران شده‌اند را نشانه مهم و ابزاری برای آشتی اجتماعی خوانده است. در سال‌های گذشته داعش چندین اثر باارزش باستانی در عراق و سوریه را تخریب کرد؛ از جمله کتابخانه دانشگاه شهر موصل که کتاب‌های ارزشمند تاریخی فراوانی در آن نگهداری می‌شد، توسط داعش به آتش کشیده شد.

 

ارسال نظر