برت کاوانا در ایستگاه آخر

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۷۸
برت کاوانا در ایستگاه آخر

گروه جهان| برت کاوانا قاضی پیشنهادی رییس‌جمهوری امریکا برای عضویت در دیوان عالی فدرال در شرایطی منتظر رای نهایی نمایندگان سنا بود که برخی رسانه‌ها یک‌شنبه از احتمال قوی تایید شدن او خبر داده‌ بودند. حامیان دونالد ترامپ بر این باورند که تایید کاوانا برای عضویت در عالی‌ترین نهاد قضایی امریکا با وجود جنجال‌های سیاسی گسترده، یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های سیاست‌های داخلی رییس‌جمهوری به شمار خواهد رفت.

به گزارش یورو نیوز، گمانه‌زنی‌ها درباره تایید کاوانا پس از آن قوت گرفت که دو عضو کلیدی در مجلس سنای امریکا یعنی سناتور سوزان کالینز از حزب جمهوری‌خواه و سناتور جو منچین از حزب دموکرات حمایت خود را از کاوانا اعلام کردند آن‌هم در شرایطی که در چند روز گذشته تظاهرات‌ گسترده‌ای علیه او برگزار شده است. قاضی برت کاوانا از طرف سه زن از جمله کریستین بلاسی فورد، استاد روانشناسی در یک دانشگاه شمال کالیفرنیا، متهم به آزار جنسی شده است اما  او این اتهامات را رد کرد. بلاسی می‌گوید برت کاوانا در نوجوانی و زمانی که هر دو آنها محصل دبیرستانی بودند در حالی که مست بوده، تلاش کرده به او تجاوز کند اما قاضی کاوانا این ادعا را بی‌اساس خوانده است.

دویچه‌وله با اشاره به جامعه دو قطبی امریکا و فضای سیاسی این کشور نوشته، بحث انتخاب کاوانا اختلافات در واشنگتن میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه را تشدید کرده است. سوزان کالینز از حزب جمهوری‌خواه جمعه در سخنرانی یک ساعته خود درباره انگیزه‌اش در دفاع از کاوانا گفت که تحقیقات نشان می‌دهد اتهامات علیه کاوانا نمی‌تواند مانعی برای حضور او در دیوان عالی امریکا باشد. این سناتور گفته کاوانا آن‌طور که گفته می‌شود یک قاضی سرسخت و محافظه‌کاری نیست. به‌گفته این سناتور، قاضی کاوانا ۹۶ درصد از تصمیمات خود را در پرونده‌های مختلف با رایزنی با مرریک گارلاند، قاضی مورد تایید باراک اوباما گرفته است. سناتور جو منچین از حزب دموکرات هم پس از کالینز به همکارانش در سنا گفت که از قاضی کاوانا حمایت خواهد کرد. با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال رای سنا به کاوانا، هزاران تن در واشنگتن دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان نخست در برابر ساختمان دیوان عالی امریکا تجمع کرده و سپس به سمت ساختمان سنا راهپیمایی کردند. پلیس حدود ۳۰۰ تن از معترضان را بازداشت کرد. این تظاهرات در پی فراخوان سازمان‌های فمینیستی و انجمن‌های حمایت از حقوق شهروندی برگزار شد.

ترامپ در واکنش به این اعتراض‌ها، معترضان مخالف نامزدی کاوانا را متهم کرد که از جورج سوروس میلیاردر امریکایی مجار تبار و دیگران پول دریافت کرده‌اند. او در توییتر خود نوشته بود: «به این معترضان بی‌‌ادب پول پرداخته شده تا روی عملکرد سناتورها تاثیر بگذارند. به اینها توجه نکنید. به این تومارهای ساختگی امضا شده، نگاه کنید که توسط سوروس و دیگران (برای آن‌ها) پول پرداخت شده است. این امضاها از روی عشق صورت نگرفته‌اند.» جورج سوروس رییس هیات‌مدیره «بنیاد جامعه باز» از منتقدان جدی دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

ترامپ با این حال جمعه و پس از اعلام تایید صلاحیت مقدماتی برت کاوانا از سوی سناتورهای کشورش از این رویداد ابراز خرسندی کرده و در توئیتر نوشت: «به سنای امریکا برای پیشبرد نامزدی قاضی برت کاوانا با رأی آری، بسیار افتخار می‌کنم.» ترامپ پیش از این نیز حمایت خود را از کاوانا اعلام کرده بود. او چهارشنبه با اشاره به ادعای آزار جنسی مطرح شده علیه نامزد منتخبش برای حضور در دیوان عالی امریکا گفته بود: «اکنون دوران سخت و ترسناکی برای مردان جوان در امریکا را شاهد هستیم.»

برت کاوانا متولد ۱۲ فوریه ۱۹۶۵واشنگتن قاضی فدرال دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیای امریکا بوده است. او در دوره جورج دبلیو بوش در دفتر اجرایی رییس‌جمهور امریکا، دبیر کارکنان بود. کاوانا از کالج ییل با مدرک تاریخ امریکا فارغ‌التحصیل شد و پس از فراغت از تحصیل در مدرسه حقوق ییل فعالیت خود را به عنوان کارآموز حقوقی نزد قاضی کنت استار شروع کرد. پس از شروع به کار استار به عنوان بازرس ویژه کاوانا از او پیروی کرد و به او در تحقیقات در خصوص رییس‌جمهور بیل کلینتون، از جمله تدوین گزارش استار که استیضاح کلینتون را توصیه کرد یاری رساند. او پس از تصمیم آنتونی کندی برای بازنشستگی در سن ۸۱ سالگی منتخب این عنوان شد. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ و پیروزی جورج دبلیو بوش (که کاوانا در ستاد انتخاباتی او کار می‌کرد) او به دولت پیوست و به عنوان دبیر کارکنان کاخ‌سفید و از شخصیت‌های اصلی مشغول به شناسایی و تأیید نامزدهای قضاوت فعالیت کرد. بوش در سال ۲۰۰۳ او را به عنوان قاضی استیناف شعبه «دی‌سی» نامزد کرد. تأیید او به خاطر اتهامات حزبی‌گرایی سه سال معطل شد تا اینکه با رشته مذاکراتی بین سناتورهای دو حزب او در سال ۲۰۰۶میلادی رای اعتماد گرفت.

 

ارسال نظر