کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۹۶

رزمایش جمهوری آذربایجان با ادعای نقض آتش‌بس

ارتش جمهوری آذربایجان پنج‌شنبه رزمایش گسترده‌ای را با شرکت ۲۰هزار سرباز، ۲۰۰تانک و خودرو نظامی، ۱۲۰موشک و سامانه پرتاب توپ و حدود ۳۰فروند بالگرد و هواپیما انجام داد. رسانه‌های آذربایجان پیش از آغاز این رزمایش اعلام کردند که نیروهای مسلح ارمنستان در یک روز گذشته ۲۸بار آتش‌بس دو کشور را در نواحی مرزی نقض کرده‌اند. منطقه قره‌باغ برای چندین دهه موضوع مناقشه و درگیری نظامیان ارمنستان و آذربایجان بوده است.

تورم ترکیه از ۲۴ درصد گذشت

مرکز آمار ترکیه اعلام کرد تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به سپتامبر از ۲۴.۵ درصد گذشت. به‌گزارش شین‌هوا، نوسان اخیر بازار ارز ترکیه از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود. شاخص بهای مصرف‌کننده ترکیه در 12ماه منتهی به سپتامبر ۲۴.۵ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم فعلی در مقایسه با تورم ۱۷.۹درصدی اوت امسال و ۱۱.۲درصدی مدت مشابه سال قبل، رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

اخاذی ۴ میلیارد دلاری ترامپ از عربستان

روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست نوشته دونالد ترامپ در پاسخ به درخواست پادشاه عربستان برای کمک در یک عملیات نظامی کاملا محرمانه، ۴میلیارد دلار پول خواسته است. رییس‌جمهوری امریکا گفته که پادشاه عربستان، با وی تماس گرفته و از وی خواسته است تا در یک حمله نظامی کاملا محرمانه به ریاض کمک کند.

حزب بارزانی پیروز انتخابات اقلیم کردستان

کمیته انتخابات در اقلیم کردستان عراق نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کرد. به‌گزارش ایسنا، براساس نتایج انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق، حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی در صدر قرار گرفت. حزب اتحاد میهنی کردستان نیز با ۲۸۷هزار و ۵۷۵ رأی در جایگاه دوم و جنبش تغییر در جایگاه سوم قرار گرفت. انتخابات ۳۰ سپتامبر برگزار شد.

آنکارا سفیر عربستان را فراخواند

با ادامه بی‌خبری از سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی که در ترکیه به سر می‌برد، وزارت خارجه ترکیه سفیر عربستان را احضار کرد. به‌گزارش یورونیوز، آنکارا خواستار روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت جمال خاشقجی شده است. خاشقجی از روزنامه‎نگاران منتقد حکومت سعودی، هفته گذشته وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و پس از آن ناپدید شد. ریاض ادعا می‌کند که او دقایقی پس از ورود به کنسولگری، ساختمان آن را ترک کرده اما آنکارا باور دارد خاشقجی درون کنسولگری بوده است.

 

 

ارسال نظر