کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۱۱

لغو کمک70میلیون یورویی اروپا به ترکیه

نمایندگان پارلمان اروپا با اکثریت آراء کمک مالی 70 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ترکیه را به خاطر نقض حقوق بشر در این کشور لغو کردند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان اروپا این کمک مالی را به‌خاطر نقض حقوق بشر و نقض آزادی مطبوعات در ترکیه لغو کردند. قرار است اتحادیه اروپا کمک مالی به ارزش 1.18 میلیارد یورو به ترکیه برای انجام اصلاحات با هدف پیوستن به این اتحادیه اعطا کند که با توجه به لغو کمک 70 میلیون یورویی، میزان این کمک برای در سال‌های 2018 تا 2020 حدود 40درصد کاهش یافت.

دیدار وزرای خارجه پاکستان و امریکا

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، با مایک پمپئو همتای امریکایی خود در واشنگتن دیدار کرده است. به گزارش داون، قریشی همچنین در کاخ‌سفید با جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا، نیز دیدار کرده است  که وضعیت افغانستان، روابط قوی اقتصادی و سیاسی پاکستان با چین و تنش‌های اسلام‌آباد ـ دهلی هسته‌ای موضوع این دیدارها بوده است. تنش‌ پاکستان و امریکا از ابتدای سال و پس از توئیت تهدیدآمیز ترامپ درخصوص کمک‌های واشنگتن به اسلام‌آباد افزایش یافت.

افزایش تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی در افغانستان

دولت افغانستان تعرفه گمرکی بر هر کانیتنر کالاهای وارداتی به این کشور را از ۱۵۰هزار به ۴۵۰هزار افغانی (از دو هزاردلار به شش هزار دلار) افزایش داده و این کار باعث اعتراض بازرگانان افغانستان شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، افزایش تعرفه گمرکی در افغانستان که بازارش حدود ۹۰درصد به کالاهای وارداتی وابسته است و تولیدات داخلی در سطح بسیار پایین قرار دارد، به منزله افزایش قیمت برای بازرگان و مشتری است.

ناپدید شدن روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول

یک روزنامه‌نگار باسابقه عربستانی که انتقادهایی را به سیاست دولت کشورش مطرح کرده بود پس از فراخوانده شدن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد. واشنگتن‌پست با تایید این خبر نوشته جمال خاشقجی که برای این روزنامه نیز مقاله می‌نوشت پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده و خبری از او در دست نیست. این روزنامه‌نگار با تجربه که پیشتر مشاور دولت عربستان نیز بوده سال گذشته در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست‌های محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی کشورش در یمن از بیم دستگیری عربستان را ترک کرده و به امریکا پناه برده بود.

 

ارسال نظر