آغاز تحقیقات درباره تخلفات مالیاتی ترامپ

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۰۴
آغاز تحقیقات درباره تخلفات مالیاتی ترامپ

گروه جهان|

 اداره مالیات ایالت نیویورک اعلام کرده این ادعا که دونالد ترامپ به والدین خود برای فرار‌های مالیاتی کمک کرده را بررسی می‌کند. نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی نوشته بود که ترامپ در دهه ۱۹۹۰ در ترفند‌های مالیاتی مشکوک از جمله «تقلب مسلم» دست داشته است

نیویورک تایمز مدعی است، رییس‌جمهوی امریکا در دهه ۹۰ مرتکب تخلفات مالیاتی شده و به والدین خود برای فرارهای مالیاتی کمک کرده است. شهر نیویورک اکنون تحقیقات خود را در این باره را آغاز کرده است. این نشریه گزارش خود را در پی بررسی شمار زیاد و انبوهی از برگه‌ها و اسناد مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی تهیه کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته، ترامپ از تأسیسات و بنگاه‌های معاملات ملکی پدرش، فرد ترامپ رقمی بالغ بر دست کم ۴۱۳ میلیون دلار دریافت کرده است. دونالد ترامپ به همراه خواهران و برادرانش شرکت‌هایی ساختگی تأسیس کرده‌ تا هدایای نقدی و میلیونی والدینش را پنهان کند. در این گزارش آمده: مری و فرد ترامپ (والدین دونالد ترامپ) به پنج فرزند خود در مجموع یک میلیارد دلار پول منتقل کرده‌اند که در اصل می‌بایست دست‌کم ۵۵۰ میلیون دلار مالیات بابت این انتقال پول پرداخت می‌شد، اما در عمل تنها ۵۲ میلیون دلار پرداخته شده است. در بخشی از گزارش نیویورک تایمز آمده: ترامپ به فاصله بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی، سالانه معادل یک میلیون دلار امروز از پدرش دریافت می‌کرد؛ این رقم وقتی که او به 40، 50 سالگی رسید به حدود پنج میلیون دلار در سال افزایش پیدا کرد. پس از انتشار این گزارش، یک سخنگوی اداره مالیات نیویورک اعلام کرده این اداره با قاطعیت و جدیت تمام سرگرم بررسی همه ادعاها و اتهاماتی است که مطرح شده‌اند. دفتر ریاست‌جمهوری امریکا اما گزارش نیویورک‌تایمز را نادرست و سراسر افترا خوانده است. رابرت ترامپ برادر دونالد ترامپ، هم گزارش نیویورک تایمز را رد کرده است. چارلز هاردر یکی از وکلای ترامپ، نیز گفته که رییس‌جمهوری امریکا در این ماجراها عملا نقش نداشته و دیگر اعضای خانواده مسوول رسیدگی به امور این‌چنینی بوده‌اند. وکیل ترامپ گفته این اعضا گرچه خود کارشناس نبودند اما افراد حرفه‌ای و توصیه‌های آنان در ارتباط با رعایت قانون اطمینان کرده‌اند.

دونالد ترامپ که تاکنون از انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی خود خودداری کرده در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که فردی خودساخته است و سرمایه اولیه او یک میلیون دلار از پدرش بود که اصل و بهره آن را به او پس داده است. نیویورک‌تایمز اما نوشته: «مهم‌ترین راهکار ترامپ برای ثروت‌اندوزی این بود که به والدینش کمک کرد تا از پرداخت مالیات فرار کنند. بخش زیادی از پولی که او به دست آورده از همین راه بوده است. دونالد ترامپ همچنین راهبردی تدوین کرد تا ارزش دارایی‌ها و املاک والدینش کمتر اعلام شود و میلیون‌ها دلار مالیات کمتری پرداخت شود.»

کارشناسان مالیاتی معتقدند احتمال اینکه ترامپ تحت تعقیب کیفری قرار گیرد، وجود ندارد زیرا مسائل مطرح شده مشمول مرور زمان شده است. اما در صورت اثبات می‌تواند برای او یا خانواده‌اش مجازات مالی در پی داشته باشد.» گفته شده، نیویورک تایمز برای تدوین گزارش خود با کارکنان و مشاوران سابق فرد ترامپ (پدر دونالد ترامپ) نیز مصاحبه کرده است. این گزارش شامل بیش از 200 مورد از اسناد مالیاتی فرد ترامپ و شرکت‌های وابسته به اوست. حجم این اسناد به بیش از 100هزار صفحه می‌رسد اما اسناد مالیاتی مربوط به شخص دونالد ترامپ در میان آنها دیده نمی‌شود.

انتظار می‌رود افشاگری نیویورک‌تایمز جان تازه‌ای به کمپ منتقدان کاخ‌سفید بدهد و دوباره رییس‌جمهوری را تحت فشار بگذارند تا سابقه مالیاتی و حساب و کتاب‌هایش را افشا کند. لوید داجت عضو ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان، در این باره گفته: «همین یک ماه پیش بود که جمهوری‌خواهان برای هفتمین بار طرح من برای انتشار سوابق مالیاتی رییس‌جمهوری را رد کردند اما کنگره جدید ترامپ را به تبعیت از استانداردهای نیکسونی وادار خواهد کرد.» ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری اسبق امریکا، از کنگره دعوت کرده بود حساب‎های مالی‌اش را بررسی کند.

حساب‌ها و تراکنش‌های مالی ترامپ در اخیرا بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها و نهادهای قضایی قرار گرفته است؛ به‌ویژه اینکه مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ، گفته به دو زن که با ترامپ رابطه غیراخلاقی داشته‌اند، حق‌السکوت پرداخت کرده است. این دو فقره حق‌السکوت از طریق یک شرکت صوری و به دستور ترامپ پرداخت شده بود. کوهن در پی تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا ضمن همکاری با مولر به تخلفات خود اعتراف کرد. مولر خواستار تحقیق در روابط مالی ترامپ با روس‌ها نیز شده است.

دونالد ترامپ چهارشنبه بدون اشاره به گزارش نیویورک‌تایمز گفته دوران سخت و ترسناکی برای مردان جوان در امریکا را شاهد است. سخنان ترامپ پس از آن مطرح شد که وی بار دیگر حمایتش از برت کاوانا نامزد منتخبش برای عضویت در دیوان عالی را تکرار کرد. برت کاوانا با اتهام آزار و تعرض جنسی از سوی چندین زن مواجه است و کمیته قضای سنای امریکا در جلسه‌ای شهادت کریستین بلازی فورد ۵۳ ساله را استماع کرده است. فورد قاضی کاوانا را متهم کرده در دوران نوجوانی به او تعرض کرده است. ترامپ همچنین در جمع هوادارانش در ساوتهیون می‌سی‌سی‌پی جلسه شهادت کریستین بلازی فورد در سنا را به تمسخر گرفت بدون آنکه نامی از فورد ببرد. ترامپ گفته این افراد به‌دنبال تخریب مردم هستند. آنها شیطان واقعی هستند.

یورونیوز نوشته: با اینکه اشاره مستقیم ترامپ به اتهاماتی است که اکنون قاضی موردنظر او برای دیوان عالی را هدف قرار داده، اما به نظر می‌رسد نگرانی او درباره مردان جوان امریکایی به جنبش «من هم» نیز مرتبط باشد که هدفش فاش کردن آزاری است که زنان از سوی مردان در طول زندگی‌شان دیده‌اند. رییس‌جمهوری امریکا گفته: «من در تمام زندگی‌ام شنیده‌ام که می‌گویند شما بی‌گناهید مگر اینکه ثابت شود گناهکارید، اما الان ‬می‌گویند شما گناهکارید مگر اینکه ثابت شود بی‌گناهید. این خیلی خیلی استاندارد پراشکالی است.»

دونالد ترامپ همچنین گفته که منتظر تحقیقات اف‌بی‌آی درباره برت کاوانا خواهد ماند و قصد ندارد هیچ چیزی را متوقف کند. رای‌گیری در مجلس سنای امریکا برای تایید برت کاوانا به عنوان قاضی دیوان عالی تا انجام تحقیقات توسط اف‌بی‌آی درباره ادعاهایی که علیه او مطرح شده، به تعویق افتاده است. ترامپ گفته انتظار دارد که مجلس سنا صلاحیت کاوانا را تایید کند. اگر سنا صلاحیت او را تایید کند، مهم‌ترین نهاد قضایی امریکا برای سال‌ها در اختیار جمهوریخواهان محافظه‌کار خواهد بود.

 

ارسال نظر