تقابل «پوکوهانتس» با ترامپ

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۶۵
تقابل «پوکوهانتس» با ترامپ

گروه جهان|

«حالا پوکوهانتس هم برای ما در حزب دموکرات محافظه‌کار شده است.» این واکنش دونالد ترامپ به خبر نامزدی احتمالی الیزابت وارن سناتور دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی است. الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست که پیشتر استاد تمام رشته حقوق در دانشگاه هاروارد بوده و یکی از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ به‌شمار می‌رود، گفته پس از پیروزی احتمالی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر در این باره تصمیمی جدی خواهد گرفت.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از بوستون گلوب، الیزابت وارن 69 ساله که پیشتر نیز از گزینه‌های احتمالی نامزدی حزب دموکرات بوده، گفته پس از جلسه استماع برت کاوانا (نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی) تصمیم گرفته تا کاری انجام دهد. او در جریان انتخابات 2 سال پیش امریکا هم در کنار هیلاری کلینتون بود و به‌شدت از کلینتون در برابر ترامپ حمایت می‌کرد.

نشریه هیل سال گذشته نوشته بود که کاخ سفید فعالیت‌های الیزابت وارن را به عنوان یکی از رقبای احتمالی ترامپ در انتخابات 2020 میلادی زیر نظر گرفته است. با مطرح شدن احتمال ورود وارن به انتخابات، دونالد ترامپ احساس خطر کرده و انتقادهایش از او را بیشتر کرده است. هیل یک‌شنبه نوشته: «ترامپ نه تنها به‌دلیل مسائل سیاسی بلکه به‌دلیل ادعا‌ی بومی بودن وارن، از انتقاد کردن از او لذت می‌برد.»

الیزابت وارن می‌گوید نژاد او به بومیان اصلی امریکا بازمی‌گردد. دونالد ترامپ همین ادعا را دستمایه‌ای برای تمسخر او قرار داده و بارها الیزابت وارن را یک پوکاهانتس خوانده است. پوکاهانتس در اصل نام یک زن سرخ‌پوست بومی امریکا بوده و امروز اصطلاحا به زنی گفته می‌شود که به نادرستی و برای مقاصد سیاسی یا مادی، ادعا کند از بومیان امریکا باشد. این در حالی است که کنگره ملی بومیان امریکایی پیشتر با انتشار بیانیه‌هایی به استفاده ترامپ از این واژه واکنش نشان داده و اعلام کرده که پوکاهانتس برای بومیان امریکایی کسی بوده که مانع جنگ شده و مردم را با یکدیگر متحد می‌کرده است.

الیزابت وارن در شرایطی از احتمال حضورش در انتخابات خبر داده که بسیاری او را صدای زنان و لیبرال‌ها در جامعه سیاسی ایالات متحده می‌دانند. همچنین عده‌ای بر این باورند که او توانایی جذب بخشی از آرایی که در سال 2016 به سبد ترامپ رفت را دارد. وارن طی 2 سال گذشته انتقادات تندی را از ترامپ مطرح کرده و امریکای عصر ترامپ را یک دوره تاریک از تاریخ امریکا توصیف کرده است. او به‌ویژه از سیاست‌های مهاجرتی دولت امریکا به‌شدت انتقاد کرده است. الیزابت وارن در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برای حفظ کرسی خود در سنا باید با جف دیل جمهوری‌خواه طرفدار ترامپ، مبارزه کند. رقیب او معاون رییس ستاد انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2016 در ایالت ماساچوست بوده است. تاکنون اسامی مختلفی در حزب دموکرات برای رقابت احتمالی با ترامپ در انتخابات2020 مطرح شده است. در این فهرست نام‌هایی چون برنی سندرز سناتور دموکرات، جو بایدن معاون اول رییس‌جمهوری پیشین، و جان کری وزیر خارجه دولت اوباما دیده می‌شود.

  تاثیر جنجال «کاوانا» بر «وارن»

الیزابت وارن پس از شهادت کریستین بلیسی فورد در کمیته قضایی سنا مبنی بر اینکه برت کاوانا 35 سال پیش تلاش کرده تا به او تجاوز کند، به‌شدت از این قاضی سرشناس امریکایی انتقاد کرده است. این در حالی است که برت کاوانا ادعا‌های مطرح شده علیه خود را رد و حمله سیاسی دموکرات‌ها خوانده است. گفته شده، جمهوری‌خواهان سنا، برای تحقیق درباره فورد و ادعا‌های او، یک وکیل متخصص به نام راچل میچل را استخدام کرده‌اند.

الیزابت وارن درباره جلسه استماع فورد دکتر بلیسی فورد گفته: «مدت‌ها پیش از اینکه ترامپ به واشنگتن بیاید، اینجا دچار شکاف بوده است. اما حالا شرایط رو به وخامت گذاشته و افتضاح شده است. در هفته جاری، من ۱۱ مرد (نمایندگان جمهوری‌خواه کمیته قضایی سنا) را دیدم که چنان ترسو بودند که حتی یک سوال هم نتوانستند از یک زن بپرسند. من کاوانا را دیدم به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی شایسته تصدی آن منصب است و از هرکسی که از او سوالی بپرسد، خشمگین است. من مردان مقتدری دیدم که به یک مرد مقتدر کمک می‌کنند تا به یک منصب مقتدرتر برسد.» وارن در ادامه نتیجه گرفته که این تحولات، باعث شده او فکر کند وقت آن رسیده که یک زن به ریاست‌جمهوری امریکا برسد و اوضاع را اصلاح کند. این سناتور گفته است: «من آن را مشاهده کردم و فکر کردم که وقتش رسیده است. وقت آن رسیده که یک زن به واشنگتن برود و دولت شکسته ما را اصلاح کند. این امر مستلزم این است که یک زن در رأس امور باشد. بنابراین، اینجا قول می‌دهم؛ پس از ششم نوامبر، به دقت کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری را بررسی خواهم کرد.»

این صریح‌ترین اعلام نامزدی احتمالی از سوی الیزابت وارن بوده است. او در سال ۲۰۱۲ وارد مجلس سنای امریکا شد و در حزب دموکرات به عنوان چپ ترقی‌خواه به شمار می‌رود. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره قرار است ششم نوامبر برگزار ‌شود. نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات خبر می‌دهند، شرایطی که می‌تواند فشارها را بر دونالد ترامپ بیشتر کند. برخی گمانه‌زنی‌ها حتی از احتمال استیضاح

وی حکایت دارند.

 

ارسال نظر