پیشینه نامزد دیوان عالی مجددا بررسی می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۲۶:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۵۷۵
پیشینه نامزد  دیوان عالی مجددا بررسی می‌شود

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 رای‌گیری در سنای امریکا برای تایید صلاحیت نهایی برت کاوانا، نامزد عضویت در دیوان عالی، در پی تصمیم دونالد ترامپ به بررسی اتهامات آزار جنسی مطرح شده علیه کاوانا توسط اف‌بی‌آی، یک هفته به تعویق افتاد. این در حالی بود که جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه، اعلام کرد اگر چنین تحقیقی صورت نگیرد به عدم صلاحیت کاوانا رای خواهد داد و از آنجایی که رای‌گیری حساس و آراء نزدیک بودند، سران جمهوری‌خواه مجبور شدند مطابق خواسته فلیک عمل کنند. این در حالی بود که کمیته قضایی سنا ظهر جمعه صلاحیت کاوانا را با 11 رای مثبت در برابر 10 رای منفی تایید کرده تصمیم‌گیری نهایی برای عضویت او در دیوان عالی را به صحن سنا ارجاع داده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، تحقیقات جدید پلیس فدرال امریکا درباره پیشینه برت‌ام. کاوانا و اتهامات آزار جنسی مطرح شده علیه او نسبتا محدود و برمبنای مصاحبه‌های داوطلبانه و تولید اسناد خواهد بود. به گفته دادستان‌های پیشین، این یک تحقیقات جنایی نیست و به همین دلیل ماموران اف‌بی‌آی قادر نخواهند بود حکم تجسس بگیرند یا شاهدان احتمالی را برای ارایه شهادت یا تحویل مدارک به دادگاه احضار کنند.

قاضی کاوانا روز پنج‌شنبه در جلسه استماع سنا همه اتهامات مبنی بر سوء‌رفتار جنسی را قویا رد کرد. کریستین بلِیسی فورد استاد مشهور دانشگاه پالو آلتوی کالیفرنیا که اتهاماتی جدی علیه کاوانا مطرح کرده است نیز در جلسه استماع سنا حضور داشت.

جمهوری‌خواهان در چند روز گذشته مدام می‌گفتند که نیازی به تحقیقات بیشتر درباره پیشینه کاوانا توسط پلیس فدرال نیست، اما جف فلیک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا روز جمعه در اظهارنظری متفاوت گفت که اگر تحقیقاتی در کار نباشد به عدم صلاحیت کاوانا رای می‌دهد. باتوجه به نزدیکی آراء، جمهوری‌خواهان عملا چاره‌ای جز پذیرش این درخواست نداشتند و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به بررسی پیشینه کاوانا رای داد.

این اتفاقی آشنا برای اف‌بی‌آی است. پلیس فدرال پیشتر در بررسی پیشینه راب پورتر مسوول دفتر کاخ سفید یک سری اتهامات را بررسی و نتیجه را به کاخ سفید گزارش داده و در نهایت، پورتر که اتهامات را رد می‌کرد، مجبور به استعفا شده بود.

  آنچه «اف‌بی‌آی»  درباره «کاوانا» می‌داند

کاوانا در جلسه استماع کمیته دادگستری سنا در روز پنج‌شنبه به این مساله اشاره کرد که در 26 سال گذشته در شش مرتبه مجزا درباره پیشینه او تحقیق شده است. اما در بررسی پیشینه مرتبط با نامزدی‌ها برای عضویت در دادگستری فدرال عمدتا بر زندگی حرفه‌ای فرد تمرکز می‌شود و مقامات اف‌بی‌آی بایستی دست‌کم با 30 نفری گفت‌وگو کنند که سابقه همکاری با نامزد مربوطه را داشته است.

   بررسی اتهامات مطرح شده توسط «بیسلی»

اف‌بی‌آی می‌تواند چند سرنخ متفاوت را دنبال کند. ماموران پلیس فدرال می‌توانند در این زمینه با مارک جاج، لیلند کیسر و پی. جی. اسمیت دوستان دبیرستانی دکتر بیسلی و قاضی کاوانا گفت‌وگو کنند. بیسلی گفته آنها نیز در آن میهمانی‌ای که او توسط کاوانا مورد آزار قرار گرفته، حضور داشتند. جاج تمایل خود را به مصاحبه با پلیس فدرال اعلام کرده است.

مقامات اف‌بی‌آی همچنین می‌توانند جزییات مطرح شده در داستان بیسلی را مورد بررسی قرار دهند. اگر جزییات مطرح شده با واقعیت و سوابق موجود همخوانی داشته باشند، می‌توانند اعتبار اتهامات مطرح شده از سوی بیسلی را تایید کنند و بازه زمانی وقوع این اتفاق را محدود سازند.

امکان بررسی تقویم کاوانا و بررسی تاریخ‌های احتمالی در سال 1982 برای این میهمانی و مکان آن هم وجود دارد.ماموران اف‌بی‌آی همچنین می‌توانند سوابق مربوط به املاک شهری در آن سال را بررسی کنند تا خانه‌ای را که با توصیف‌های بیسلی همخوانی دارد، بیابند.

     بررسی دیگر اتهامات مطرح شده

به گفته یکی از افراد دخیل در روند بررسی پیشینه کاوانا توسط اف‌بی‌آی، پلیس فدرال علاوه بر ادعاهای بلیسی دیگر اتهامات مطرح شده علیه کاوانا را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

دبورا رامیرز هم اتهاماتی را علیه کاوانا مطرح کرده که مربوط به سال اول حضور آنها در دانشگاه ییل است. ماموران اف‌بی‌ای می‌توانند در این رابطه با دوستان و هم‌اتاقی‌های کاوانا گفت‌وگو و سوالاتی را در رابطه با میهمانی که رامیرز از آن سخن گفته است، مطرح کنند.

جولی سوتنیک هم یکی دیگر از زنانی است که اتهاماتی را علیه کاوانا مطرح کرده است که امکان بررسی‌ آنها وجود دارد اما هنوز مشخص نیست که پلیس فدرال برای بررسی اتهامات مطرح شده علیه کاوانا تا کجا پیش خواهد رفت.

   حقیقت آشکار می‌شود؟

آشکار ساختن حقیقت در رابطه با اتهامات مطرح شده بسیار دشوار خواهد بود چرا که چندین دهه از وقوع آنها می‌گذرد و جاج که شاهد کلیدی بلیسی محسوب می‌شود هم آنها را رد کرده است. روی حافظه افراد درگیر نمی‌توان حساب زیادی باز کرد و ممکن است اسناد و دیگر اطلاعات در گذر زمان از بین رفته باشند. این احتمال هم وجود دارد که کسی حقیقت را به پلیس فدرال نگوید.

اما رابرت کرومول مامور پیشین که نظارت بر چنین تحقیقاتی را بر عهده داشته است، می‌گوید انتظار دارد که اف‌بی‌آی همه سرنخ‌های موجود را پیگیری کند: «آنها نتایج را خوشایند یا ناخوشایند، گزارش خواهند کرد. حقیقت خودش از خودش دفاع می‌کند.»

خلاصه گفت‌وگوهای اف‌بی‌آی خشک و رسمی خواهد بود و احتمالا ماموران در صورت مشاهده تغییر رفتارهای معنادار در زمان گفت‌وگوها، آنها را یادداشت خواهند کرد. همه این گزارشات در نهایت به کاخ سفید تحویل داده خواهد شد.

    یک هفته جنجالی

اینکه پلیس فدرال تحقیقات درباره اتهامات مطرح شده علیه کاوانا را در یک هفته به نتیجه برساند، غیرممکن نیست. اف‌بی‌آی تجربه زیادی در تحقیقات گسترده و دستیابی به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد و در این مورد، انتظار می‌رود که پلیس فدرال تحقیقات را به عنوان اولویت در نظر بگیرد و همه ماموران را در سراسر کشور به کار بگیرد.

 

ارسال نظر