چراغ سبز کمیته قضایی سنا به «کاوانا»

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۳۰۴۹۱
چراغ سبز کمیته قضایی سنا به «کاوانا»

گروه جهان|

نمایندگان کلیدی جمهوری‌خواه کمیته قضایی سنای ایالات متحده از برت کاوانا نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی فدرال حمایت کردند. به این ترتیب انتظار می‌رود که کاوانا با وجود جنجال‌های گسترده درباره اتهام تجاوز به یک همکلاسی خود در دوره دبیرستان، می‌تواند به عالی‌ترین نهاد قضایی ایالات متحده راه یابد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، برت کاوانا در شرایطی حمایت اکثریت کمیته قضایی سنا را به دست آورد که کریستین بلیسی فورد پروفسور روانشناسی دانشگاه، یک روز پیشتر در برابر نمایندگان حاضر شد و از جزییات اتهام خود به قاضی کاوانا مبنی بر تلاش برای آزار و اذیت او در 36 سال پیش سخن گفت. شهادت کریستین بلیسی فورد در شرایطی صورت گرفت که جامعه امریکا بر اساس گرایش‌های سیاسی به‌شدت دو قطبی شده و کارزار گسترده «من-هم» در دوره اخیر، آزارهای علیه زنان را به یک موضوع حساس بدل کرده است. تنها شهود جلسه کمیته امور قضایی مجلس سنا فورد و برت کاوانا بودند. کاوانا از سوی دو زن دیگر به آزار متهم شده ولی او همه این اتهامات را تکذیب کرده است. با تصویب صلاحیت کاوانا در کمیته قضایی، مجلس سنا رای اعتماد به او را بررسی می‌کند.

فورد که سخنان خود را از روی متنی آماده‌ می‌خواند، گفت: «من بنا به میل خودم اینجا نیستم و به‌شدت می‌ترسم. ولی معتقدم که بازگو کردن آنچه که در دوران تحصیل من و کاوانا در دبیرستان روی داد وظیفه مدنی من است.» فورد که پروفسور روانشناسی در دانشگاه‌های کالیفرنیا است، گفت زمانی که او ۱۵ ساله و کاوانا ۱۷ ساله بود در مهمانی شاگردان دبیرستانی در مریلند، کاوانا به وی حمله کرده است.

دایان فاینستاین عضو دموکرات این کمیته در سخنان خود در افتتاح جلسه گفت آزار در امریکا یک موضوع جدی است و معمولا به آن توجهی نمی‌شود. او ضمن تشکر از فورد برای ادای شهادت گفت: «به نظرم عجله در قضاوت در این زمینه غیرقابل بخشش است. باید این اتهامات را جدی گرفت چون برای تایید نامزدی فردی که می‌خواهد مادام‌العمر عضو دیوان عالی امریکا باشد، بسیار مهم است.»

گفته شده، دو زن دیگر به نام‌های دبرا رامیرز و جولی سوئنتیک نیز برت کاوانا را به آزار در دهه هشتاد میلادی متهم کرده‌اند. سوئنتیک که ادعاهای خود را چهارشنبه هفته گذشته مطرح کرد گفته برت کاوانا و گروه دیگری از دانشجویان پسر در دانشگاه ییل در یک مهمانی دانشجویی سعی آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

خبرگزاری فرانسه نوشته، هنگامی که برت کوانا، ۵۳ ساله وارد کمیته قضایی سنا شد، فریاد خشم افراد عادی حاضر در جلسه و سناتورها باعث اختلال جلسه شد، بطوری که دمکرات‌ها خواستار تعلیق جلسه شدند و ماموران ده‌ها معترض را به بیرون از جلسه بردند. این امر موجب اعتراض برخی سناتورهای جمهوری‌خواه شد و جان کونین، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، معترضان را اوباش خطاب کرد.

قاضی کاوانا، هنگامی که در جایگاه شهود قرار گرفت، با بغض و خشم، سخنان بلیسی فورد درخصوص تجاوز را صراحتا رد کرد و گفت روند گزینش او به یک «شرم ملی» تبدیل شده است و تاکید کرد که این اتهامات او را به صرفنظر کردن از عضویت در دیوان عالی فدرا ل وانخواهد داشت. برت کاوانا این اتهامات را یک «توطئه سیاسی و سازمان یافته» خواند. او گفت برایش بسیار سخت بود که این ماجرا را برای دخترانش توضیح بدهد.

گفته می‌شود دموکرات‌ها از اینکه تنها یک روز پیش از شروع این جلسه، ۴۲ هزار سند مربوط به سابقه این قاضی در اختیار کمیته قضایی سنا قرار گرفت ناخرسند و خشمگین هستند، چراکه فرصت بررسی این حجم از اطلاعات برای آنان وجود ندارد. آنها می‌خواستند فرصت مرور ۱۰۰ هزار سند درباره سابقه کاری کاوانا به آنها داده شود، اما رییس کمیته قضایی سنا حاضر به عقب انداختن روند تایید نامزدی کاوانا نشد. قاضی کاوانا پس از اعلام بازنشستگی آنتونی کندی، قاضی دیوان عالی فدرال، از سوی رییس‌جمهوری امریکا برای عضویت در این دیوان معرفی شد. دیوان عالی فدرال امریکا ۹ عضو دارد. با تایید نامزدی او در سنا، دیوان عالی بیش از پیش به جناح راست گرایش پیدا می‌کند. در حال حاضر این دادگاه دارای چهار قاضی محافظه‌کار و چهار قاضی لیبرال است.

دولت دونالد ترامپ با ادعای داشتن امتیاز ویژه قانون اساسی از انتشار هزاران سند مربوط به سابقه کاری کاوانا در زمانی که در دولت جورج بوش کار می‌کرد، خودداری کرده است. این امر موجب اعتراض برخی اعضای سنا شد، پاتریک لیهی سناتور دموکرات از ورمانت، در این باره گفته: «هرگز شاهد فرایندی تا این حد دور از شفافیت برای تایید نامزدی یک قاضی در دیوان عالی نبوده‌ام.» دموکرات‌ها معتقدند که گزینه ترامپ به معنی شروع دوران تازه‌ای از رویکرد محافظه‌کارانه‌تر دیوان عالی نسبت به بعضی مسائل مهم اجتماعی از جمله کنترل سلاح خواهد بود.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که پیش از برگزاری جلسه استماع در مجلس سنا، گروهی از زنان هوادار حزب جمهوری‌خواه در برابر ساختمان کنگره و به نفع کاوانا راهپیمایی کردند. در طرف مقابل هم گروهی از فعالان گروه مبارزه با آزار و اذیت علیه زنان، خواستار پس گرفتن نامزدی قاضی کاوانا برای عضویت در دادگاه عالی امریکا شدند.

 

ارسال نظر