راستی‌آزمایی سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۴۱۵

گروه جهان| رییس‌جمهوری امریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهاراتی را مطرح کرد که با واقعیت تناقض داشت. پایگاه اینترنتی «پولتیفکت» نوشت، دونالد ترامپ در این سخنرانی از رهبران جهانی خواست در حوزه‌هایی بر مبنای منافع مشترک همکاری کنند و در عین حال بر سیاست «اول امریکا»ی خود تاکید کرد و گفت: «ما ایدئولوژی جهانی شدن را رد می‌کنیم و دکترین میهن‌پرستی را می‌پذیریم.»

او همچنین در پرداختن به مساله کره‌شمالی، ایران و امنیت ملی گفت: «کره‌شمالی از زمان دیدار کیم جونگ اون، رهبر این کشور با ترامپ اقدامات ‌تحسین‌برانگیزی صورت داده است.» این ادعا اما چندان درست نیست. از زمانی که ترامپ و کیم در سنگاپور دیدار کرده‌اند، این کشور آسیایی ظاهرا آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده اما تاسیسات هسته‌ای یانگ‌بیون کره‌شمالی هنوز فعال است و همچنین مدارکی مبنی بر غنی‌سازی بیشتر اورانیوم در تاسیسات مخفی این کشور نیز وجود دارد. یک ماه پس از نشست کیم و ترامپ، پژوهشگران موسسه «میدل‌بری» که بر منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تمرکز دارد، مدارکی را افشا کردند که به اعتقاد آنها مبنی بر وجود تاسیساتی مخفی در کانگسون برای غنی‌سازی اورانیوم بود. مایک پومپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ هم ماه جولای در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا به ادامه تولید مواد شکافت‌پذیر از سوی کره‌شمالی اشاره کرد.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در سال‌های پس از امضای توافق هسته‌ای ایران، بودجه نظامی این کشورحدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.» اما ترامپ درباره افزایش بودجه نظامی ایران پس از حصول برجام در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، غلو کرده است. براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، بودجه نظامی تهران از ۱۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵، در سال گذشته به ۱۴.۱ میلیارد دلار افزایش یافت که این افزایشی ۳۰ درصدی است.

رییس‌جمهور امریکا در ادامه سخنانش در مجمع عمومی سامان ملل گفت: «زمانی نه چندان دور ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود.» تورم و فروپاشی اقتصادی ونزوئلا امری بارز است، اما آیا این ادعای ترامپ حقیقت دارد و ونزوئلا واقعا روزی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بوده است؟ دنی بهر، کارشناس موسسه بروکینگز در این باره می‌گوید: «به نظرم اطلاق یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به ونزوئلا اغراق‌آمیز است. در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی سرانه تولید ناخالص داخلی ونزوئلا با کشورهای دارای درآمد بالا قابل مقایسه بود و در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای امریکای لاتین شناخته می‌شد.» شنن اونیل، کارشناس امریکای لاتین در شورای روابط خارجی، در این باره می‌گوید: «با این وجود ونزوئلا همچنان از نظر بانک جهانی، کشوری با درآمد متوسط محسوب می‌شد و هیچگاه درآمدی همانند امریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورها نداشت. درآمد سرانه ونزوئلا هرگز به حد اسپانیا یا پرتغال که درآمد پایینی در میان کشورهای اروپایی دارند، نرسید و همیشه درصد قابل‌توجهی از مردم آن در فقر زندگی می‌کرده‌اند.» هرولد‌ترینکوناس، پژوهشگر دانشگاه استنفورد و کارشناس امریکای لاتین، هم گفت: « اگر به گذشته‌های دورتر بازگردیم، ونزوئلا در ۱۹۵۰ میلادی چهارمین کشور جهان از لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی بود، اما این آمار در مقایسه با کشورهایی بود که اقتصادشان در جنگ جهانی دوم نابود شد. به محض آنکه اروپا و ژاپن خود را بازیافتند، ونزوئلا چندین دهه پیش از چاوز و مادورو به سرعت از جمع کشورهایی با تولید ناخالص داخلی بالا خارج شد.»

ترامپ در جایی دیگر از سخنرانی خود گفت: «امریکا بزرگ‌ترین اهداکننده در جهان در زمینه کمک‌های خارجی است.» اگر میزان دلاری که امریکا به کشورهای دیگر اهدا می‌کند مبنا قرار گرفته شود، ترامپ درست می‌گوید؛ اما بر مبنای نسبت کمک‌ها به بزرگی اقتصاد، بیش از ۲۰ کشور در کمک‌های خارجی بخشنده‌تر از ایالات متحده هستند. میزان پولی که امریکا در سال ۲۰۱۶ اهدا کرده، ۲۸.۵ میلیارد دلار بوده که در این آمار از سایر کشورها پیشی گرفته است. اما اگر این آمار بر مبنای بزرگی اقتصاد بررسی شود، امریکا در میان ۳۹ کشور اهداکننده، در جایگاه بیست‌وپنجم قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷ امریکا ۰.۱۸ درصد از درآمد ملی خود را صرف این کار کرد. امارات با تخصیص ۱.۳۱ درصد در جایگاه نخست و سوئد و لوکزامبورگ به ترتیب با تخصیص ۱.۰۱ و ۰.۹۹ درصد از درآمد ملی به کمک‌های خارجی در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند.

رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفت: «پس‌ از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی، امریکا بیش از سه میلیون شغل تولیدی و ۶۰ هزار کارخانه را از دست داد.» داده‌های رسمی نشان می‌دهند که بخش تولیدی امریکا از سال ۲۰۰۱ و با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی، ۴.۴ میلیون شغل از دست داده است. بررسی داده‌های اداره آمار امریکا نیز نشان می‌دهد که امریکا در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ حدود 1000 مورد از کارخانه‌ها را از دست داده است. اما این کاهش‌ تماما به دلیل ورود چین به سازمان تجارت جهانی نبوده و اتوماسیون نیز نقش قابل‌توجهی در این زمینه داشته است.

ترامپ در سخنرانی خود به این مساله اشاره کرد که امسال رکورد بودجه نظامی ۷۰۰ میلیارد دلار را حفظ کرده و برای سال آینده آن را به ۷۱۶ میلیارد دلار می‌رساند. لایحه بودجه نظامی امریکا که اویل سال جاری میلادی ارایه شد، بودجه دفاعی پایه و عملیات خارجی را ۷۰۰ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۸ و ۷۱۹ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۹ تعیین می‌کند. ترامپ در سخنانش چند میلیارد را جا انداخت.

 

ارسال نظر