پارلمان سوئد نخست‌وزیر را برکنار کرد

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۳۱

گروه جهان| پارلمان جدید سوئد با دادن رای عدم اعتماد به استفان لف‌ون نخست‌وزیر این کشور، او را که قبلا از استعفای داوطلبانه از سمتش خودداری کرده بود، رسما برکنار کرد.

به گزارش فرانس24، نمایندگان راست افراطی و اپوزیسیون راست میانه پارلمان سوئد در رای‌گیری سه‌شنبه به لوون رای عدم اعتماد دادند و نخست‌وزیری سوئد با 204 در برابر 142 از مجموع 349 رای، برکنار شد. با توجه به اینکه حزب سوسیال‌دموکرات لف‌ون بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان جدید دارند، انتظار می‌رفت که رای عدم اعتماد به نخست‌وزیری امکان‌پذیر نباشد. این حزب در انتخابات جدید 113کرسی در پارلمان به دست آورده، اما جناح چپ با مرکزیت حزب سوسیال دمکرات در مجموع 144 کرسی در پارلمان دارد که یک عضو از ائتلاف راست میانه متشکل از چهار حزب بیشتر است. این مساله نشان می‌دهد که شماری از متحدان پیشین لف‌ون هم به برکناری او از نخست‌وزیری رای داده‌اند. اولف کریسترسون رییس اپوزیسیون راست میانه قبل از رای‌گیری به اعضای پارلمان گفت: «سوئد به دولت جدیدی نیاز دارد که برای انجام اصلاحات از حمایت سیاسی گسترده برخوردار باشد.

انتظار می‌‌رفت آندرس نورلن رییس پارلمان سوئد در روزهای آتی با رهبران هشت حزب دارای نماینده در پارلمان درباره بهترین جایگزین برای تشکیل دولت بعدی مذاکره کند. اما ظاهرا نورلن می‌خواهد این وظیفه را به کریسترسون واگذار کند. این در حالی است که ائتلاف راست میانه با مرکزیت حزب اتحاد به رهبری کریسترسئت از اکثریت لازم در پارلمان برای تشکیل دولت برخوردار نیست و کریسترسون هم هرگونه احتمال همکاری با حزب راست افراطی ضد مهاجرت دمکرات‌های سوئد را رد کرده است.

جناح چپ از سوسیال دمکرات‌ها و سبزها تشکیل شده است که از سال 2014 تاکنون با حمایت غیررسمی حزب چپ فعالیت کرده‌اند. سوسیال دمکرات‌ها بدترین نتیجه را در انتخابات سپتامر گذشته در بیش از یک قرن گذشته کسب کردند، اما همچنان بزرگ‌ترین حزب سوئد به شمار می‌روند و از حزب میانه‌روی محافظه‌کار کریسترسون و حزب دمکرات‌های سوئد جلوتر هستند.

 

ارسال نظر