کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۸۲

همکاری 10میلیارد دلاری پاکستان و عربستان

درحالی نخست‌وزیر پاکستان هفته جاری به عربستان سعودی سفر کرد که اعضای ارشد حزب تحریک انصاف از بسته 10 میلیارد دلاری همکاری دوجانبه و درخواست از ریاض برای سرمایه‌گذاری در طرح سی-پک به عنوان دستاورد این سفر یاد می‌کنند. عمران خان سه‌شنبه گذشته وارد عربستان شد و با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمدبن سلمان ولیعهد این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اعلام برنامه میان‌مدت اقتصادی ترکیه

برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه، برنامه جدید میان مدت اقتصادی این کشور را با محوریت افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری اعلام کرد. به گزارش ایرنا، برنامه میان مدت و چهار ساله ترکیه که شامل اهداف سال 2018 و نیز سال‌های 2019، 2020 و 2021 نیز می‌شود، مطابق با نظام حکومتی ریاستی این کشور که پس از انتخابات سوم تیرماه ریاست‌جمهوری و مجلس این کشور قرار شده، تنظیم شده است. آلبایراک در برنامه اعلام شده، نرخ تورم برای سال جاری را 20.8 درصدی اعلام کرد این در حالی است که این نرخ پیش از این 13.4 درصد اعلام شده بود و در ماه‌های اخیر به حدود 18 درصد رسید.

هشدار ترامپ به متحدان خاورمیانه‌ای امریکا

رییس‌جمهوری امریکا با اشاره به هم‌پیمانان ایالات متحده در خاورمیانه گفته بدون واشنگتن امنیت نخواهند داشت. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «ما از کشورهای خاورمیانه محافظت می‌کنیم. امنیت آنها بدون ما مدت زیادی دوام نخواهد آورد. اما آنها به تلاش برای بالاتر و بالاتر بردن بهای نفت ادامه می‌دهند. این را به خاطر خواهیم سپرد. اوپک باید همین حالا قیمت‌ها را پایین بیاورد.» این توییت در حالی است که نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک یک‌شنبه (فردا) در الجزایر برگزار می‌شود.

رشد خیره‌کننده اقتصاد عمان

اقتصاد عمان در سه ماهه نخست ۲۰۱۸ موفق شد به لطف افزایش قیمت نفت رشد ۶.۵ درصدی را به ثبت برساند. به گزارش خبرگزاری عمان، اقتصاد عمان که در ۴ سال اخیر یکی از آسیب دیده‌ترین اقتصادهای نفتی منطقه بود به لطف افزایش حدود ۴۰درصدی بهای نفت و رسیدن آن به ۷۸ دلار در هر بشکه بر شرایط سخت خود غلبه کرد. علاوه بر افزایش بهای نفت که به دولت این کشور کمک کرد کسری بودجه خود را کاهش دهد، از طرح افزایش نرخ مالیاتی به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر این رشد نام برده می‌شود.

 

ارسال نظر