ترامپ، متیس را «دیوانه» می‌خواست، نه میانه‌رو

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۸۴
ترامپ، متیس را «دیوانه» می‌خواست، نه میانه‌رو

گروه جهان|

 تازه‌ترین مقام امریکایی که این روزها مورد غضب دونالد ترامپ قرار گرفته، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده است. این تقابل پس از آن آشکار شد که تردیدهای ترامپ نسبت به وفاداری سیاسی وزیر دفاع‌اش جدی‌تر شد. حال گفته شده ترامپ قصد دارد وزیر دفاع خود را پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر برکنار کند.

نیویورک‌تایمز نوشته که رییس‌جمهوری امریکا نگران است متیس در باطن و قلبش یک دموکرات باشد. ترامپ حتی چندین بار ژنرال متیس را که به‌دلیل رویکرد خشن‌اش ملقب به «سگ دیوانه» بوده، «سگ میانه‌رو» خوانده است. نزدیکان ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که او فردی را در راس پنتاگون می‌خواهد که همچون مایک پمپئو وزیر خارجه، بیشتر از او حمایت کرده و آشکارا وارد جنگ لفظی با مخالفان شود.

رابطه جیمز متیس با ترامپ پس از آن در مرکز توجه قرار گرفت که باب وودوارد نویسنده کتاب جنجالی «ترس، ترامپ در کاخ‌سفید» به ناامیدی ترامپ در ارتباط با وزیر دفاع خود اشاره کرد و نوشت که متیس، رییس‌جمهوری امریکا را با یک کودک دبستانی تشبیه کرده است. در کتاب وودوارد آمده که متیس پس از تشدید اختلافاتش با ترامپ بر سر کره‌شمالی گفته که رییس‌جمهور مانند یک کودک پنج شش ساله رفتار می‌کند. گرچه متیس اظهارات این کتاب را رد کرده و گفته فردی نیست که مقاله جنجالی اخیر علیه ترامپ در نیویورک‌تایمز را نوشته اما واقعیت این است که اختلافات وزیر دفاع و رییس‌جمهوری امریکا بیشتر از آن است که بتوان با یک تکذیبیه، پنهانش کرد. در اینجا به پنج مورد از این اختلاف‌ها اشاره می‌شود:

استفاده از شکنجه: ترامپ در کمپین انتخاباتی خود به سال ۲۰۱۶ حامی تکنیک‌های مناقشه برانگیز بازجویی و اعتراف‌گیری بود که اکنون البته آنها را منع کرده که شامل غرق مصنوعی مظنونان تروریستی می‌شد. کمی پس از انتخابات ۲۰۱۶ و زمانی‌که ترامپ کاندیداهای احتمالی را برای پست وزارت دفاع بررسی می‌کرد، متیس به ترامپ گفت به‌جای این شکنجه‌ها، آبجو و سیگار بهترین جایگزین برای اعتراف‌گیری از مظنونان تروریستی است. ترامپ همان سال در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت با این صحبت‌های متیس بسیار شگفت‌زده شده است: «زمانی گفت به من یک بطری آبجو و یک پاکت سیگار بدهید تا بهترین کار را به‌جای شکنجه‌ای که شما انجام داده‌اید، انجام دهم!» البته با وجود این مکالمه میان رییس‌جمهوری و وزیر دفاع امریکا، ترامپ چند ماه بعد بار دیگر گفت که هنوز فکر می‌کند غرق مصنوعی بهترین روش است. متیس گفته بود که شکنجه را نمی‌پذیرد و به این مساله اشاره کرده بود که روش‌های نرم‌تر بهترین نتیجه را در پی دارد.

توافق اتمی با ایران: تصمیم ماه مه ترامپ در خروج امریکا از برجام باعث شد تا این کشور با اتحادیه اروپا دچار اختلاف زیادی شود و در پی این اقدام تنش‌ها در خاورمیانه شدت بگیرد. متیس اما تمایل به ماندن امریکا در این توافق داشت. حتی آشکارا بخش‌هایی از آن را هم مورد استقبال قرار داد و گفته بود که این توافق اجازه نظارت کامل و دقیق بر ایران را می‌دهد.

خروج نیروها از افغانستان و سوریه: ترامپ در کمپین انتخاباتی خود قول داد تا به ماموریت‌های امریکا در خارج از کشور شامل اقداماتی در آموزش نیروهای افغان و ثبات دولت کابل پایان دهد. او پس از متقاعد کردن هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی وقت دیدگاهش را درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تغییر داد و به جایش استراتژی جدیدی را در اوت ۲۰۱۷ ارایه کرد که شامل اعزام هزاران نیروی بیشتر به این کشور جنگ زده می‌شود. اخیرا هم ترامپ فرماندهی ارشد امریکا در افغانستان به نام ژنرال جان نیکلسون را اخراج کرده است، چون نگران است که امریکا جنگ را ببازد؛ متیس از این ژنرال دفاع کرده و گفته است: او اعتماد ناتو را دارد و فرمانده ما در افغانستان است. او اعتماد دولت کابل و امریکا را دارد. به گزارش ایسنا، وزیر دفاع امریکا همچنین مکررا از دیدگاه ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از سوریه نیز کناره‌گیری می‌کند. متیس و سایر ناظران نظامی هشدار داده‌اند که داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه در صورت خروج نیروهای امریکایی از این کشور می‌توانند اوضاع در سوریه را وخیم‌تر کنند.

کره‌شمالی: با وجود فراز و فرودهای روابط امریکا و کره‌شمالی، ترامپ تصمیم گرفته تا از رابطه دیپلماتیک برای توقف برنامه‌های موشکی پیونگ‌یانگ استفاده کند. ترامپ در نشست سنگاپور با کیم جونگ‌اون (که متیس در آن حضور نداشت) پنتاگون و متحدان منطقه را با توافق بر سر توقف موقت مانورهای نظامی در شبه جزیره کره در ازای تداوم مذاکرات برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره شگفت‌زده کرد. این در حالی است که پنتاگون عقیده دارد این مانورهای نظامی برای آمادگی نظامی ضروری است. متیس از آن زمان گفته که هیچ مانور نظامی بزرگی با کره‌جنوبی در دست اجرا نیست. دونالد ترامپ هم گفته دلیلی برای رزمایش‌های مشترک با کره‌جنوبی وجود ندارد.

ناتو: هیچ تردیدی وجود ندارد که ترامپ برای ناتو اخترامی قائل نیست و گفته که این ائتلاف نظامی منسوخ است. او در مارس ۲۰۱۶ به ای‌بی‌سی گفته بود: «ناتو منسوخ است. ناتو در زمانی که شوروی بود، خوب بود.» رییس‌جمهوری امریکا مدت‌هاست که از کشورهای عضو ناتو می‌خواهد تا پول بیشتری صرف دفاع کنند. او حتی احتمال خروج امریکا از ناتو را نیز مطرح کرده است. اما متیس از ناتو حمایت می‌کند و گفته که در نخستین گفت‌وگوهایش با ترامپ در این باره صحبت کرده است. متیس در ماه مه ۲۰۱۷ هم در این باره گفت: «ناتو ایجاد شده تا از دموکراسی ما و از ارزش‌های ما دفاع کند.»

 

ارسال نظر