چین مدیران «وال‌استریت» را فراخواند

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۰:۲۵:۵۰
کد خبر: ۱۲۹۳۴۲
چین مدیران «وال‌استریت» را فراخواند

گروه جهان  

پس از اینکه دونالد ترامپ تهدید کرد بر تمام کالاهای چینی تعرفه وضع خواهد کرد، دولت چین از مدیران ارشد بانک‌های وال‌استریت و نهادهای مالی ایالات متحده برای نشستی فوری و اضطراری در پکن دعوت کرده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، به منبع مطلع گفته‌اند که مقام‌های حزب کمونیست چین روسا و مدیران ارشد بانک‌ها و نهادهالی مالی امریکا را برای حضور در نشستی با عنوان «میزگرد مالی چین و امریکا» که قرار است 16 سپتامبر در پکن برگزار شود، دعوت کرده است. پیش از این نشست قرار است جلسه‌ای نیز به ریاست وانگ چیشان معاون رییس‌جمهوری چین، برگزار شود.

مقام‌های چینی امیدوارند این نشست که قرار است به ریاست ژو شیائو چوان رییس سابق بانک مرکزی چین، و جان ثورنتون مدیر اجرایی سابق گلدمن ساکس، برگزار شود هر شش ماه یک بار با موضوع روابط چین و امریکا تکرار شود و خروجی آن توصیه‌های کاربردی به دولت چین برای اصلاحات مالی و اقتصادی باشد.

یک منبع مطلع از نحوه برگزاری این نشست گفته است: «برخی از ما که در صنعت مالی هر دو کشور حضور داریم متوجه شدیم که وظیفه داریم به بهبود روابط امریکا و چین کمک کنیم. چرا که این روابط بسیار مهم‌تر از آن است که چند نفر بتوانند خرابش کنند.» از جمله امریکایی‌هایی که به نشست هفته آینده در پکن دعوت شده‌اند استفان شوارتزمن رییس شرکت خدمات مالی بلک‌استون و روسای سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، مورگان استنلی و هانک پالسون وزیر خرانه‌داری سابق امریکا هستند. دعوت‌نامه حضور در این نشست توسط «فنگ شینگ‌های» مقام ارشد ناظر در امور مربوط به اوراق بهادار چین و مشاور سابق لیو هی نخست‎وزیر چین، ارسال شده است. «فنگ شینگ‌های» کسی است که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در ایالات متحده تلاش کرده تا مانع از جنگ تمام‌عیار تجاری چین و امریکا شود.

فایننشال‌تایمز نوشته، گرچه بسیاری از روسای نهادهای مالی ایالات متحده به‌دلیل غیرمنتظره بودن و زمان کمی که برای برنامه‌ریزی جهت حضور در این نشست داشته‌اند امکان سفر به پکن را ندارند با این حال جان‌گری از شرکت بلک‌استون و جان والدرون از گلدمن ساکس در این نشست حضور خواهند داشت.

تشدید اختلافات تجاری با امریکا، چین را به‌شدت نگران کرده است. این کشور دوشنبه و پس از اینکه ترامپ تهدید کرد بر تمام کالاهای چینی تعرفه اعمال خواهد کرد، هشدار داد که دست به عمل متقابل خواهد زد.

به‌ گزارش رویترز، ترامپ جمعه و پس از انتشار گزارش تراز تجاری مثبت چین در برابر امریکا با وجود سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن، اعلام کرد که آماده است تا بر 267 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال کند. حال گنگ شوانگ سخنگوی وزیر خارجه چین، می‌گوید که اگر طرف امریکایی شدت عمل به خرج داده و تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی اعمال کند، پکن نیز مجبور خواهد بود تا برای دفاع از حقوق خود دست به اقدام متقابل بزند.» البته این مقام چینی به جزییات اقدام متقابل پکن هیچ اشاره‌ای نکرده است.

رییس‌جمهوری امریکا شنبه نیز در واکنش به هشدار شرکت اپل مبنی بر گران شدن محصولاتش برای مصرف‌کنندگان امریکایی در صورت اعمال تعرفه‌های جدید، از این شرکت خواست تا چین را ترک کرده و کارخانه‌های خود را به ایالات متحده منتقل کند. اریک فیش‌ویک کارشناس اقتصادی، درباره تحولات اخیر تجاری دو قدرت برتر اقتصادی جهان به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که جنگ تجاری فزاینده چین و امریکا باعث افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در عرصه بین‌المللی شود.» به گفته فیش‌ویک، چین احتمالا با تشدید فشارهای امریکا تلاش خواهد کرد تا در زمینه محصولات با تکنولوژی پیشرفته‌تر خودکفا شود و این مساله قطعا چین را وادار می‌کند تا بیشتر از گذشته روی گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در عرصه جهانی سرمایه‌گذاری کند.» این کارشناس اقتصادی به طرح موسوم به «یک کمربند، یک جاده» چین اشاره می‌کند که تاکنون سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در آن انجام شده و قرار است که یک منطقه اقتصادی چندملیتی را ایجاد کند پکن و نفوذ سیاسی‌اش در قلب آن قرار دارند. (پکن اخیرا اعلام کرده که تنها در قاره آفریقا با 37 کشور برای همکاری در این طرح قرارداد امضا کرده است.)

 

   بازگشتی در کار نیست

اختلافات تجاری چین و امریکا به مرحله‎ای رسیده که بنا بر نظر کارشناسان، دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، برای بازگشت از آن کار بسیاری دشواری در پیش خواهند داشت. فایننشال‌تایمز نوشته، این احتمال وجود دارد که ترامپ بطور نمادین اعلام پیروزی کند اما شی‌ جین‌پینگ نمی‌تواند شکست نمادین را بپذیرد زیرا مردم چین فکر می‌کنند «عصر حقارت» آنان زمانی آغاز شد که نیروهای بریتانیایی خاندان منچو را در قرن نوزدهم مجبور کردند را در عرصه تجارت به میل آنان رفتار کنند. شی جین‌پینگ اما «احیای عظمت چینی‌ها» را وعده داده و اینکه حقارت‌های تاریخی گذشته دیگر تکرار نخواهند شد.

یک دلیل دیگر هم برای تردید نسبت به پایان قریب‌الوقوع جنگ تجاری چین و امریکا وجود دارد؛ وجود افرادی چون رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، و پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ‌سفید، که هر دو از حامیان سرسخت سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه هستند در دولت ایالات متحده امیدها به کاهش تنش‌های تجاری با چین را به حداقل می‌رساند. گرچه برخی ناظران خوش‌بین امیدوارند دونالد ترامپ همانطور که در توافق تجاری با مکزیک و اتحادیه اروپا تاحدی عقب‌نشینی کرد در این مورد نیز چند گام به عقب بردارد، اما واقعیت این است که نگرانی‌های امریکا نسبت به چین به مراتب جدی‌تر و عمیق‌تر از اتحادیه اروپا و مکزیک است؛ شرایطی که باعث می‌شود امیدواری‌ها در این باره دور از واقعیت به نظر برسد.

 

ارسال نظر