اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۸۶

انتقاد حجتی از پتروشیمی‌ها

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور ما ۸۰ میلیارد دلار کالای کشاورزی تولید می‌شود، گفت: پتروشیمی‌ها در توزیع کود اوره میان کشاورزان کوتاهی می‌کنند. به گزارش مهر، محمود حجتی در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۸-۹۷ ‌اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با تمام ناملایمات اقلیمی دستاوردهای خوبی را در زمینه تولید کالاهای اساسی از جمله گندم، دانه‌های روغنی، شکر و ... به دست آوردیم. از جمله اینکه خرید گندم ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش بذر در بخش کشاورزی تصریح کرد: ما هر چه در زمینه بذر سرمایه‌گذاری کنیم و هر چه به این نهاده بپردازیم باز کم است. وی گفت: زمانی که می‌گوییم بذر، منظور نهال، بذر، نژاد اصلاح شده دام و طیور است که باید آن را در اختیار بهره‌بردار قرار دهیم تا به بهترین نحو تولید را انجام دهد. وی خطاب به مسوولان حاضر در جلسه افزود: اگر حال کار کردن نداریم نباید عنوان با خودمان یدک بکشیم ولی زمانی که مسوولیتی را قبول می‌کنیم باید به استقبال حل مشکل برویم. هم مشکل و گرفتاری مردم زیاد است و هم بر سر اجرای برنامه‌ها مشکل وجود دارد. بنابراین با فرار کردن چیزی حل نمی‌شود. مردم ما مشکلات زیادی دارند اما بسیاری از این مشکلات قابل حل است. وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسوولان مربوطه با تاکید بر اینکه در رابطه با تامین نهاده‌های کشاورزی حساس و پیگیر باشید، افزود: از صفر تا صد این مسائل را پیگیری کنید این مسائل با تلفن و نامه قابل پیگیری نیست و اینگونه پیگیری‌ها سودی ندارد. ما موظف هستیم تا حصول نتیجه کامل چشم از وظیفه‌ای که بر عهده ما نهاده شده برنداریم. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات از بیرون به ما تحمیل می‌شود، گفت: چندی قبل متوجه شدیم در برخی مناطق کمبود کود وجود دارد، مساله از این قرار است که شرکت‌های پتروشیمی ذخایر کشور را می‌گیرند، تبدیل به کود کرده و سپس با ارز چند تومانی صادر می‌کنند. وقتی هم می‌خواهند به کشاورز ما کود بفروشند، ندارند. وی افزود: اینگونه که نمی‌شود. ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود اوره در کشور تولید می‌شود که دو میلیون تن آن را پتروشیمی‌ها قرار است به بخش کشاورزی بدهند که این همه اذیت می‌کنند. حجتی همچنین با اشاره به قیمت کالاهای اساسی افزود: قیمت نهاده‌ها را در بازار به دقت کنترل کنید اگر قرار است کنجاله سویا به دست مرغدار به قیمت ۲۴۰۰ تومان برسد باید همین مقدار باشد. قیمت‌ها باید روزانه کنترل و پیگیری شود. وی با بیان اینکه مرغ باید به قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد افزود: نهاده‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند دلیل ندارد با قیمت‌های گران به دست تولیدکننده برسد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اکنون التهابی در بازار‌های اساسی وجود ندارد گفت: اما در بازار برخی کالاها مشکلاتی وجود دارد و کوچک‌ترین نوسانی ممکن است باعث التهاب در بازار کالاهای اساسی شود. بنابراین باید در این زمینه به این کالاها دقت کنیم.

نرخ تورم در قیمت خرید تضمینی گندم دیده شود

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت: از دولت می‌خواهیم قیمت خرید تضمینی گندم را با محاسبه نرخ تورم تعیین کند. به گزارش ایرنا، «عباس کشاورز» در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ٩٧ در جمع خبرنگاران افزود: وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی را در زمان معین به دولت اعلام کرده است. وی بدون اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی برای خرید گندم در سال زراعی پیش رو اظهار داشت: برای کشت سال زراعی جدید، انتظار داریم دولت نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی را تا پایان شهریور ماه جاری اعلام کند که البته این محاسبه براساس نرخ تورم رسمی کشور خواهد بود.  معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعی گفت: امسال تلاش کردیم منافع ملی و منافع کشاورزان را ادغام کنیم که افزایش تولید جو، گندم، دانه‌های روغنی و شکر در راس آن قرار دارد.  کشاورز به اهمیت افزایش تولید برنج و ذرت در کشور اشاره کرد و افزود: حفظ استمرار پایدار تولید محصولات اساسی از جمله سیب زمینی، سبزی و صیفی برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما به کشاورزان توصیه می‌شود که این محصولات را بیش از ظرفیت بازار تولید نکنند.  معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: کمبود آب و خشکسالی از ویژگی‌های آب و هوایی کشور ما شده است بنابراین برای کشت سال زراعی جدید برنامه استفاده حداکثری از آب و تمرکز بیشتر بهره مندی از آب باران را در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: در برنامه امسال توجه به تنظیم بازار و مدیریت بازار و نیز تامین نیاز غذایی و امنیت غذایی کشور در دستور کار است. وی درباره افزایش قیمت سیب زمینی گفت: نرخ این محصول از اسفندماه سال ٩٢ تا یک ماه اخیر سر مزرعه کیلویی 600 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد اما به دلیل تحولات بازار ارز، میل به صادرات آن افزایش یافت.  کشاورز در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در مناطق مرزی قیمت هرکیلوگرم سیب زمین یک دلار است، اظهار داشت: در مناطق مرزی کشور تولید سیب زمینی نداریم و اگر دولت ببیند که قیمت این محصول بیش از حد در حال افزایش است، صادرات را ممنوع می‌کند. به گفته وی، سیب زمینی محصولی سنگین است که قابل قاچاق نیست و از مبادی رسمی صادر می‌شود.

 

ارسال نظر