حمله اوباما به ترامپیسم

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۷۶
حمله اوباما به ترامپیسم

گروه جهان  

دو ماه پیش از انتخابات کنگره، باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا، با سخنرانی در جمع دانشجویان ایالت ایلینوی و انتقاد آشکار از دونالد ترامپ وارد کارزار انتخاباتی شد. انتخابات میان‌دوره کنگره قرار است نوامبر برگزار شود و پیروزی دموکرات‌ها در این میدان می‌تواند زمینه را برای استیضاح ترامپ فراهم کند. دونالد ترامپ در واکنش به سخنرانی اوباما به کنایه گفته هنگام شنیدن سخنان او خوابش برده است.

به‌گزارش دویچه‌وله، باراک اوباما در دانشگاه ایلینوی گفته قصد داشته به سنت روسای‌جمهور پیشین ایالات متحده از دخالت در سیاست روز اجتناب کند اما اکنون این کار را ضروری می‌داند. دفتر باراک اوباما چند روز پیش اعلام کرده بود که او از هشتم سپتامبر برای حمایت از نامزدان حزب دموکرات در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد. اوباما در جمع دانشجویان دانشگاه ایلینوی با اشاره به تحولات اخیر در کاخ سفید تاکید کرده حتی کسانی که با دیدگاه‌های سیاسی او موافق نیستند باید نگران وضعیت کنونی باشند و برای بازگرداندن اخلاق و قانون‌مداری به دولت تلاش کنند. اوباما در جمع دانشجویان از آنها خواسته نوامبر به پای صندوق‌های رای بروند و ابراز امیدواری کرد تجربه دو سال گذشته دولت ترامپ نظر کسانی را که گمان می‌کنند شرکت در انتخابات اهمیت ندارد تغییر داده باشد.

   حمایت از نامزدهای دموکرات

در مبارزات انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان امریکا رقابت بر سر ۲۳ کرسی است که تصاحب احتمالی آنها از سوی نامزدان حزب دموکرات سلطه حزب جمهوری‌خواه را خاتمه می‌دهد. مطابق اعلام دفتر رییس‌جمهور پیشین امریکا، فعالیت انتخاباتی باراک اوباما از هشتم سپتامبر در کالیفرنیای جنوبی آغاز می‌شود. در این ایالت هفت عضو حزب دموکرات برای انتخابات میان‌دوره‌ای نامزد شده‌اند. باراک اوباما از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ‌سفید در ماه ژانویه سال گذشته، به سنت روسای‌جمهور سابق امریکا وفادار مانده بود و درباره سیاست‌های دولت به ندرت سخن گفته است. خلاف اوباما، دونالد ترامپ در هر فرصتی به او و سیاست‌های دولت قبلی به‌شدت حمله کرده است. ترامپ اندکی پس از سخنرانی اوباما در دانشگاه ایلینوی صحبت‌های او را کسل‌کننده خوانده و گفته هنگام گوش دادن به حرف‌هایش خوابش برده است.

شماری از تحلیلگران معتقدند تورهای انتخاباتی اوباما در ایالت‌هایی مانند ایلینوی، کالیفرنیا، اوهایو و پنسیلوانیا می‌تواند شانس پیروزی نامزدان حزب دموکرات را افزایش دهد. اوباما در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در این ایالت‌ها آرای زیادی به دست آورده است.

شبکه سی‌بی‌سی اما درباره خوش‌بینی بیش از اندازه در این باره هشدار داده و نوشته: «هیچ جای تعجبی نداشت که سخنرانی او برای ورود به کارزار انتخاباتی، با لحنی دانشگاهی و روشنفکرانه همراه با سرزنش‌های تند علیه ترامپیسم باشد. سخنرانی که با استقبال قشرهای دانشگاهی و نخبه امریکا روبرو شد. اما تجربه انتخابات گذشته نشان داد که دموکرات‌ها باید کمی نگران باشند که شخصی چون اوباما را به عنوان نماد ضد ترامپیسم معرفی کنند چرا که تجربه نشان داده رویکرد نخبه‌گرایانه نمی‌تواند آرای طیفی از مردم امریکا را که باعث شدند تا دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شود، جذب کند.»

بی‌بی‌سی نیز در این باره نوشته: «دموکرات‌ها مدت‌ها بود که منتظر ورود مجدد اوباما به صحنه سیاست بودند. اما اوباما که سلاح نامخفی دموکرات‌هاست اصرار داشت سنت کلاسیک روسای کاخ‌سفید را حفظ کند و از سیاست‌روز دور بماند. اما حالا به نظر می‌رسد او آماده شده که با تمام قوا وارد میدان شود. اوباما علاوه بر انتقاد آشکار از ترامپ به هم حزبی‌های خودش هم تلنگر زده که رویه‌ای پیش بگیرند که بر نفاق و دو دستگی‌های نژادی، اقتصادی و جغرافیایی پیروز شوند. اما یک مساله را نباید فراموش کرد، اینکه با وجود قدرت فراوان اوباما برای داغ کردن تنور انتخابات و به پای صندوق کشیدن دموکرات‌ها، او به مخالفان سرسختش در جناح محافظه‌کار هم این انگیزه را خواهد داد که برای نه گفتن به رییس‌جمهور سابق پای صندوق بروند.»

   امیدواری به تحقیقات مولر

به تازگی مقاله‌ای با عنوان «من بخشی از مقاومت در دولت ترامپ هستم» در نیویورک‌تایمز منتشر شده که جنجال فراوانی به پا کرده است. نویسنده این مقاله که نامش فاش نشده ادعا کرده یکی از کارمندان کاخ سفید و از جمله افرادی است که تلاش می‌کنند در برابر خطاهای زیان‌بار ترامپ از ایالات متحده حفاظت کنند. ترامپ در واکنش خشمگینانه نسبت به انتشار این سرمقاله به قلم یک مقام ارشد دولتی، از جف شسنز وزیر دادگستری خود، خواسته تا این فرد را شناسایی کند.

استفان والت در این باره در فارن پالیسی نوشته: «جدیدترین نمایش زنده امریکا حاکی از حضور تمامی نخبگان سیاست خارجی برای به چالش کشیدن و مبارزه با حضور ترامپ در کاخ‌سفید است...پس از گذشت نزدیک به دو سال از ریاست‌جمهوری ترامپ، شاهد نمایشی در امریکا هستیم که در طول هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده است. بخش نخست این نمایش مراسم تشییع مک‌کین بود، فرصتی که نه تنها دموکرات‌ها بلکه جمهوری‌خواهان نیز از آن برای حمله به ترامپ استفاده کردند. پس از این نمایش، شرایط برای اقدام باب وودوارد خبرنگار واشنگتن‌پست که نقش موثری در رسوایی واترگیت داشت، آماده شد. در واقع اطلاعاتی که در کتاب وودوارد درباره ترامپ آمده با آنچه ما از رییس‌جمهوری امریکا می‌دانیم مطابقت دارد از جمله اینکه او تاجری دمدمی مزاج و دروغ‌گویی با استعداد است که هرگز مخالف قانون‌شکنی نبوده؛ به‌‍ویژه اگر بداند از آن طریق می‌تواند به هدفش برسد. اگرچه ترامپ می‌تواند همه گفته‌های وودوارد را انکار کند اما نمی‌تواند باور عمومی نسبت به افشاگری‌های وودوارد را متوقف کند. حال پرسش این است که چه خواهد شد؟ امیدوارم تلاش‌های رابرت مولر برای یافتن سرنخی درباره جرایم ترامپ و نزدیکانش در انتخابات 2016 به نتیجه برسد و پایان این نمایش دراماتیک همزمان باشد با رفتن ترامپ از کاخ‌سفید. در غیر این صورت با دوره چهار ساله دیگری از ریاست‌جمهوری ترامپ روبرو می‌شویم که فراتر از فاجعه خواهد بود.»

سی‌ان‌ان نیز در گزارشی با عنوان «مبارزه بر سر روح امریکایی» نوشته، رویارویی اوباما و ترامپ پس از یک هفته از مراسم تشیع جان مک‌کین روی داد، واقعه‌ای که تلنگری بود نسبت به تضعیف تشکیلات سیاسی در واشنگتن.»

 

ارسال نظر