رکود در اقتصادآفریقای‌جنوبی پس از ۱۰ سال رونق

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۳۹:۱۳
کد خبر: ۱۲۹۰۹۳

گروه جهان| افت شدید در بخش‌های کشاورزی، حمل‌ و نقل و خرده‌فروشی باعث شد پس از نزدیک به یک دهه رشد اقتصادی، آفریقای جنوبی به رکود اقتصادی دچار شود.

به گزارش رویترز، این ضربه‌ای بزرگ به برنامه جنجالی اصلاحات ارضی رییس‌جمهوری راماپوسا است چرا که افت غیر منتظره و شدید تولیدات کشاورزی بلافاصله پس از تهدید دولت به مصادره زمین‌ها رخ داده است. تولید ناخالص ملی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه اول ۰.۷ درصد کاهش داشته است. روند کاهش ارزش راند، پول ملی آفریقا جنوبی در برابر دلار امریکا نیز همچنان ادامه دارد و راند تاکنون بیش از دو درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. اگرچه توئیت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر احتمال اعمال تحریم‌ها علیه آفریقای جنوبی هم در کاهش ارزش راند بی‌تاثیر نبود. ترامپ در توییتی از مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات ‌متحده خواست که با دقت مصادره زمین‌های کشاورزی و دیگر اراضی در آفریقای جنوبی را بررسی کند. کاهش ارزش پول ملی همچنین به سقوط ارزش اوراق قرضه دولتی منجر شد.

رسنگا ملولهکه وزیر آمار آفریقای جنوبی در واکنش به گزارشات حاکی از کاهش رشد اقتصادی این کشور در شش ماهه اول امسال اعلام کرد: «ما در رکود به سر می‌بریم.» طبق آمار، تولیدات کشاورزی آفریقای جنوبی ۲۹.۲ درصد افت داشته‌ است و بخش‌های حمل‌ونقل، ارتباطات و ذخیره‌سازی هم حدود ۴.۹ درصد افت کردند. اما در همین بازه زمانی، بخش معدن ۴.۹ درصد و بخش مالی ۱.۹ درصد رشد داشتند. ارزش ارز ملی آفریقای جنوبی تحت فشار بحران ارزی اقتصادهای نوظهور همانند ترکیه و آرژانتین، افت کرده است و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که سرمایه‌گذاران عمیقا نگران فشارهای دولت برای پیشبرد برنامه اصلاحات ارضی هستند، شرایط برای پول ملی آفریقای جنوبی وخیم‌تر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران معتقدند که برنامه مناقشه‌آمیز اصلاحات ارضی عواقب اقتصادی فراگیری داشته باشد. پیش‌نویس لایحه مصادر زمین‌ها با مالکیت سفیدپوستان و توزیع مجدد زمین برای اصلاح نابرابری‌های نژادی، بطور موقت و تا زمان مطالعات بیشتر، تعلیق شده است. با این حال، کنگره ملی آفریقای جنوبی دوباره التزام خود به این طرح را تایید کرده است.

 

ارسال نظر