حقانی‌های زیادی زنده‌اند

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۱۰
حقانی‌های زیادی زنده‌اند

گروه جهان     

جلال‌الدین حقانی عضو شورای رهبری طالبان و بنیان‌گذار شبکه تروریستی حقانی درگذشته است. گروه طالبان با انتشار بیانیه‎‌ای مرگ جلال‌الدین حقانی را تایید کرده و گفته است که جلال‌الدین حقانی در اثر بیماری طولانی در گذشته است. در این بیانیه آمده جلال‌الدین حقانی از چندین‌سال پیش سخت بیمار و بستری بوه است.

روزنامه ماندگار افغانستان نوشته، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته حقانی از هشت‌سال پیش فلج بوده و با خانواده خود زندگی می‌کرده است. سخنگوی طالبان مدعی شده جسد حقانی در داخل افغانستان دفن شده است. این درحالی‌ است که برخی آگاهان باور دارند جلال‌الدین حقانی سال‌ها پیش در پاکستان در گذشته؛ اما طالبان و دولت پاکستان از افشای این موضوع تا به امروز خودداری کرده‌اند. شبکه حقانی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تروریستی در منطقه است که حملات گسترده‌ای را از سال ۲۰۰۱ تاکنون در افغانستان راه‌اندازی کرده که تلفات بی‌شمار نظامی و غیرنظامی برجای گذاشته است. حمله به هتل اینترکانتیننتال کابل، در ژوئن ۲۰۱۱، حمله به سفارت امریکا در کابل در سپتامبر ۲۰۱۱ و هم‌چنان حمله هم‌زمان به‌چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسوولیت آنها را به‌عهده گرفته و مقام‌های ناتو و دولت افغانستان نیز گفته‌اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است. از همین‌رو ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیرقانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد. «انس‌ حقانی» یکی از فرزندان جلال‌الدین حقانی هم در یک عملیات از طرف نیرهای امنیتی بازداشت شده و اکنون در زندانی در کابل به‌سر می‌برد.

وحید مژده آگاه مسائل سیاسی که در رژیم طالبان در وزارت خارجه مسوولیت داشت، درباره درگذشت جلال‌الدین حقانی گفته که پس از زخمی‌شدن حقانی در سال‌ ۲۰۰۱ او در تصمیم‌گیری‌های شبکه حقانی و شورای رهبری طالبان نقش مستقیم نداشته است. مژده می‌گوید: «در سال ۲۰۰۵ نوار تصویری منتشر‌ شده بود که نشان می‌داد حقانی خیلی ضعیف و بی‌حال بود، امکان ندارد که از آن‌روز تاکنون زنده مانده باشد.»

او باور دارد که در سال‌های اخیر بیشتر تصمیم‌گیری‌ها در این شبکه برعهده سراج‌الدین حقانی فرزند ارشد جلال‌الدین حقانی بوده است. همچنین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به‌درگذشت جلال‌الدین حقانی او را مرد بی‌رحم و سنگ‌دل خوانده‌اند که به گفته آنان به نیابت از منافع خارجی‌ها در داخل افغانستان حملات تروریستی انجام می‌داده است.

به همین دلیل بیشتر ناظران بر این باورند از آنجایی که شبکه تروریستی حقانی از شاخه‌های اصلی طالبان و مورد حمایت سازمان اطلاعات پاکستان است، مرگ جلال‌الدین حقانی هیچ تاثیری بر فعالیت‌های دهشت‌افکنانه این شبکه نخواهد گذاشت چرا که حقانی‌های زیادی مانند: سراج‌الدین حقانی، ابراهیم حقانی، خلیل حقانی، همزه حقانی، یحیی حقانی، انس حقانی (زندانی در کابل) عزیز حقانی و…، پرورش داده شده‌اند. اما پرسش اصلی این‌ است که چرا مرگ رهبران گروه‌های تروریستی در پاکستان پنهان می‌ماند. پیش از این هم مرگ ملامحمد عمر، رهبر پیشین گروه طالبان در سال۱۳۹۴ منتشر شد، اما چندی بعد ثابت شد که او دوسال پیشتر در فروردین ۱۳۹۲ خورشیدی مرده بود. حالا هم یکی از نزدیکان حقانی گفته که او یک‌ سال پیش (1393) فوت کرده و در افغانستان به خاک سپرده شده است. جلال‌الدین حقانی ۶۰سال پیش در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان به دنیا آمد.

او در زمان حکومت داوود خان نخستین رییس‌جمهوری افغانستان (اوایل دهه ۵۰ ه ش) به پاکستان رفت و در آن‌جا به حزب اسلامی یونس خالص پیوست. حقانی در دوران حاکمیت طالبان در افغانستان به عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود. پس از انتخاب ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید گروه طالبان، سراج‌الدین حقانی، پسر جلا‌ل‌الدین حقانی به عنوان معاون او برگزیده شد.

 

ارسال نظر