نامزدی پرهیاهوی کاوانا

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۰۰
نامزدی پرهیاهوی کاوانا

گروه جهان|

روند تأیید نامزدی برت کاوانا گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دادگاه عالی ایالات متحده در کمیسیون قضایی سنا در واشنگتن با حاشیه‌های بسیاری آغاز شد. این حقوقدان ۵۳ ساله حدود دو ماه پیش برای عضویت در عالی‌ترین مرجع قضایی امریکا پیشنهاد شد. باورهای به‌شدت محافظه‌کارانه کاوانا از جمله در مخالفت با کنترل اسلحه از زمان معرفی او با انتقادهای شدید روبرو شده است. دادگاه عالی هم‌اکنون از چهار قاضی محافظه‌کار و چهار قاضی لیبرال تشکیل شده است.

دویچه‌وله نوشته، در آغاز جلسه دست‌کم ۲۲ تن که بیشتر آنها زن بودند، در پی اعتراض شدید از جلسه رسیدگی بیرون برده شدند. یک زن فریاد می‌زد: «کاوانا را متوقف کنید. نامزدی او را متوقف کنید». زن دیگری فریاد می‌زد: «سناتورها، شما اجازه ندارید این مرد را تأیید کنید.» همزمان با جلسه در خارج از سالن نیز گروهی تجمع کردند. جان کورنین سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، معترضان را متهم کرد که شبیه اوباش رفتار می‌کنند.

در صورت عضویت کاوانا در دیوان عالی امریکا که آخرین مرجع تصمیم‌گیری درباره بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی در این کشور است، این تصمیم‌گیری‌ها تا چند دهه تحت تأثیر باورهای محافظه‌کارانه خواهد بود. 9 عضو دیوان عالی امریکا مادام‌العمر در مقام خود باقی می‌مانند. راه ورود برت کاوانا به دیوان عالی در پی آن باز شد که آنتونی کندی یکی از قضات سال گذشته اعلام کرد قصد بازنشستگی دارد. کندی هم توسط جمهوری‌خواهان منصوب شده بود اما در بعضی پرونده‌های حساس با قضات لیبرال دادگاه هم رای می‌شد.

پیش از برت کاوانا، نیل گورساچ محافظه‌کار به پیشنهاد ترامپ به عضویت دیوان عالی امریکا در آمد. او ۱۴ ماه پس از درگذشت آنتونین اوسکالیا یکی از مهم‌ترین قضات محافظه‌کار در دیوان عالی امریکا، جانشین او شد. با اضافه شدن گورساچ محافظه‌کاران پنج کرسی از 9 کرسی مهم‌ترین نهاد قضایی این کشور را در اختیار دارند. اگر کاوانا هم موفق به ورود به دیوان عالی شود، به‌گفته داین فاینستاین، سناتور دموکرات، صاحب رأی سرنوشت‌ساز در برخی از مهم‌ترین موضوعات دوران حاضر امریکا خواهد بود.

  طرفداری از ترامپ

یکی از نگرانی‌های منتقدان برت کاوانا این است که دیوان عالی با حضور او به سود ترامپ عمل کند. دموکرات‌ها بیم آن را دارند که کاوانا دیوان عالی امریکا را به سمتی سوق دهد که این دیوان تلاش دموکرات‌ها برای تعقیب قضایی ترامپ را مخالف قانون اساسی ایالات متحده تشخیص دهد و از دستور کار خارج کند. آنها به‌ویژه نگران ادله های هستند که کاوانا در سال ۲۰۰۹ زمانی که قاضی دادگاه تجدید نظر بود در مقاله‌ای درباره مصونیت رییس‌جمهور در برابر پیگرد قضایی مطرح کرده بود.

دموکرات‌ها همچنین در جلسه بررسی صلاحیت او در سنا انتقاد کردند که مدارک مهمی برای قضاوت درباره گذشته کاری کاوانا در اختیارشان قرار نگرفته یا خیلی دیر به دست‌شان رسیده است. سناتورهای دموکرات می‌گویند تنها ۱۲ ساعت پیش از آغاز جلسه ۴۲ هزار صفحه مدرک به دست‌شان رسیده که از جمله مربوط به زمان حضور کاوانا در کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر بوده است. فاینستاین انتقاد کرده که بیش از ۹۰ درصد اسناد و مدارکی که کاوانا تاکنون تنظیم کرده در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است. پاتریک لیهی سناتور دموکرات از ورمانت، هم گفته: «هرگز شاهد فرآیندی تا این حد دور از شفافیت برای تایید نامزدی یک قاضی در دیوان عالی نبوده است.»

برت کاوانا اما در برابر کمیسیون سنا بر بی‌طرفی خود تأکید کرده و گفته است: «اگر عضویت من در دادگاه عالی تأیید شود، با هر پرونده‌ای بدون پیشداوری برخورد خواهم کرد.» او گفته قانونی یکسان را در حق فقیر و غنی اعمال خواهد کرد. کاوانا گفته دیوان عالی نباید هرگز به عنوان نهادی جانبدار شناخته شود.

  نگرانی ترامپ از اکثریت دموکرات

انتصاب کاوانا از آن جهت برای دونالد ترامپ حیاتی است که نگرانی‌هایش نسبت به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره و به دست گرفتن اکثریت کرسی‌های کنگره توسط جناح مخالف جدی‌تر از همیشه شده است، روندی که با توجه به پیشرفت‌های تحقیقات موسوم به روسیه‌گیت (دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا) زمینه را برای استیضاح احتمالی ترامپ فراهم خواهد کرد. با تشدید این نگرانی‌ها، ترامپ اخیرا در مجموعه توییتی از جف سشنز وزیر دادگستری ایالات متحده، انتقاد کرده و وزیر خود را به تلاش برای تخریب وجهه جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات متهم کرده است. وزارت دادگستری امریکا اخیرا به اتهام‌های مالی علیه دو نماینده جمهوری‌خواه کنگره اقامه دعوا کرده است. دانکن هانتر و کریس کالینز جزو نخستین سیاستمدارانی بودند که در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ از ترامپ پشتیبانی کردند. منتقدان توییت‌های ترامپ را مصداق دخالت غیرمجاز رییس‌جمهور در امور قضایی می‌دانند.

به گزارش بی‎بی‌سی، برت کاوانا که ساکن یکی از محله‌های ثروتمندنشین (چوی چیس) در حومه واشنگتن است در دانشگاه ییل حقوق خوانده است. زمانی که بازپرس ویژه کنت استار در دهه ۱۹۹۰ درباره رابطه بیل کلینتون رییس‌جمهور وقت با یک کارآموز کاخ سفید به نام مونیکا لوئینسکی تحقیق می‌کرد، کاوانا جزو تیم او بود. او در دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش معاون مشاور حقوقی کاخ سفید بود و از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ دبیر کارکنان کاخ سفید بود. او که کاتولیک است برای ۱۱ سال قاضی دادگاه تجدید نظر فدرال در واشنگتن بوده است.

 

ارسال نظر