همه علیه ترامپ

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۵۹
همه علیه ترامپ

گروه جهان| مراسم یادبود جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه، با حضور سیاستمداران برجسته دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به صحنه همبستگی فراحزبی در انتقاد از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا تبدیل شد. بنا بر وصیت مک‌کین، دونالد ترامپ به این مراسم دعوت نشده بود.

دویچه‌وله نوشته، به خواست جان مک‌کین، باراک اوباما و جورج دبلیو بوش روسای‌جمهوری سابق امریکا، سخنران‌های اصلی مراسم یابود او در کلیسای جامع واشنگتن بودند. روسای‌جمهور پیشین امریکا در سخنرانی خود از به‌طور مستقیم از رئیس‌جمهوری کنونی امریکا نام نبردند اما همزمان از سیاست‌های تفرقه‌افکن او در حضور شمار زیادی از سیاستمداران سرشناس امریکایی از جناح‌های مختلف انتقاد کردند. تندترین سخنان را اما مگان دختر مک‌کین، با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ «اول امریکا» ایراد کرد. او گفت: «ما اینجا عزادار از دست رفتن یک عظمت امریکایی هستیم، عظمتی واقعی نه حرافی‌های بی‌ارزش مردانی که هرگز حتی در حد و اندازه مک‌کین فداکاری نکرد‌ه‌اند.»

نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «واشنگتن عزادار مک‌کین، ترامپ مشغول گلف‌بازی» نوشته: «ترامپ بلافاصله پس از سخنان مگان کاخ‎سفید را برای بازی در زمین گلف خود در ویرجینیای شمالی ترک کرد. ترامپ تصاویری را از خود با لباس گلف و کلاه مخصوص منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود؛ عظمت را به امریکا

باز می‌گردانیم!»

این اقدام ترامپ با واکنش‌های گسترده‌ای در امریکا روبه‌رو شده است. رابرت رایش محقق دانشگاه برکلی کالیفرنیا در این‌باره می‌گوید: «تنها یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت ایگومانیا می‌تواند از یک مراسم تدفین برای جلب نظر استفاده کند.»

گفته شده، جان مک‌کین مراسم یادبود خود را تا کوچک‌ترین جزئیات برنامه‌ریزی کرده بود. دویچه‌وله نوشته: مک‌کین جمهوری‌خواه با دعوت دوستانه از باراک اوباما بار دیگر مخالفت خود را با سیاست‌های ترامپ نشان داد. وزیرخارجه، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا و رئیس کارکنان کاخ‌سفید، دختر دونالد ترامپ، ایوانکا و همسر او جرد کوشنر در مراسم یادبود در کلیسای جامع واشنگتن حضور داشتند.

جان مک‌کین که به تومور مغزی مبتلا شده بود، هفته گذشته در سن 81 سالگی درگذشت. او از جمله صاحب‌نفوذترین سناتورهای جمهوری‌خواه بود و در سال 2008 به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شد، اما در نهایت رقابت را به اوباما واگذار کرد. او پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 از ترامپ سلب حمایت کرد و پس از روی کار آمدن دولت جدید هم همواره جزو منتقدان سیاست‌های وی در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه درمانی و سیاست خارجه بود. این سیاستمدار جمهوری‌خواه نقش کلیدی در انتقال پرونده‌ای به پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) درباره اتهام روابط ترامپ و روسیه داشته است. او در زمان حیاتش سیاست جنگ‌طلبانه ترامپ علیه رسانه‌ها را محکوم کرده و از کنگره خواسته بود از روزنامه‌نگاران حفاظت کند. مک‌کین همچنین با انتقاد از جینا هسپل گزینه موردنظر رییس‌جمهوری امریکا برای ریاست سیا، گفته بود او در یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ امریکا نقش داشته است.

فایننشال‌تایمز درباره مراسم یادبود مک‌کین نوشته: «دوستان و متحدان ترامپ خشمگین هستند او یک هفته انتقادها را به‌دلیل نحوه برخوردش با مرگ مک‌کین پشت سر گذاشته است و به گفته سه نفر از مقامات نزدیک به کاخ سفید، سخنان مگان درباره پدرش آخرین ضربه کمرشکن به او بود. مراسم یادبود مک‌کین یادآور این بود که با وجود اختلافات حزبی همه اعضای یک باشگاه هستیم؛ باشگاهی که تمایلی ندارد به ترامپ اجازه ورود دهد و بعید است که هرگز چنین تمایلی را پیدا کند.»

تازه‌ترین نظرسنجی مشترک نشریه واشنگتن پست و شبکه خبری «ای‌بی‌سی» حاکی از آن است که ترامپ محبوبیتش را نزد 60درصد امریکایی‌ها از دست داده است. همچنین 49درصد از شرکت‎کنندگان در این نظرسنجی آغاز روند استیضاح ترامپ از سوی کنگره امریکا را خواستار شده‌اند؛ روندی که بر اساس قانون اساسی به رای حداکثری مجلس نمایندگان نیاز دارد. در سنا نیز به اکثریت دو سوم آرا برای قانونی شدن استیضاح نیاز است.  نشریه دیلی‌میل نوشته،‌ آل‌ گور معاون بیل کلینتون رییس‌جمهوری سابق امریکا،  به ترامپ توصیه کرده تا از پست ریاست‎جمهوری کناره‌گیری کند. این سیاستمدار دموکرات و فعال محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پیامی برای ترامپ دارد، گفته: «خب، پیام من این است که استعفا دهید. نمی‌خواهم درباره این موضوع هم پر حرفی کنم.»

انتقادها از دونالد ترامپ در شرایطی بالا گرفته که تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 و ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها نیز پیشرفت‌های زیادی داشته و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ترامپ در این رسوایی قوی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه این‌که رییس‌جمهوری امریکا با حرارت بیشتری از ادامه این تحقیقات انتقاد، و حتی تهدید کرده در صورتی که وزارت دادگستری این تحقیقات را متوقف نکند شخصا اقدام خواهد کرد.

 

ارسال نظر