عقب‌نشینی ترامپ از مواضعش در توافق «نفتا»

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۲۴

گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا که از زمان کمپین‌های انتخاباتی از توافق تجارت آزاد امریکای شمالی موسوم به نفتا انتقاد می‌کرد، با عقب‌نشینی از مواضع خود در قبال مکزیک از سرگیری مذاکرات بازنگری این توافق را ممکن کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ با اشاره به مذاکرات جدید کشورش و مکزیک بر سر بازتعریف توافق تجارت آزاد در توییتی نوشت: «روابط ما با مکزیک هر لحظه بهتر می‌شود. افراد بسیار خوبی از دولت پیشین و دولت جدید، همه با هم تلاش می‌کنند. احتمال دارد به زودی توافق تجاری بزرگی با مکزیک به دست آید.» این در حالی است که دو کشور در روند بازنگری در توافق تجارت آزاد نفتا هستند.

وزیر اقتصاد و عضو ارشد مذاکره‌کننده مکزیک، هم مذاکرات این کشور و امریکا در خصوص قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی را رو به اتمام توصیف کرده است. آلفونسو گاخاردو با این حال گفته: «تا زمانی که همه‌چیز تمام نشده است نباید کار را تمام شده حساب کرد. مذاکرات تجاری امریکا و مکزیک به مرحله‌ای رسیده که آنها (امریکایی‌ها) اختلافات را کنار بگذارند. گفت‌وگو‌ها از سر گرفته شده و پیشرفت خوبی داشته‌ایم.» گواخاردو همچنین با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان دو کشور حداقل به یک هفته زمان برای نهایی کردن قرارداد با کانادا نیاز دارند، گفته است: «کانادا سومین کشور در قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی است و نفتا برای نهایی شدن باید موردتوافق کامل سه طرف باشد.»

کانادا و مکزیک پیشتر اعلام کرده بودند با درخواست‌های ایالات متحده در چارچوب پیمان تجاری نفتا مخالف هستند. حال انتظار می‌رود با پیشرفت در مذاکرات دوجانبه ایالات متحده و مکزیک، کانادا نیز به آنها بپیوندد. مذاکرات مکزیک و امریکا بر سر موارد جدیدی نظیر صنعت خودرو که پیش از این ترامپ آن را دردسرساز خوانده بود، انجام می‌شود. رییس‌جمهوری امریکا پیشتر با اشاره به اینکه قرارداد نفتا باعث شده به جای کارگران امریکایی، مکزیکی‌ها مشغول به کار شوند، آن را فاجعه‌ای برای کارگران امریکایی خوانده بود.

 

 

ارسال نظر