تقابل جمهوری‌خواهان در مرگ «مک‌کین»

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۱۸
تقابل جمهوری‌خواهان در مرگ «مک‌کین»

گروه جهان| مرگ جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه مخالف دونالد ترامپ اختلافات در حزب جمهوری‌خواه را بیشتر کرده است. درگیری‌های مک‌کین و ترامپ با مرگ سناتور جمهوری‌خواه نیز تمام نشده است. رویترز نوشته، بنا به وصیت‌نامه جان مک‌کین سناتور صاحب نفوذ جمهوری‌خواه، ترامپ به مراسم خاکسپاری‌اش دعوت نشده است. این موضوع را خانواده مک‌کین از طریق جان کلی رییس ستاد کارکنان کاخ سفید به اطلاع ترامپ رسانده‌‌ است. مک‌کین از منتقدان سرسخت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ بود.

سی‌ان‌ان نوشته، انتظار می‌رود مایک پنس معاون ترامپ در مراسم خاکسپاری حاضر شود. به‌گفته منابع آگاه، مک‌کین خود طی یکسال گذشته در تدارک این مراسم بوده و از باراک اوباما و جورج بوش دو رییس‌جمهوری پیشین امریکا، برای ایراد سخنرانی دعوت کرده است. او که از مدت‌ها پیش به تومور مغزی مبتلا شده بود، شنبه در سن 81 سالگی درگذشت.

واشنگتن‌پست نوشته، دونالد ترامپ از صدور بیانیه تسلیت کاخ سفید که در آن جان مک‌کین را قهرمانی ملی نامیده بود، ممانعت کرده و تنها از طریق توییتر به خانواده او تسلیت گفت. پیام ترامپ در توییتر موجی از انتقاد را علیه او برانگیخت. مارک کورالو سخنگوی پیشین تیم وکلای ترامپ، واکنش رییس‌جمهوری امریکا به مرگ مک‌کین را افتضاح خوانده و گفته در چنین موقعیتی انتظاری بیشتر از یک رییس‌جمهور می‌رود.

رییس‌جمهوری امریکا پیشتر بار‌ها به مک‌کین تاخته و یک بار در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قهرمان جنگ بودن مک‌کین، گفته بود: «قهرمانان اسیر نمی‌شوند!» مک‌کین که خلبان ارتش امریکا بود در زمان جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۷ در هانوی سقوط کرد و مدت ۵ سال را در اسارت نیرو‌های ویتنامی بود.

قرار است جیمز اینهویف جمهوی‌خواهی از اوکلاهاما جای مک‌کین را در کمیته نیروهای مسلح سنا، بگیرد، کسی که بعید است سیاست‌های ترامپ را به چالش بکشد. مرگ مک‌کین همزمان شده با بازنشستگی جف فلیک و باب کروکر که بزودی رقم خواهد خورد، سناتورهای کمیته روابط خارجی سنا که در فهرست منتقدان ترامپ هستند. فایننشال‌تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه مرگ مک‌کین آتش اختلافات سیاسی را در واشنگتن بیش از پیش شعله‌ور کرده، نوشته: مرگ مک‌کین شکاف در فضای دو قطبی سیاست امریکا را بیشتر کرده است. نمود عینی این شکاف را در مراسم خاکسپاری او می‌بینیم که یک غایب بزرگ دارد: ترامپ، کسی که سابقه نظامی مک‌کین را در سال 2016 مسخره کرد.

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با اشاره به اینکه جانشین مک‌کین در ایالت آریزونا با گزینه‌های دشواری روبروست، نوشته: فرد بعدی باید تصمیم بگیرد که در جبهه مک‌کین باقی بماند یا از دونالد ترامپ حمایت کند. در این مطلب آمده: مرگ مک‌کین باعث شده که اختلافات داخلی و کهنه جمهوری‌خواهان این‌بار بر سر مهره‌ای که قرار است کرسی خالی این سناتور جمهوری‌خواه را پر کند، بالا بگیرد.

داگ دوسی فرماندار کنونی آریزونا، از نظر قانونی وظیفه دارد کرسی‌های خالی این ایالت را در مجلس سنای امریکا پُر کند و بنابراین باید یک جایگزین برای جان مک‌کین انتخاب کند. این نخستین بار در بیش از 100 سال گذشته در امریکاست که یک فرماندار باید جانشینی برای یکی از کرسی‌های خالی مجلس سنا انتخاب کند. بر اساس قانون، هر کسی که انتخاب شود تا سال 2020 میلادی در این سمت باقی خواهد ماند. وب‌سایت خبری تحلیلی وکس نوشته: «با مرگ مک‌کین برتری جمهوری‌خواهان در برابر دموکرات‌ها در مجلس 100 نفره سنای امریکا به حداقل ممکن (50 به 49) کاهش یافت. اگر او پیش از سی‌ام ماه می‌سال جاری از نمایندگی استعفا داده بود، کرسی او در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که ماه نوامبر برگزار خواهد شد به رای گذاشته می‌شد. اما از آنجایی که از تاریخ 30 می‌چند ماه گذشته است، اکنون دوسی باید یک جانشین برای او انتخاب کند. جف فلیک هم پیشتر اعلام بازنشستگی کرده و این بدان معناست که 2 کرسی از آریزونا در مجلس سنا خالی خواهد شد.»

نیویورک‌تایمز نوشته که مک‌کین پیش از مرگ تلویحا ابراز امیدواری کرده بود که فرماندار آریزونا فردی جمهوری‌خواه مستقل را برای این کرسی انتخاب کند تا همچنان روند مقابله با سیاست‌های ترامپ به‌ویژه در برابر روسیه را ادامه دهد. مک‌کین پس از دیدار ترامپ با ولادیمیر پوتین در ماه جولای، این اقدام رییس‌جمهوری امریکا را یکی از اسفناک‌ترین اقدامات یک رییس‌جمهور امریکایی خوانده بود.

سناتور جف فلیک نیز ابراز امیدواری کرده که دوسی افرادی را انتخاب کند که با چشمانی باز تحولات را دنبال کرده و ذهنی تسخیر شده نداشته باشند. این در حالی است که محافظه‌کاران حامی ترامپ در آریزونا بر این باورند که اولویت اول فرماندار دوسی باید انتخاب فردی باشد که وفاداری بی‌قید و شرطی نسبت به رییس‌جمهور داشته باشد. جوی آرپایو یکی از مقام‌های سابق آریزونا که کاندیدای کرسی فلیک در سنا است، در این باره می‌گوید: «به نظر من باید فردی محافظه‌کار انتخاب شود که حامی ترامپ است، کسی که از رییس‌جمهور حمایت کند و در صورتی که بحث استیضاح مطرح شد از این اقدام حمایت نکند و جلوی آن را بگیرد.»

گرچه یکی از نمایندگان دموکرات اعلام کرده که فعلا مدارک کافی برای استیضاح رییس‌جمهوری امریکا وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد که بالا گرفتن زمزمه‌های برکناری ترامپ به‌دلیل رسوایی‌های پی‌در پی به‌شدت جمهوری‌خواهان حامی رییس‌جمهور را نگران کرده است. مایکل کوهن وکیل شخصی سابق ترامپ، اخیرا به تخلف مالیاتی و زیر پا گذاشتن قوانین مالی با هماهنگی ترامپ و به نفع وی اعتراف کرده است. به موجب قانون اساسی امریکا، برای استیضاح رییس‌جمهوری به رای حداکثری مجلس نمایندگان نیاز است که در صورت احراز اکثریت کرسی از سوی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای احتمال این مساله قوت می‌یابد.

 

 

ارسال نظر