کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۱۷۸

خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در افغانستان می‌شود

وزیر خارجه امریکا در نظر دارد تا زلمی خلیل‌زاد را بار دیگر به عنوان نماینده ویژه امریکا در افغانستان تعیین کند. به گزارش رویترز، خلیل‌زاد نخستین نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان پس از سقوط طالبان بود. در نشست نخست بن در زمستان ۲۰۰۱، که صفحه جدید تاریخ افغانستان پس از طالبان را رقم زد، نقش پر رنگی داشت. تاکنون، دولت امریکا یا خلیل‌زاد در مورد صحت و سقم این خبر اظهارنظر نکرده‌اند.

غیبت کابل در کنفرانس صلح روسیه

دولت افغانستان اعلام کرده در نشست صلح مسکو شرکت نمی‌کند. کابل همچنین بار دیگر خواستار مذاکره مستقیم با طالبان شده است. به‌گزارش یورونیوز، تصمیم کابل برای شرکت نکردن در کنفرانس صلح روسیه احتمالا تغییراتی را در برنامه مسکو برای دعوت از طالبان ایجاد می‌کند. کنفرانس چهارم سپتامبر با هدف کشاندن نمایندگان طالبان به پای میز مذاکره در مسکو برنامه‌ریزی شده است.

خطر اعدام 5 فعال سیاسی زن در عربستان

دادستان عربستان سعودی خواستار اعدام پنج فعال حقوق بشر این کشور شده‌ است. این پنج نفر متهم‌ به شرکت در اعتراض‌های مناطق شیعی‌نشین در شرق عربستان هستند. به گزارش دویچه‌وله، در میان متهمانی که دادستان عمومی خواستار اعدام‌شان شده، إسرا الغمغام اولین زندانی زن سیاسی، در استان قطیف است که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش به اعدام محکوم شده است.

پیام صوتی جدید ابوبکر بغدادی

داعش یک پیام صوتی جدیدی منتشر کرده که ظاهرا متعلق به ابوبکر بغدادی رهبر این گروه است. در این پیام دعوت به ادامه مبارزه در غرب شده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین پیام صوتی منتسب به بغدادی از ۱۱ماه پیش تاکنون است. پیام پیشین منتسب به بغدادی ۲۸سپتامبر ۲۰۱۷ پس از گمانه‌زنی‌هایی در مورد مرگ او منتشر شده بود.

هشدار امریکا به ترکیه درباره خرید اس400 روسی

وزارت خارجه امریکا یک بار دیگر به ترکیه و سایر متحدانش درباره خرید اس400 از روسیه هشدار داده است. به‌گزارش راشاتودی، وزارت خارجه امریکا تاکید کرده واشنگتن به قصد سایر کشورها در متنوع ساختن خرید سیستم‌های دفاعی اعتراض دارد. نخستین بخش از اس400 در سال 2019 به آنکارا تحویل داده می‌شود.

 

ارسال نظر