بدبینی امریکا به چین در آستانه دیدار تجاری

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۲۳
بدبینی امریکا به چین در آستانه دیدار تجاری

گروه جهان|

ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای جهانی روز جمعه در پی انتشار خبرهای مربوط به برنامه ازسرگیری مذاکرات تجاری ایالات متحده-چین افزایش یافت. قرار است هیات چینی به رهبری معاون وزیر بازرگانی چین با نمایندگان امریکایی دیدار و در جهت کاهش تنش‌های ناشی از جنگ تعرفه‌ای تلاش کنند. در بیانیه وزارت بازرگانی چین جزییات این برنامه اعلام نشده، اما وال‌استریت ژورنال نوشته است که این گفت‌وگوها در روزهای 21 و 22 اوت (30 و 31 مرداد) در واشنگتن صورت خواهند گرفت. این اولین مذاکرات رسمی پس از اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه دو کشور خواهد بود. این گفت‌وگوها همچنین در حالی برگزار می‌شوند که اقتصادهای اول و دوم جهان اعلام کرده‌اند در تاریخ 23 اوت تعرفه‌های وارداتی چند میلیارد دلاری جدیدی علیه یکدیگر اعمال می‌کنند. برنامه این دیدار همچنین در شرایطی اعلام شده که پنتاگون با انتشار گزارشی، چین را به آماده‌سازی برای حمله به امریکا و متحدانش متهم کرده است.

در واکنش به انتشار خبر برنامه دیدار هیات‌های چینی و امریکایی در تلاش برای کاهش تنش‌ها، ارزش شاخص سهام ام‌اس‌سی‌ای که بیانگر ارزش سهام در 47 کشور جهان است، در معاملات روز جمعه 0.2 درصد افزایش یافت. با این حال، مایکل هوسان تحلیل‌گر بازار گفت: «از توافق بر سر گفت‌وگو تا حصول توافق نهایی فاصله زیادی است.» او در ادامه با اشاره به افزایش ارزش شاخص‌های سهام در وال‌استریت افزود: «در حال حاضر بروز درگیری تمام‌عیار کمتر محتمل به نظر می‌رسد و همین مساله به تقویت بازارهای سهام انجامیده است.»

به گزارش فایننشال‌تایمز، وزارت بازرگانی چین در اولین تلاش رسمی برای مذاکره از زمان اعمال تعرفه‌های وارداتی از سوی واشنگتن بر کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار، هیاتی را به رهبری وانگ شؤون معاون وزیر بازرگانی به ایالات متحده می‌فرستد. کاخ سفید در تلاش برای ضربه زدن به صنعت صادرات چین به اعمال تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی تهدید کرده است. بر اساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، وانگ شؤون در این سفر که به دعوت امریکا صورت گرفته با دیوید مالپاس معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور بین‌المللی دیدار می‌کند. وزارت بازرگانی چین در این بیانیه از گفت‌وگو به شکلی دوجانبه، برابر و یکپارچه استقبال و از «یک‌جانبه‌گرایی و سیاست‌های مبتنی بر حمایت‌گرایی» انتقاد کرد و افزود: «چین حاضر به پذیرش هیچ‌گونه رویکرد یک‌جانبه و وضع‌محدودیت‌های تجاری نیست.»

آخرین دور مذاکرات مقامات چینی و امریکایی بر سر تنش‌های تجاری به ماه ژوئن بر می‌گردد؛ در آن زمان ویلبر راس وزیر بازرگانی امریکا در سفر به پکن با لیو هی معاون نخست وزیر چین دیدار کرده بود. این گفت‌وگوها در عمل نتیجه مثبتی نداشتند و ایالات متحده امریکا در تاریخ 6 جولای بر کالاهای چینی به ارزش کلی ۳۴ میلیارد دلار تعرفه وارداتی وضع کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرده آماده است از هفته آینده تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار، اعمال کند. پکن هم در تلافی این اقدام واشنگتن، تعرفه وارداتی بر طیف وسیعی از کالاهای امریکایی را ۲۵ درصد افزایش داد که ارزش کلی آنها به ۱۶ میلیارد دلار می‌رسید و به استثنای مشتقات زغال‌سنگ و فولاد، بسیاری از تجهیزات وارداتی خودرو و ابزار پزشکی را شامل می‌شد.

  بدبینی ایالات متحده به چین

در همین حال، پنتاگون گزارشی منتشر کرده و مدعی شده است که ارتش چین عملیات بمب‌افکن‌های خود را در سال‌های اخیر افزایش داده و احتمالا در حال ‌آموزش نیروهایش برای حمله به امریکا و متحدانش است. به گزارش رویترز، این ارزیابی که در بحبوحه تنش‌های فزاینده تجاری بین دو کشور و برنامه مذاکرات برای کاهش مناقشات منتشر شده، گزارش سالانه درباره اقدامات پکن برای افزایش نفوذ جهانی با هزینه‌های کلان نظامی را نیز شامل می‌شود. طبق تخمین پنتاگون، چین در سال 2017 بیش از 190 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است.

طبق گزارش پنتاگون، ارتش آزادی‌بخش خلق چین در سه سال گذشته مکررا عملیات بمب‌افکن‌های خود را در خارج از کشور افزایش داده و تجربیات زیادی را در مناطق حساس آبی به دست آورده است و در عین حال، این احتمال وجود دارد که نیروهای چینی برای انجام حملات علیه امریکا و مواضع این کشور آموزش دیده باشند.

نیروی هوایی چین در سال جاری میلادی بمب‌افکن‌های خود را در جزایر و صخره‌های مرجانی در دریای چین جنوبی به عنوان بخشی از مانورهای آموزشی در این مناطق مورد مناقشه، مستقر کرد. پنتاگون در ادامه گزارش خود آورده، اگرچه ارتش چین به عملیات در منطقه ادامه می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست که با پرواز بمب‌افکن‌هایش بر فراز آب‌های حساس قصد ارسال چه پیامی را دارد. چین بیش از 90 درصد از دریای جنوبی را در مالکیت خود می‌داند، اما این ادعای ارضی با مخالفت مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام در جنوب شرق آسیا مواجه شده، زیرا آنها نیز در بخش‌هایی از این پهنه آبی ادعای ارضی دارند. در گزارش پنتاگون همچنین به برنامه فضایی چین و رشد سریع این کشور در این زمینه اشاره شده و این در حالی است که موضع عمومی در پکن خودداری از نظامی کردن فضاست.

انتشار این گزارش تقریبا همزمان با خبر برنامه دیدار مقامات چین و امریکا صورت گرفته و باید دید که تاثیری بر این مذاکرات خواهد داشت یا خیر.

 

ارسال نظر