مخالفت کابل با مذاکرات امریکا و طالبان

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۴۰
مخالفت کابل با مذاکرات امریکا و طالبان

گروه جهان|

دولت افغانستان با مذاکرات مستقیم امریکا و طالبان مخالف کرده است. محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان، اواخر هفته گذشته در دیدار با احزاب سیاسی گفته دولت وحدت ملی باید رهبری این گفت‌وگوها را داشته باشد؛ البته در این راه می‌تواند از مشورت طرف‌های دیگر نیز استفاده کند. رییس دولت وحدت ملی افغانستان گفته است: «صلح هزینه دارد و باید مشخص کنیم که به چه قیمتی صلح می‌خواهیم.»

روزنامه ماندگار افغانستان نوشته، این واکنش غنی نشان می‌دهد که او از مذاکرات امریکا و طالبان راضی نیست. اخیرا دولت افغانستان در سطوح متفاوت و نشست‌های جداگانه از سیاستمداران و فعالان مدنی خواسته که روی نقش دولت افغانستان در روند مذاکرات با طالبان تاکید کنند. به‌نظر می‌رسد کابل می‌خواهد در مذاکرات طالبان و امریکا به عنوان طرف اصلی حضور داشته باشد؛ نقشی که اکنون کاملا نادیده گرفته شده است. ناظران سیاسی پیامد مذاکرات امریکا و طالبان را مشروعیت‌زدایی از دولت افغانستان و مشروعیت‌بخشی به گروه طالبان می‌دانند. سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه، به ماندگار گفته مذاکرات امریکا و طالبان به معنی نابودی دستاوردهای ۱۷ سال گذشته و مشروعیت‌زدایی از دولت افغانستان و مشروعیت بخشیدن به گروهی است که جنایت‎های ضدبشری زیادی را در این کشور مرتکب شده است.

این کارشناس سیاسی افغانستانی آشتی ملی و آغاز مذاکرات را بدون حل بنیادی مشکلات، غیرممکن و عامل تشدید بحران می‌داند و در این باره می‌گوید: «اگر امریکا می‌خواهد در افغانستان صلح برقرار و منازعه در این کشور پایان یابد، باید مشکلات را بطور بنیادین حل کند.»

 صلح و آینده افغانستان

اشرف غنی در شرایطی با مذاکرات مستقیم طالبان و امریکا مخالفت کرده که شبه‌نظامیان طالبان با وجود نشستن پای میز مذاکره، همچنان حملات سنگینی را به شهرهای مختلف دارند. نشریه ماندگار با اشاره به حمله اخیر طالبان به شهر غزنی نوشته، یکی از شعارهای آرمانی و رویایی دولت وحدت ملی از بدو تشکیل تاکنون مساله صلح و رسیدنِ به آن بوده که برای تحقق آن راه‌ها مختلفی رفته شده؛ از بخشیدن قسمت‌هایی از خاک افغانستان گرفته تا آتش‌بس‌ چندین روزه با طالبان. اما به نظر می‌رسد که صلح و آتش‌بس‌های موقتی نه در دست دولت افغانستان است؛ و نه این دولت صلاحیت و توانایی آن ‌را دارد. امریکایی‌ها ریسمان مذاکرات مهم صلح را در اختیار خود گرفته‌اند و پیشروی سریع طالبان در نقاط مختلف از جمله غزنی از ابهامات و تاریکی‌های بیشتری در این روند حکایت می‌کند. آتش‌بس یکجانبه‌ای که در واقع به ابتکار امریکایی‌ها توسط کابل در ایام عید فطر به اجرا درآمد نه تنها هیچ تاثیری در بهتر شدن امنیت افغانستان نداشت بلکه به صلابت سیاسی و نظامی طالبان کمک کرد. طالبان با استفاده از این فرصت طلایی، فرصت‌های طلایی را شناسایی کرده و به محض پایان آتش‌بس دوجانبه و در روزهای ادامه یکجانبه آن، در اغلب نقاط افغانستان فاجعه آفریدند. در ادامه همین جنگ‌های طالبان با نیروهای امنیتی و افزایش تلفات بود که اشرف غنی در سخنانی جنجال‌برانگیز گفت «ما از طالبان با بستنی استقبال می‌کنیم» اما سه روز از این گفته غنی نگذشته بود که طالبان به غزنی حمله کردند.

ماندگار با انتقاد از سیاست‌های کابل در روند صلح نوشته: «حال داستان بستنی دادن غنی به طالبان و مذاکرات امریکا با این گروه و آتش‌بسی که قرار است روزهای عید قربان برقرار شود را چگونه می‌توانیم کنار هم بگذاریم و تفسیر کنیم. این را هم می‌دانیم که آتش‌بس روزهای آینده به احتمال زیاد عملی می‌شود، آتش‌بسی که در واقع توسط امریکایی‌ها و پاکستانی‌ها اجرا می‌شود که قطعا به مذاکرات امریکا و طالبان ارتباط دارد. حالا فردا همین مردمانی که توسط طالبان درد دیده‌اند و شهرهایی که توسط آنان آتش زده شده‌اند باید شاهد استقبال از آن گروه هم باشند. به نظر می‌‌رسد دولت امریکا سرنوشت مردم افغانستان را با بازی جدید مذاکرات، آتش‌بس و جنگ، به یک کمدی تلخ تبدیل کرده و این بازی تلخ هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.»

 رشوه 4 میلیارد دلاری به طالبان

به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل دلخوری اشرف غنی از مذاکره امریکا و طالبان در غیاب دولت افغانستان، پول‌هایی است که واشنگتن به شبه‌نظامیان طالبان می‌پردازد. نشریه راشاتودی اخیرا گزارش داده که چهار میلیارد دلار از کمک‌های خارجی در نظر گرفته شده برای افغانستان به دست طالبان رسیده و قاچاق مواد مخدر هم در این کشور چند برابر شده است. بنا براین گزارش، جان ساپکو بازرس کل امریکا در افغانستان، هشدار داده ۴ میلیارد دلاری که به برنامه ایجاد ثبات در افغانستان اختصاص داده شده بود را امریکایی‌ها صرف پرداخت رشوه به شورشیان و حمایت از آنان کرده‌اند. ساپکو گفته در تلاش برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر در افغانستان، 7.3میلیارد دلار هزینه شده اما این سرمایه‌گذاری نه تنها اثر بسیار کمی داشته، بلکه تولید تریاک افغانستان از ۲۰۰۲ تاکنون به بالاترین سطح رسیده است.

۱۷ سال است که نیروی‌های نظامی ایالات متحده در افغانستان هستند. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، بارها گفته بیش از این از حضور آنها درافغانستان حمایت نمی‌کند. استیو بنن رییس مشاور سابق ترامپ در گذشته، پیشنهاد کرده بود به‌جای نیروهای نظامی امریکا در افغانستان، مزدورانی از سازمان‌های خصوصی به کار گرفته شوند. اریک پرینس که زمانی پایه‌گذار شرکت امنیتی بلاک واتر بوده نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است. بتسی دیفوس خواهر پرینس، در کابینه ترامپ وزیر آموزش است.

 

ارسال نظر