بولتون: کره‌شمالی گام‌های لازم برای غیر هسته‌ای شدن را برنداشته‌ است

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۸۱

گروه جهان|

 مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری امریکا، گفته با وجود توافق‌های میان ترامپ و رهبر کره‌شمالی در خرداد ماه، پیونگ‌یانگ هنوز گام‌های لازم برای غیر اتمی شدن را برنداشته است. به گزارش فاکس‌نیوز، جان بولتون گفته: «ما به سخنوری بیشتر نیازی نداریم… آن‌چه نیاز داریم اقدام کره‌شمالی برای غیر اتمی شدن است.» بولتون در عین حال گفته مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا، برای بازگشت به کره شمالی و انجام دیداری تازه با کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، آماده است.

مایک پومپئو خود هنوز واکنشی نشان نداده است، اما سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته هنوز هیچ برنامه‌ای برای سفر به کره‌شمالی در این بازه زمانی وجود ندارد. هدر نائورت گفته در جریان دیدار وزیر خارجه امریکا با مقام‌های ارشد کشورهای عضو «آسه‌آن» در نشست اخیر در سنگاپور، بسیاری از کشورها از اقدامات امریکا برای آنکه کیم‌ جونگ‌اون پای میز مذاکره بیاید، ابراز خرسندی کرده‌اند.

از سوی دیگر جان بولتون گفته امریکا به اعلامیه سنگاپور متعهد است. جان بولتون تاکید کرده هنوز هیچ تصمیمی در مورد تعلیق یا توقف تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ، گرفته نشده است. اظهارات تازه مقام‌های امریکایی پس از انتقادهای ری یونگ‌هو وزیر خارجه کره شمالی، از ایالات متحده بیان شده است. این مقام کره شمالی از ادامه تحریم‌ها و واکنش نشان ندادن به خواسته پیونگ‌یانگ برای پایان رسمی جنگ کره، انتقاد کرده است. جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ با اعلام آتش‌بس متوقف شد و دو کشور هنوز به پیمان صلح دست نیافته‌اند. گروه «۳۸ شمال»، یک گروه عمده ناظر بر فعالیت‌های کره شمالی، گفته بود به نظر می‌رسد کره شمالی به اقدامات خود برای پایان دادن به کار تاسیسات آزمایش موتور موشک ادامه داده است. به گفته این گروه بخشی از پرتاب‌گر موشک‌ها نیز جدا شده، اما مشخص نیست این اقدام در جهت تخریب تاسیسات است یا برای انجام اصلاحات یا تغییراتی در آن صورت گرفته است.

 

ارسال نظر