تشویش جمهوری‌خواهان از رقابت نزدیک در اوهایو

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۷۹
تشویش جمهوری‌خواهان از رقابت نزدیک در  اوهایو

گروه جهان|

 رقابت در ایالت اوهایو برای کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده تنگاتنگ است و باتوجه به سابقه 30 ساله این ایالت در تمایل به انتخاب نامزدهای جمهوری‌خواه، این نزدیکی آراء نشانه‌ای امیدوارکننده برای دموکرات‌ها در پیش‌بینی نتایج انتخابات میان دوره ششم ماه نوامبر محسوب می‌شود. اگرچه تروی بالدرسون نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ویژه کنگره و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا هر دو پیروزی جمهوری‌خواهان را اعلام کردند، اما فاصله بالدرسون و دنی اُکانر رقیب دموکراتش به‌اندازه‌ای کم بود که مسوولان انتخاباتی مجبور به بازنگری در شمارش آراء شدند.

به گزارش رویترز، پس از انکه همه حوزه‌های رای‌گیری گزارش خود را درباره نتایج اولیه انتخابات اعلام کردند، تروی بالدرسون با حدود هزار و 700 رای از دنی اُکانر جلوتر بود (50.15 درصد در برابر 49.29 درصد) . با این حال، مسوول دفتر ایالتی اوهایو اعلام کرد اعلام نتایج نهایی تا پس از شمارش بیش از هشت هزار رای موقت و غیابی به تعویق خواهد افتاد. رای موقت زمانی است که درباره مشمولیت رای‌‌دهنده شک و تردید وجود داشته باشد؛ این آراء تا زمان معلوم نشدن تکلیف شرایط و مکان رای‌دهنده به حساب نمی‌آیند. این فاصله اندک بین دو رقیب دموکرات و جمهوری‌خواه نشان‌دهنده افت شدید رییس‌جمهوری و حزبش در آستانه انتخابات میان دوره است. جمهوری‌خواهان از دهه 1980 قدرت را در اوهایو در دست داشته‌اند و دموکرات‌ها در سراسر قرن گذشته تنها سه مرتبه در این ایالت پیروز شدند. حتی اگر بالدرسون در نهایت پیروز این انتخابات شود، فاصله اندک دو نامزد اطمینان خاطر چندانی در جمهوری‌خواهان ایجاد نمی‌کند و با نگرانی بیشتر آنها در رابطه با انتخابات ماه نوامبر همراه خواهد بود. هیچ شکی نیست که دموکرات‌ها عملکردی بسیار بهتر از سطح انتظار داشته‌اند.

چارلی دنت نماینده جمهوری‌خواه در کنگره پیش از اعلام نتایج به سی‌ان‌ان گفت: «با توجه به اینکه این ایالت از دیرباز پایگاه جمهوری‌خواهان بوده است، اصلا نباید کار به رقابت می‌کشید. ما تاکنون شش انتخابات ویژه را با آرامش خاطر پشت سر گذاشتیم و کرسی جمهوری‌خواهان در این ایالت همواره محفوظ بود.»

انتخابات ویژه اوهایو عملا یک همه‌پرسی درباره شیوه دولت‌داری دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و آخرین فرصت برای کاهش قدرت دموکرات‌ها پیش از انتخابات میان‌دوره ماه نوامبر بود. جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره از اکثریت حزب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا دفاع می‌کنند. رقابت‌ها در اوهایو در هفته‌های گذشته توجه دیگر ایالت‌ها را نیز به خود جلب کرده بود، چرا که با وجود بالا بودن مخارج کمپین‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان در قیاس با دموکرات‌ها (به نسبت چهار به یک)، دو نامزد همچنان از حمایت نسبتا مشابهی برخوردار بودند.

ترامپ در تلاش برای کسب اعتبار جمهوری‌خواهان در توئیتر نوشت که کمپین بالدرسون «تغییری بزرگ برای بهتر شدن» بود. ترامپ روز شنبه خود با سفر به اوهایو در کمپین نامزد جمهوری‌خواه شرکت کرده بود. جان کاسیچ فرماندار جمهوری‌خواه اوهایو نیز در اقدامی عجولانه، پیش از اعلام نتایج نهایی پیروزی بالدرسون را اعلام کرد. او که از منتقدان ترامپ به شمار می‌رود، تنها از سفر مایک پنس معاون رییس‌جمهوری و حضور او در کمپین انتخاباتی بالدرسون تقدیر و اشاره به سفر رییس‌جمهوری امریکا به اوهایو خودداری کرد. ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 با 11 درصد برتری در منطقه در برابر هیلاری کلینتون نامزد دموکرات رای آورد.

پات تیبری نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات مجدد مجلس نمایندگان با فاصله‌ای 37 درصدی از رقیب خود پیروز شده بود، اما تیبری پیش از آنکه دوره‌اش به اتمام برسد کناره‌گیری کرد و این مساله به برگزاری انتخابات ویژه برای جایگزینی او منجر شد. اُکانر که هنوز انتخابات را به رقیب جمهوری‌خواه واگذار نکرده، روز سه‌شنبه گفت او و بالدرسون در انتخابات ماه نوامبر و برای رقابت بر سر دوره کامل دو ساله در مجلس نمایندگان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دموکرات‌ها برای اکثریت در مجلس نمایندگان به کسب 23 کرسی و در سنا به کسب دو کرسی نیاز دارند و بدین ترتیب می‌توانند به سدی در برابر دستورکار ترامپ تبدیل شوند. در ماه نوامبر رقابت بر سر همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از مجموع 100 کرسی سنا خواهد بود. به‌علاوه، 36 فرماندار از مجموع 50 فرمانداری نیز در ماه نوامبر انتخاب خواهند شد. فایننشال‌تایمز با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر که توسط «رییل کلیر پالتیکز» انجام شده نوشت، رای‌دهندگان در اوهایو با اختلاف هفت درصد دموکرات‌ها را به جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دهند. ترامپ همچنین نگران این مساله است که اگر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به اکثریت برسند، از فرصت موجود برای فراخواندن او به مجلس استفاده کنند. در نگرانی از همین مساله، رییس‌جمهوری به‌شدت تامین مالی کمپین‌های نامزدهای جمهوری‌خواه پیش از انتخابات ماه نوامبر را افزایش داده است. دیوید کاپوتو رییس بازنشسته دانشگاه پِیْس گفت: «رییس‌جمهوری ترامپ ادعا خواهد کرد که مداخله او کرسی مربوطه را برای جمهوری‌خواهان محفوظ کرده است؛ او همچنین خواهد گفت که همین کار را در ماه نوامبر برای حفظ اکثریت حزبش در مجلس نمایندگان انجام خواهد داد. در این میان حق با چه کسی است؟ برای پاسخ به این سوال بایستی تا ماه نوامبر صبر کرد.»

 

ارسال نظر