آغاز محاکمه نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام فساد

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۰۵

گروه جهان|

 آژانس ضد فساد مالزی از نخست‌وزیر سابق این کشور خواسته تا برای ارایه توضیحات به این سازمان مراجعه کند. گفته شده، محاکمه نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام فساد قرار است از چهارشنبه (امروز) آغاز شود

به گزارش رویترز، نجیب رزاق طبق قانون سال ۲۰۰۱ میلادی به اتهام فساد مالی و پولشویی دادگاهی می‌شود. اظهارات نجیب رزاق ضبط می‌شود تا برای پرونده‌های متعدد مرتبط به سوءاستفاده از منابع مالی مورد استفاده قرار بگیرد. نجیب رزاق که پس از انتخابات پارلمانی نهم ماه مه از نخست‌وزیر کنار گذاشته شد، ماه گذشته به سوءاستفاده از قدرت و نقض اعتماد متهم شده است. نجیب و خانواده او از زمان شکست شوکه‌کننده در انتخابات پارلمانی به‌شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند.

ماهاتیر محمد نخست‌وزیر ۹۳ ساله فعلی مالزی که در حال حاضر عنوان چهارمین و هفتمین نخست وزیر مالزی را یدک می‌کشد در جریان انتخابات پارلمانی با شکست ائتلاف حاکم «باریسان ناسیونال»، برای سومین بار در طول عمر سیاسی خود به پارلمان مالزی راه یافت و به عنوان رهبر ائتلاف سیاسی موسوم به اتحاد امید، پست نخست وزیری را به دست گرفت. ماهاتیر محمد پیش از این در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان چهارمین نخست وزیر مالزی نیز مشغول فعالیت بود و بعد از آن کناره‌گیری خود را از دنیای سیاست اعلام کرد، اما درپی بالا گرفتن اعتراض‌های عمومی علیه فساد اقتصادی در مالزی به صف مخالفان دولت پیوست و توانست در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ حزب حاکم را پس از ۶۰ سال از قدرت کنار بزند.

در مراسم سوگند محمد، وی وعده آینده‌ای روشن برای مالزی همراه با برقراری عدالت و مبارزه با فساد را به مردم این کشور داده است. مالزی در آخرین بررسی جهانی در مورد شاخص فساد رتبه ۶۲ از ۱۸۰ کشور را در شاخص شفافیت بین المللی را به دست آورده است.

 

ارسال نظر