ترامپ، کابوس وکلای کاخ سفید

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۲۷۱۱۹
ترامپ، کابوس وکلای کاخ سفید

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری ایالات متحده پذیرفته دیدار پسرش در تابستان ۲۰۱۶ با یک وکیل مرتبط با دولت روسیه، برای دریافت اطلاعاتی درباره هیلاری کلینتون بوده، اما تاکید کرده که این اقدام کاملا قانونی بوده است. نشریه هافینگتن پست نوشته: «آقای رییس‌جمهور 40 بار در توییت‌هایش اطمینان داده که روسیه در انتخابات امریکا هیچ دخالتی نداشته است. او در هلسینکی نیز در کنار ولادیمیر پوتین بر این موضعش پافشاری کرد و یک روز بعد در نشست کابینه در کاخ سفید نیز سخنانش را تکرار کرد. اما حالا با نادیده گرفتن تمام سخنانش، اعتراف کرده که ستاد انتخاباتی‌اش سعی کرده با همدستی روسیه در انتخابات کرسی ریاست‌جمهوری را به دست آورد.»

دونالد ترامپ با انتقاد مجدد از آنچه خبررسانی جعلی توصیف کرده در توییتر نوشته: «این دست از رسانه‌ها گزارش‌های کاملا ساختگی درباره نگرانی من از ملاقات پسر فوق‌العاده‌ام، دونالد، در برج ترامپ منتشر کرده‌اند. آنها در برج ترامپ گردهم آمدند تا اطلاعاتی درباره رقیب من در انتخابات به دست آورند، اقدامی که کاملا قانونی است و در سیاست همیشه انجام می‌شود. البته من از آن اطلاعی نداشتم.»

پیش‌تر گفته شده بود مسوولان ستاد انتخاباتی ترامپ با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس در ژوئن ۲۰۱۶ دیدار کرده‌اند. بنا بر اظهارات مطرح‌شده در نشست کنگره امریکا، در این ملاقات که در برج ترامپ نیویورک برگزار شد دونالد ترامپ جونیور، پسر ترامپ، جرد کوشنر، داماد او و پل منافورت، مدیر وقت ستاد انتخاباتی ترامپ، شرکت داشتند. این دیدار پس از آن برگزار شد که وکیل روس وعده داده می‌تواند اطلاعات زیان‌باری در مورد هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات، در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد. وسلنیتسکایا این موضوع که تماس‌هایش با ستاد انتخاباتی ترامپ با هدایت دولت روسیه و در ارتباط با کرملین انجام شده را رد کرده است. او به اعضای کنگره گفته به‌شکل فردی و مستقل از هرگونه دولتی، عمل کرده است.

با این حال دو هفته پیش آسوشیتدپرس گزارش داد مدارکی را دیده که نشان می‌دهد این وکیل روس، با مقام‌های ارشد دولت روسیه روابطی به‌مراتب نزدیک‌تر از آن‌چه مدعی شده، داشته است. پست توئیتری ترامپ، مستقیم‌ترین اشاره او به‌دلیل ملاقات تابستان ۲۰۱۶ در برج ترامپ به‌شمار می‌رود. هرچند پسر رییس‌جمهوری امریکا و دیگران دلیل این دیدار یعنی گردآوری اطلاعات زیان‌بار در مورد هیلاری کلینتون را پذیرفته بودند.

ترامپ پیش‌تر گفته بود ملاقات با وسلنیتسکایا در پیوند با مسائل مربوط به فرزندخواندگی کودکان روس توسط شهروندان امریکایی انجام شده بود. هافینگتن پست نوشته: «اعتراف جدید ترامپ کاملا در تضاد با سخنانی است که اولین‌بار پس از انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار اعضای ستاد انتخاباتی‌اش با روس‌ها در سال 2017 ایراد شده بود. ترامپ در آن بیانیه به غلط مدعی شد که این نشست درباره سرپرستی کودکان روس در ایالات متحده بوده است.»

ریک ویلسون مشاور سیاسی حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت ترامپ، می‌گوید: «ترامپ برای هر وکیلی یک کابوس است. او مجموعه‌ای از فقدان انضباط شخصی است که علاقه خاصی دارد تا خود را در معرض خطر پیگرد قانونی قرار دهد. «گفته شده تنها نیم ساعت پس از توییت جنجالی ترامپ، جی سکولو وکیل ترامپ، اذعان کرده که ادعای سال گذشته‌اش مبنی بر اینکه این نشست درباره فرزندخواندگی کودکان روس در امریکا بوده، دروغ بوده است. سکولو در شبکه ای‌بی‌سی گفته: «من در آن زمان اطلاعات درستی نداشتم و در بیانیه‌ای که منتشر کردم دچار اشتباه شدم.» وکیل با این حال تاکید کرده این نشست غیرقانونی نبوده است. او گفته: «پرسش حالا، این است که این نشست چطور می‌تواند غیرقانونی باشد. آیا با برگزاری این نشست قوانین نقض شده است؟ هیچ قانون‌شکنی رخ نداده و کسی به این مساله اشاره نمی‌کند.» با این حال هافینگتن پست نوشته، وکیل ترامپ در شرایطی از نقض نشدن قوانین می‌گوید که به اعتقاد برخی دیگر از ناظران حقوقی، همدستی با یک قدرت خارجی برای پیروزی در انتخابات، یا حتی تلاش برای این کار می‌تواند توطئه علیه ایالات متحده قلمداد شود.

سی‌ان‌ان با اشاره به توییت ترامپ که گفته از این دیدار اطلاع نداشته به نقل از منبع آگاه نوشته، «حملات ترامپ به مولر در چند هفته گذشته به‌دلیل نگرانی از این مساله بوده که تحقیقات شامل اعضای خانواده‌اش شود. در نشستی که ژوئن 2016 برگزار شد، طرف روس پیشنهاد ارایه برخی اطلاعات مخرب علیه کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ را داد. مایکل کوهن (وکیل سابق ترامپ) فاش کرد، رییس‌جمهوری امریکا با وجود اعلام این موضوع که در جریان این نشست نبوده، از آن آگاه بوده است.»

در حال حاضر رابرت مولر بازرس ویژه وزارت دادگستری امریکا، در حال انجام تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا است. ترامپ هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، نیز دخالت دولت خود در انتخابات را رد کرده است. جامعه اطلاعاتی امریکا اما معتقدند روسیه در انتخابات دو سال پیش دخالت کرده است. پل منافورت رییس پیشین ستاد ترامپ، در حال حاضر در دادگاه فدرال در ویرجینیا به‌‎دلیل اتهام‌های بانکی و مالیاتی تحت محاکمه قرار دارد. وکیل ترامپ تهدید کرده در صورتی که ترامپ در ارتباط با پرونده مداخله روسیه به شورای ویژه احضار شود، موضوع را به دیوان عالی ارجاع خواهند داد.

 

ارسال نظر