تظاهرات هزاران اسراییلی علیه قانون «دولت ـ یهود»

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۴۱

گروه جهان|

ده‌ها هزار معترض به تصویب قانون جنجالی «دولت یهود» در تل‌آویو تظاهرات کردند. اکثر این معترضان از طایفه اعراب دروزی بودند که این قانون را تبعیض‌آمیز می‌دانند. در روزهای اخیر شماری از افسران دروزی از ارتش استعفا داده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، معترضان پلاکاردهایی به زبان‌های عبری، انگلیسی و عربی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «عدالت برای همه» یا «ما همه با یکدیگر برادریم، ما همه یکسانیم» این تظاهرات با فراخوان گروه افسران ارتش از طایفه عرب‌های دروزی شکل گرفت. اعراب طوایف مختلف به ویژه دروزی‌ها به‌شدت نسبت به قانون «دولت یهود» انتقاد دارند و آن را نژادپرستانه می‌دانند. اعراب دروزی می‌گویند در این قانون به آنها به چشم شهروندان درجه دوم نگاه شده و به همین دلیل خواستار برابری هستند. طایفه دروزی‌ها که ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد، بر خلاف اعراب مسلمان و مسیحی موظف به خدمت در ارتش و پلیس اسراییل است. تظاهرکنندگان دروزی با در دست داشتن پرچم‌های رنگین این طایفه در تجمع تل‌آویو شرکت داشتند.

شیخ موفق طریف، رهبر معنوی عرب‌های دروزی در یک سخنرانی گفت:

«با وجود وفاداری بی‌حد و مرز ما به دولت، دولت ما را برابر نمی‌داند.» بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، پیش‌تر دیدارهای متعددی را با رهبران طایفه دروزی داشت و تلاش کرد تا به آنها اطمینان دهد هیچ موردی در قانون کشور یهود وجود ندارد که حقوق این شهروندان را نقض کرده باشد و آنها همچنان دارای حقوق برابر با دیگر شهروندان اسراییل هستند. با این حال، این جلسات نتوانستند مانع از استعفای شماری از افسران دروزی از ارتش در اعتراض به این قانون شوند. پیش‌تر تامیر پاردو، رییس پیشین سازمان اطلاعات اسراییل (موساد) تصویب این قانون را ناعدالتی علیه ۲۰ درصد از جمعیت اسراییل (سرزمین‌های اشغالی) خوانده بود. گروهی از یهودیان اسراییلی از جمله رییس رژیم صهیونیستی نیز از جمله مخالفان این قانون مناقشه‌برانگیز به شمار می‌روند.

 

ارسال نظر