ترور نافرجام مادورو؛ کلمبیا متهم شد

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۳۷
ترور نافرجام مادورو؛ کلمبیا متهم شد

گروه جهان|

رییس‌جمهوری نه چندان محبوب ونزوئلا از یک سوءقصد در مراسم رژه نظامی جان به در برد. نیکلاس مادورو‌ در نخستین ساعات پس از این سوءقصد، انگشت اتهامش را به سوی خوزه مانوئل سانتوس همتای کلمبیایی خود، گرفت و او را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. این

در حالی است که گروهی نه چندان مشهور در ونزوئلا مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، نیکلاس مادورو که این روزها به‌شدت درگیر مشکلات اقتصادی است اندکی پس از این حادثه گفت در ابتدا تصور کرده انفجار پهپاد در آسمان بخشی از مراسم بوده تا اینکه پهپاد دوم نیز در سمت راست او منفجر شده است. در ویدیوی منتشر شده در تلویزیون ونزوئلا، مادورو و همسرش پس از انفجار اول با دستپاچگی به بالا می‌نگرند و صدها افسر یونیفورم‌پوش پلیس هم صف‌ها را برهم زده و گزارش مستقیم تلویزیونی از مراسم قطع می‌شود. وزیر ارتباطات ونزوئلا گفته هفت نفر از اعضای گارد ملی این کشور در جریان حمله زخمی شده‌اند.

نیکلاس مادورو گفته دولت چند مظنون این حمله را دستگیر کرده است. او همچنین ائتلاف جناح راستی ونزوئلا و کلمبیا را عاملان این حمله خوانده و گفته: «نام خوزه مانوئل سانتوس پشت این حمله است. اولین عناصر در تحقیقات ما به بوگوتا اشاره داشتند.» روابط ونزوئلا با کلمبیا در سال‌های اخیر در پی رویکرد انتقادی سانتوس به دولت مادورو در کاراکاس، به وخامت گراییده است. این در حالی است که میلیون‌ها پناهجوی ونزوئلایی در فرار از فروپاشی اقتصادی به سمت کلمبیا سرازیر شده‌اند. سانتوس بارها به این مساله اشاره کرده که روزهای مادورو در قدرت به شماره افتاده و مادورو هم به کلمبیا درباره دخالت در امور ونزوئلا هشدار داده است.

مادورو در سخنرانی شنبه هم لحنی

ضدکلمبیایی داشت و در چندین مورد به «الیگارشی‌ها در بوگوتا» اشاره کرد. این در حالی است که یک منبع در دولت سانتوس اتهامات مطرح شده از سوی مادورو را رد کرده و گفته سانتوس در آن زمان در مراسم عشای ربانی نوه‌‌اش حضور داشته و بر «براندازی یک دولت خارجی» تمرکز نداشته است. سانتوس قرار است از ریاست‌جمهوری کلمبیا استعفا و قدرت را به ایوان دوک جناح راستی واگذار کند که احتمالا موضع سختگیرانه‌تری در برابر مادورو اتخاذ خواهد کرد.

مادورو همچنین مدعی شده که مغز متفکر و تامین‌کننده مالی حمله پهپاد در میامی امریکا است. رییس‌جمهوری ونزوئلا گفته امیدوار است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، تروریست‌ها در ایالت جنوبی فلوریدا را سرکوب کند. فلوریدای امریکا بسیاری از پناهندگان مخالف دولت ونزوئلا را در خود جای داده است. وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات مادورو گفته: «گزارش‌هایی را که از ونزوئلا می‌رسد شنیده‌ایم. وضعیت موجود را به دقت پیگیری می‌کنیم.»

دیوید اسمایلد‌ کارشناس دفتر امریکای لاتین در واشنگتن، در یک گمانه‌زنی درباره این حمله گفته: «ممکن است مادورو به‌دنبال آن بوده باشد که به بهانه یک سوءقصد، در جهت پاکسازی دولت از مقام‌های غیر وفادار اقدام کند. مادورو با استفاده از این حمله سعی خواهد کرد تا قدرت خود را متمرکز کرده و آزادی‌ها را هرچه بیشتر محدود کند.»

«جنبش ملی سربازان تی‌شرت‌پوش» گروهی ناشناس مسوولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرده تک‌تیراندازهای دولت پهپادهایش که حامل ماده انفجاری سی4 بودند را هدف قرار داده‌اند. این گروه در پیامی توئیتری نوشته: «ما نشان دادیم که آنها آسیب‌پذیرند. امروز به هدف خود نرسیدیم، اما این اتفاق دیر یا زود می‌افتد.» این گروه مخفی در سال ۲۰۱۴ ایجاد شده و با «اسکار پرز» یکی از مقام‌های پیشین دولتی ارتباط دارد. پرز در سال ۲۰۱۷ به‌دنبال رهبری حمله با بالگرد به ساختمان‌های دولتی در پایتخت، در عملیات نیروهای ویژه ونزوئلایی کشته شد.

فایننشال تایمز نوشته: «بسیاری از ونزوئلایی‌ها از مادورو متنفر هستند؛ او اعتراض‌ها علیه دولت خود را سرکوب، بسیاری از مخالفان را زندانی و برخی دیگر را تبعید کرده است. مادورو از زمان به قدرت رسیدن در سال 2013، یکی از بزرگ‌ترین فروپاشی‌های اقتصادی در تاریخ امریکای لاتین را شاهد بوده که زندگی را برای میلیون‌ها شهروند این کشور سخت کرده است. کارشناسان صندوق بین‌المللی پول اخیرا اعلام کردند تورمی یک میلیون درصدی در کمین اقتصاد ونزوئلاست. شایعاتی درباره ناآرامی‌های احتمالی علیه دولت مادورو مکررا در کاراکاس به گوش می‌رسد. او جناح راست ونزوئلا تحت حمایت ایالات متحده را مسوول این ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها می‌داند.»

دانیل اورتگا رییس‌جمهور نیکاراگوئه، از جمله رهبران جهان بود که بلافاصله به این حمله واکنش نشان داده و با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام را محکوم کرده است. اورتگا که خود در چند هفته اخیر به‌دلیل سرکوب مخالفانشان به‌شدت تحت فشار است، گفته: «از حمله تروریستی و مجرمانه علیه رییس‌جمهوری ونزوئلا، برادر و رفیق نیکولاس مادورو، توسط نیروهای جناح راستی سنگدل مطلع شدیم؛ نیروهایی که مملو از نفرت هستند و با عبور از همه مرزها قصد ادامه خرابکاری در امریکای ما را دارند.» وزارت خارجه کوبا نیز با رهبر ونزوئلا ابراز همبستگی کرده و گفته: «رائول کاسترو، دبیر اول حزب کمونیست و میگوئل دیاز کانل رییس‌جمهوری این کشور تلاش برای ترور رییس‌جمهوری نیکولاس مادورو را به‌شدت محکوم می‌کنند و همبستگی و حمایت نامحدود خود را با مادورو، دولت او و اتحاد ارتش بولیواری و مردم چاویست (پیرو عقاید هوگو چاوز) اعلام می‌دارد.»

 

ارسال نظر