کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۵۴

119 کشته ‌و زخمی در حمله افغانستان

دو حمله انتحاری در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا در شرق افغانستان ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت. به گزارش یورونیوز، هدف حمله این دو مهاجم انتحاری یک مسجد شیعیان در شهر گردیز به نام مسجد خواجه حسن بود. پلیس تیراندازی دو مهاجم انتحاری به مردم را تایید کرده است. هنگام این دو حمله انتحاری دستکم ۶۰۰ نفر درون مسجد خواجه حسن بودند. گفته شده، شمار قربانیان حملات ممکن است افزایش یابد.

کردستان عراق در پی افزایش تولید نفت

کردستان عراق همسو با توافق با بغداد درخصوص صادرات نفت کرکوک از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه در تلاش برای افزایش حجم تولید نفت و گاز خود است. به گزارش ایرنا، دولت کردستان عراق اعلام کرده در دیدار نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، و حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق، دو طرف برای صادرات نفت استان کرکوک از طریق خط لوله اقلیم به بندرجیهان ترکیه به توافق رسیده‌اند.

دیوار 850 کیلومتری ترکیه در سوریه

کشور ترکیه با هدف کنترل تردد در امتداد مرز خود با سوریه، 850 کیلومتر دیوار بتنی احداث کرده است. به گزارش خبر ترک، هم اکنون 850 کیلومتر از مرز 911 کیلومتری بین ترکیه و سوریه با استفاده از دیوار بتنی مسدود شده و تنها گذرگاه‌های رسمی بین دو کشور باز است. ترکیه تا آخر سال جاری 61 کیلومتر باقی مانده از مرز خود با سوریه را نیز با احداث دیوار بتنی مسدود می‌کند. به گزارش خبر ترک، در طول دیوار احداث شده در امتداد مرز ترکیه و سوریه، برجک‌های دیده‌بانی به ارتفاع 15متر و نیز دروازه‌های خاص برای تردد مرزبانان تعبیه شده است.

پاداش 5  میلیارد دلاری مزدوران عربستانی در یمن

هاآرتص نوشته عربستان سعودی ماهانه پنج میلیارد دلار به مزدوران امریکای جنوبی و آفریقایی خود در جنگ علیه یمن پرداخت می‎کند. ریاض همچنین بیش از صدها هزار دلار برای فعالیت‌های دیگر هزینه می‌کند. با وجود اینکه امریکا اجازه تجهیز هواپیماهای عربستان برای مشارکت در ماموریت‌هایی مانند جنگ با القاعده در یمن را داده، اما حمله‌ای علیه مواضع القاعده در یمن ازسوی عربستان صورت نگرفته است. هاآرتص نوشته، عربستان و امارات در واقع از عناصر القاعده برای حمایت از قبایلی که با انصارالله می‌جنگند، استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر