کره‌شمالی برنامه هسته‌ای‌‌‌ خود را متوقف نکرده است

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۵۲

گروه جهان|

جدید‌ترین گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد کره‌شمالی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده است. این گزارش محرمانه که ظرف شش ماه گذشته توسط ناظران و کارشناسان مستقل فراهم شده، نشان می‌دهد که کره‌شمالی با زیر پا گذاشتن تحریم‌های سازمان ملل به فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه داده است. وزیر خارجه کره شمالی اما تاکید کرده پیونگ‎یانگ به تحقق توافق به دست آمده با امریکا در نشست ژوئن در سنگاپور کاملا پایبند است ولی به‌شدت نگران رویکردهای امریکاست.

رویترز به نقل از سازمان ملل نوشته، کره‌شمالی با انتقال گسترده تولیدات نفتی و زغال سنگ از راه کشتی به کشتی، از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سرپیچی کرده است. کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی با هوشمندی بیشتر حجم و مقیاس انتقال این تولیدات را افزایش داده است. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده که نشان می‌دهد رهبر حوثی‌های یمن از مقامات کره‌شمالی خواسته تا در دمشق با هم دیدار کنند و درباره مساله انتقال فناوری و دیگر امور مربوط به منافع مشترک گفت‌وگو کنند. کارشناسان مستقل اعلام کرده‌اند که متخصصان فنی کره‌شمالی در زمینه تولید موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیت‌های ممنوع نظامی در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از سوریه بازدید کرده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که پس از ملاقات تاریخی ترامپ و کیم جونگ‌اون‌ رهبر کره‌شمالی، و وعده خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ، چین و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را سبک‌تر کند. حال آنکه امریکا و دیگر اعضای شورای امنیت پیوسته خواستار آنند تا زمانی که کره‌شمالی «اقدامات ضروری» را انجام نداده، تحریم‌های شدید ادامه یابند.

 

ارسال نظر