رکورد افزایش نرخ بهره در بریتانیا در ۹ سال اخیر

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۵۰

گروه جهان|

 بانک مرکزی انگلیس با افزایش نرخ بهره به 0.75درصد آن را به بالاترین رقم از زمان بحران اقتصادی جهان به بعد رساند. به گزارش گاردین، کارشناسان بانک مرکزی انگلیس به افزایش نرخ بهره پایه در بریتانیا رای مثبت دادند و نرخ بهره بانکی در این منطقه با 0.5 درصد افزایش روبرو شد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و رهبران تجاری هم انتظار چنین تصمیمی را از بانک انگلیس داشتند. در همین حال کمیته سیاستگذاری پولی بانک انگلیس با رای به بالا رفتن ۰.۵ درصدی نرخ بهره رقم فعلی آن را به 0.75 درصد افزایش دادند و نرخ بهره بریتانیا به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد رسید.

بانک مرکزی انگلیس می‌تواند با تغییر نرخ پایه به اهداف سیاست پولی خود دست پیدا کند و پیش از این هم تلاش برای رسیدن به نرخ تورم هدف‌گذاری شده خود یعنی کمتر از ۲درصد کرده بود. البته آمار تولیدات صنعتی بریتانیا نشان می‌دهد که بلاتکلیفی در مورد برگزیت و چشم‌انداز جنگ تجاری بین‌المللی باعث کاهش تولید در این بخش شده است. از طرفی هم برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که با توجه به بلاتکلیفی در مورد برگزیت و جنگ تجاری، افزایش نرخ بهره تصمیمی عاقلانه محسوب نمی‌شود.

مذاکرات برگزیت میان بریتانیا و بروکسل ادامه دارد و مباحثی مانند دسترسی بریتانیا به بازار اروپا به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه گمرک و بازار این منطقه در جریان است. این در حالی است که نتایج بررسی‌های اخیر شان می‌دهد کمتر از یک سوم مدیران شرکت‌های انگلیسی برای برگزیت برنامه‌ریزی کرده‌اند. رویترز نوشته، 49 درصد مدیران شرکت‌های بریتانیایی انتظار دارند که برگزیت تاثیری بر آنها خواهد داشت و 42 درصد نیز اعلام کرده‌اند تنها زمانی اقدام به تغییرات خواهند کرد که روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا شفاف‌تر و روشن‌تر شود.

 

 

ارسال نظر