شکست مذاکرات محرمانه پکن ـ واشنگتن

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۸
شکست مذاکرات محرمانه پکن ـ واشنگتن

گروه جهان|

 چین اعلام کرده بر پنج هزار و 207 قلم کالای وارداتی از امریکا 60 میلیارد دلار تعرفه اعمال کرده است. گفته شده پکن پس از شکست مذاکرات محرمانه خود با واشنگتن به اقدام متقابل تجاری علیه واشنگتن دست زده است. این در حالی است که جنگ تجاری چین و امریکا و ریزش مداوم شاخص سهام‌های بورس چین باعث شده این کشور جایگاه دومین بازار بزرگ سرمایه جهان را به ژاپن واگذار کند.

به گزارش رویترز، تعرفه 60 میلیارد دلاری چین در واکنش به تصمیم دولت امریکا برای افزایش 25 درصدی تعرفه بر حدود 200 میلیارد کالای صادراتی چین است. دولت چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «اگر امریکا تصمیم خود به افزایش تعرفه را به اجرا در آورد، چین بی‌درنگ اقدام واکنشی را به اجرا خواهد گذاشت. پس از به اجرا در آمدن این اقدامات، ادارات ذی‌ربط و محافل اجتماعی مختلف، نتایج آن را ارزیابی و سعی خواهند کرد که تاثیرات این اصطکاک بر تولید داخلی و زندگی در کشور، تا حد امکان کاهش یابد. چین تعهد می‌کند همچنان طبق برنامه و بطور تزلزل‌ناپذیر، سیاست اصلاحات و درهای باز را به پیش ببرد و قاطعانه از جهانی شدن اقتصاد حمایت و از اصل تجارت آزاد و نظام تجارت چند جانبه، حراست کند. »

یک مشاور اقتصادی کاخ سفید اما در واکنش به این اقدام چین تاکید کرده که دونالد ترامپ به فشار تجاری خود بر پکن ادامه خواهد داد. این مقام امریکایی به بلومبرگ گفته است: «ما بارها گفته‌ایم که به‌دنبال یک همکاری تجاری مبتنی بر شرایط بدون تعرفه، بدون موانع کمرگی و بدون یارانه هستیم. ما خواستار اصلاحات تجاری هستیم. اما چین تمایلی به شنیدن ندارد. اقتصاد آنها ضعیف است، ارزش پول ملی‌شان پایین است و مردم این کشور را ترک می‌کنند. پس تلاش‌های ترامپ را در این مسیر را تضعیف نکنید. »

سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم گفته: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقدامات واکنشی لازم را اعمال کنیم تا از اقتدار ملی و منافع مردم؛ سازوکار تجارت آزاد و تجارت چند جانبه و همچنین از منافع مشترک همه کشورهای جهان حمایت کنیم. »

 از دست رفتن جایگاه بورس جهان

چین در شرایطی از لزوم حفظ اقتدار ملی و منافع مردم این کشور سخن گفته که شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده با تداوم ریزش بازارهای بورس چین به‌دلیل جنگ تجاری با امریکا، این کشور جایگاه خود در دومین بازار بزرگ سرمایه جهان را به ژاپن واگذار کرده است. تا پایان معاملات هفته گذشته ارزش بورس‌های چین به 09. 6 تریلیون دلار کاهش یافت تا بدین ترتیب این کشور جایگاه دومی خود را به ژاپن با بورس 16. 6 تریلیون دلاری واگذار کند. در حال حاضر امریکا بزرگ‌ترین بورس جهان را دارد. در نوامبر ۲۰۱۴ بورس چین موفق شده بود همتای ژاپنی خود را پشت سر بگذارد. بورس امریکا تا پایان معاملات هفتگی با ۳۱ تریلیون دلار ارزش بافاصله زیادی از رقبای خود در جایگاه با ارزش‌ترین بورس جهان قرار دارد. گفته شده، شاخص شانگهای کامپوزیت چین از ابتدای امسال تاکنون ۱۷درصد ارزش خود را از دست داده است و ۲۷ درصد پایین‌تر از قله خود که ۵۲ هفته پیش به ثبت رساند قرار دارد.

 شکست مذاکرات محرمانه

نشریه آسیا تایمز گزارش داده که تشدید تنش‌های تجاری چین و امریکا به‌دلیل شکست مذاکرات محرمانه دو کشور است. در این گزارش آمده: «شکست در مذاکرات پنهانی و غیر رسمی دو کشور که یک هفته قبل انجام شده موجب شد تا دامنه جنگ تجاری دو طرف گسترده‌تر شود. ظاهرا این ارتباط محرمانه، گفت‌وگوی تلفنی بوده که استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، با لیوخه معاون نخست‌وزیر چین، انجام داده است. امریکا در این مذاکرات غیررسمی، خواستار آن شده بود که چین الگوی اقتصادی خود را به‌تدریج تغییر دهد و در بحث نیمه هادی‌ها قدرت بیشتری به شرکت‌های ذی‌ربط امریکایی بدهد که مورد موافقت چین قرار نگرفته است. گفته شده، در یک سال‌ونیم گذشته سران دو کشور درباره مسائل اقتصادی و تجاری 30 بار با یکدیگر ارتباط تلفنی داشته و چهار دیدار مستقیم انجام داده‌اند که بسیار کم‌سابقه بوده اما باز هم طرفین موفق به حل اختلافات نشده‌اند.

امریکا مدعی است که چین پیش از این جنگ تجاری را شروع کرده و مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری در مقابل این کشور دارد و این برای واشنگتن منصفانه نیست اما چین بر این باور است که ممنوعیت صادرات فناوری پیشرفته از امریکا باعث شده تا چنین مازاد تجاری به وجود بیاید. بر اساس آمار گمرک چین در 6 ماه نخست سال 2018 میلادی میزان کل حجم روابط تجاری چین و امریکا به یک هزار و 930 میلیارد یوان (هر دلار 7. 6 یوان) رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 2. 5 درصد رشد یافته و 7. 13 درصد مبلغ کل تجاری چین را تشکیل داد. رییس‌جمهوری امریکا در شرایطی بر ادامه سیاست‌های فعلی خود اصرار دارد که به اعتقاد ناظران، جنگ تجاری امریکا علیه شرکای تجاری نه تنها نتیجه موردنظر را رقم نزده بلکه باعث شده کسری تراز تجاری ایالات متحده در مبادلات بازرگانی با رقبا افزایش پیدا کند.

وزارت بازرگانی امریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرده است امتیازاتی که دونالد ترامپ با فشار بر کشورهای دیگر و از طریق وضع تعرفه بر کالاهای آنها در ماه می‌به دست آورده بود، در ماه ژوئن از کف رفته است. طبق این گزارش، کسری تراز تجاری امریکا در ماه ژوئن با 3. 7 درصد رشد معادل

2. 3 میلیارد دلار به 3. 46 میلیارد دلار افزایش یافت. این رقم بالاترین جهش در کسری تراز تجاری این کشور است.

 

ارسال نظر