کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۲۸

موافقت سعودی‌ها با فروش ارزان‌ برق به عراق

عربستان سعودی با احداث یک نیروگاه خورشیدی و صادرات برق به عراق با قیمتی ارزان‌ موافقت کرد. به گزارش بلومبرگ، سخنگوی وزارت برق عراق گفته این توافق شامل احداث یک نیروگاه ۳۰۰۰ مگاواتی در عربستان سعودی در مدت یکسال از امضای توافق است. عراق برق را به قیمت ۲۱دلار به ازای هر مگاوات ساعت از عربستان سعودی خریداری خواهد کرد. این رقم معادل یک چهارم پولی است که بغداد برای واردات به ایران پرداخت می‌کرد. عراق ماه جاری شاهد اعتراض‌های گسترده‌یی نسبت به بیکاری و خدمات عمومی نامناسب از جمله کمبود برق و آب بود.

کاهش رتبه اعتباری قطر

موسسه رتبه‌بندی «اس‌اندپی» رتبه اعتباری ریسک‌های اقتصادی قطر را کاهش داد. به گزارش عرب‌نیوز، این موسسه چشم‌انداز اقتصاد قطر را منفی‌تر ارزیابی کرده و گفته قطر ممکن است در صورت تشدید محاصره و تحریم‌ها با مشکلات مالی و اقتصادی بیشتری روبرو شود. این موسسه اعلام کرده، به‌دلیل فشارهای عربستان و متحدانش، خروج سرمایه از بخش هیدروکربن قطر محسوس بوده است. همچنین این امکان وجود دارد که اگر عملکرد خارجی بخش مالی قطر ضعیف‌تر از پیش‌بینی ما باشد، این رتبه باز هم کاهش یابد.

پاکستان به‌دنبال کمک 12میلیارد دلاری «آی‌ام‌اف»

یک مقام پاکستانی اعلام کرده که عمران‌خان رهبر حزب پیروز در انتخابات این کشور به محض تشکیل دولت درنظر دارد کمک مالی بزرگی را از صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) درخواست کند. فایننشال تایمز نوشته، دریافت چنین وامی از صندوق بین‌المللی پول قطعا سیاست‌های ریاضت اقتصادی موردنظر این نهاد مالی را در پاکستان در پی خواهد داشت. عمران‌خان وعده ایجاد 10میلیون شغل، ساخت پنج میلیون واحد مسکونی برای مردم بی‌بضاعت، ارائه یارانه به کشاورزان و افزایش منابع پولی خزانه دولت را به مردم داده که با توجه به اوضاع اقتصادی پاکستان، تحقق‌شان چالشی بزرگ به شمار می‌رود.

توسعه روابط «باکو» و «اتحادیه اروپا»

رییس‌جمهوری آذربایجان گفته روابط باکو و اتحادیه اروپا با موفقیت توسعه می‌یابد. به گزارش آذرتاج، الهام علی اف در دیدار با تگیوو کلار نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی و هیات همراه امضای توافقنامه اولویت‌های همکاری میان جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا را مهم توصیف کرده است. نماینده ویژه اتحادیه اروپا دوشنبه در قالب سفر منطقه‌یی وارد باکو شد. در این دیدار، چشم‌انداز روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا، راهکارهای حل مناقشه قره‌باغ، توسعه همکاری در حوزه‌های بازرگانی، حمل و نقل و گردشگری بررسی شد.

 

ارسال نظر