نخستین انتخابات پساموگابه در زیمبابوه

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۲۷

گروه جهان| پنج میلیون رای‌دهنده واجد شرایط زیمبابوه دوشنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا از میان ۲۳ نامزد فردی را به عنوان رییس‌جمهوری آتی خود انتخاب کنند؛ با این حال نهایتا گزینه‌ها به دو مورد می‌رسد. به گزارش ایسنا، غایب بزرگ انتخابات دوشنبه رابرت موگابه سالخورده است که نهایتا پس از حدود چهار دهه با اجبار ارتش و حزب خودش نوامبر گذشته از قدرت کنار رفت. این رقابت در واقع میان امرسون منانگاگوا ۷۵ ساله و نلسون چامیزا ۴۰ ساله است که جزو نامزدهای پیشتاز هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که منانگاوا با اختلاف کمی از چامیزا رهبر «جنبش دمکراتیک تغییر» پیش است. رابرت موگابه رییس‌جمهور سابق و بنیانگذار حزب حاکم زانو پی‌اف، گفته به رهبر کنونی این حزب یعنی منانگاوا رای نخواهد داد. موگابه می‌گوید که منانگاوا با کودتای علیه او به قدرت رسیده است. موگابه، ۹۴ ساله گفته نمی‌تواند به کسی رای بدهد که او را عذاب داده است. او ابراز امیدواری کرده مردم با رای خود دولت نظامی فعلی را کنار بزنند و دوباره شرایط به قدرت رسیدن او را مهیا کنند. از نگاه موگابه، تنها نامزد قابل اعتماد این دوره از انتخابات نلسون چامیزا، رهبر مخالفان است.

در مقابل منانگاوا رییس سابق خودش را متهم کرده که با حزب مخالف تبانی کرده است. امرسون منانگاوا که از همراهان نزدیک موگابه در جنگ‎ برای استقلال زیمبابوه بود، وعده اشتغال‌زایی و اصلاحات در اقتصاد داده است. نلسون چامیزا هم گفته زیرساخت‌های اقتصادی کشور را بازسازی می‌کند. اما برخی از وعده‌های او بسیار بلندپروازانه تعبیر شده است؛ از جمله راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر و میزبانی المپیک. چامیزا از ۲۵ سالگی نماینده پارلمان بوده و اگر پیروز این انتخابات شود، جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ زیمبابوه خواهد شد. موگابه که در جریان مبارزات برای استقلال زیمبابوه (رودزیای سابق) رهبری گروهی از چریک‌های مخالف حکومت را در دست داشت، پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۸۰ تا نوامبر سال گذشته میلادی 37سال در سمت‌های نخست وزیر و رییس‌جمهوری قدرت را در این کشور در دست داشت.

 

ارسال نظر